SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Operatorzy kablowi: kampania o cyfryzacji tv wprowadza w błąd i narusza prawo

Polska Izba Komunikacji Elektronicznej krytykuje prowadzoną od roku kampanię informującą o wdrażaniu naziemnej telewizji cyfrowej, oceniając, że akcja jest nierzetelna, mając charakter bardziej reklamowy niż informacyjny.

Operatorzy kablowi: kampania o cyfryzacji tv wprowadza w błąd i narusza prawo

Zrzeszająca operatorów telewizji kablowej Polska Izba Komunikacji Elektronicznej uważa, że kampania na temat startu naziemnej telewizji cyfrowej jest nierzetelna, ponieważ podkreśla, że po wyłączeniu sygnału analogowego telewizję będzie można oglądać tylko poprzez naziemną emisję cyfrową. Tymczasem Izba zauważa, że odbiorcy mogą również skorzystać z płatnych sieci kablowych lub platform cyfrowych.

PIKE zwraca też uwagę, że obecni widzowie płatnej telewizji po obejrzeniu spotów naziemnej telewizji cyfrowej mogą dojść do wniosku, że do jej odbioru również oni potrzebują dodatkowych urządzeń. Organizacja podkreśla, że klienci należących do niej sieci kablowych zgłaszali takie wątpliwości.

Przypomnijmy, że kampania informująca o uruchamianiu naziemnej telewizji cyfrowej trwa od roku. W tym czasie wyemitowano dziewięć spotów nawiązujących do znanych programów i formatów telewizyjnych. Obecna reklama pokazuje prognozę pogody (obejrzyj ją), a wcześniejsze prezentowały m.in. transmisję piłkarską (zobacz to), telenowelę południowoamerykańską (zobacz) i program Adama Słodowego (obejrzyj to). Całą kampanię na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przygotowała i wyprodukowała Fabryka Komunikacji Społecznej.

Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej nie podoba się, że w każdym z tych spotów program telewizyjny zostaje przerwany w najważniejszym momencie, co zostaje uzasadnione brakiem urządzeń do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. „Więcej nawet: treść spotów zawiera jednoznaczne wezwanie - pod szyldem MAiC - do ‘przełączenia się na bezpłatną naziemną telewizję cyfrową’” - podkreśla PIKE, uważając, że w ten sposób kampania traci charakter informacyjno-społeczny, a nabiera wydźwięku reklamowego. „Sytuacja taka jest nie do zaakceptowania ze względu na fakt, że zawarte w spotach mylące informacje są w oczach odbiorców uwiarygodnione tym, że pochodzą od władzy publicznej” - ocenia organizacja.

Zdaniem Izby kampania narusza zapisy tzw. dyrektywy ramowej UE oraz Traktat o funkcjonowaniu UE w jego fragmentach dotyczących wykorzystywania pomocy publicznej, a także samą tzw. ustawę cyfryzacyjną, która stanowi, że kampania na temat naziemnej telewizji cyfrowej ma tylko informować o tym procesie. „Nadawcy realizują powyższy obowiązek w sposób nieprawidłowy, a ponadto godzący w wolną konkurencję oraz słuszne interesy operatorów sieci kablowych, jak również innych podmiotów rozprowadzających programy telewizyjne” - ocenia PIKE. W konsekwencji wnioskuje o wstrzymanie kampanii albo wprowadzenie w niej odpowiednich zmian. W przeciwnym wypadku Komisja Europejska może bowiem wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia przez polskie władze Traktat o funkcjonowaniu UE przez udzielenie nieuzasadnionej pomocy publicznej.

Polska Izba Komunikacji Elektronicznej pismo ze swoim stanowiskiem wysłała do ministra administracji i cyfryzacji Michała Boniego, premiera Donalda Tuska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz Jana Dworaka, przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Na razie żaden z nich nie odpowiedział na te zastrzeżenia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Operatorzy kablowi: kampania o cyfryzacji tv wprowadza w błąd i narusza prawo

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wosq
Mamy analogową kablówkę.
Wiele czasu zabrało mi tłumaczenie żonie, że nas to nie dotyczy i po tym terminie dalej będziemy mieli analogowa kablówkę.
Nie wiem czy zrozumiała.
odpowiedź
User
cyfra
z czy nie dziwne że obraz z DVB-T jest lepszej jakości niż w cyfrowej telewizji kablowej Multimedia - porównując np. ten sam program TVP 1 HD czy TVP 2 HD
odpowiedź
User
GHN
Przez tyle lat kablówki pasły się na sprzedaży dennej jakości analogowego szajsu za duże pieniądze Multimedia to taki operator który wciska w małych miasteczkach szajs za ponad 50 zł ludzie kupują anteny i odbiorniki i masowo rezygnują z ich usług może dlatego ta firma wystawiła się na sprzedaż...
odpowiedź
User
dokogotamowa
Takie argumenty dobre są w dużych miastach.
Małe miasteczka i wsie nie mają żadnych operatorów kablowych, odbiorcy zdani są na własne anteny. Jest tez duży odsetek ludności, która nie chce korzystać z płatnych operatorów, a nie ma świadomości że zostanie bez dostępu do telewizji naziemnej. Może też chodzi o uświadomienie osób starszych, które mają gdzieś
dostęp do kablówki bo wystarczy im to co jest w podstawowych kanałach, które dla nich są bezpłatne.
odpowiedź
User
Widz
Operatorom kablowym jest to bardzo nie na rękę, ponieważ abonenci domagają się darmowej retransmisji sygnału cyfrowego telewizji naziemnej, a nie kupowatego analogu. Podczas gdy za transmisje cyfrowa przez dekoder kablówki (DVB-C) każą sobie słono płacić i można to oglądać tylko na tym telewizorze gdzie jest dekoder podłączony.
odpowiedź