SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Osoby po pięćdziesiątce marginalizowane w reklamach

Osoby dojrzałe pojawiają się zaledwie w co dziewiątej reklamie telewizyjnej - najczęściej w reklamach usług telekomunikacyjnych - pokazują wyniki badania biura reklamy Telewizji Polskiej. To najniższy odsetek od 2018 roku. - Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje - mówi Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.

fot. Shutterstock.comArticle

W zaledwie 11 proc. reklam telewizyjnych z udziałem aktorów występują osoby w wieku 50+ - wynika z szóstej fali badania zawartości spotów przeprowadzonej przez Biuro Reklamy TVP. Niezmiennie reklamodawcy najchętniej korzystają z wizerunku dorosłych kobiet i nieco rzadziej z dorosłych mężczyzn przed pięćdziesiątką. Dzieci i młodzież pojawiają się w reklamie niemalże trzy razy częściej niż osoby 50+, czyli tak zwane pokolenie silver.

Mało osób 50+ w reklamach i serialach

Odsetek reklam z osobami dojrzałymi i seniorami znalazł się na poziomie najniższym od 2018 roku. Niższy wynik zanotowano jedynie w 2017 roku, w pierwszej fali badania BR TVP – wówczas zaledwie 9 proc. reklam z aktorami korzystało z wizerunku osoby dojrzałej. Jednocześnie jest to drugi rok z rzędu ze spadającym odsetkiem aktorów 50+ w filmach reklamowych – od 2020 roku zmniejszył się on niemalże o połowę.

Kolejny wniosek z badania jest taki, iż aktorzy i aktorki po 50. roku życia w reklamach często są wykorzystywani w stereotypowych kontekstach. W 40 proc. reklam przedstawia się ich jako babcię lub dziadka albo w kontekście choroby.

W jakich reklamach pojawiają się silversi?

Najczęściej pokolenie silver pojawia się w reklamach firm telekomunikacyjnych. Są oni bohaterami co czwartej reklamy tego sektora. Relatywnie bardzo rzadko z aktorów 50+ korzysta branża kosmetyczna, która jest jednym z pionierów pokazywania naturalnych osób w każdym wieku w przekazach reklamowych.

Po zeszłorocznym spadku poziom reklam z aktorami ponownie wzrósł. Aktualnie 2 z 3 reklam zawierają choć jedną osobę aktora lub aktorki.

- Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje. Niezależnie od licznych inicjatyw branżowych, specjalizowania się agencji mediowych, wielu raportów, badań i opracowań, nadal do budowania wizerunku oraz zwiększania sprzedaży reklamodawcy najchętniej sięgają po modelową młodą rodzinę lub dorosłą kobietę, ale przed 50-tką. Jest to o tyle zaskakujące, że badania rynkowe wskazują, że osoby 50+ mają siłę zakupową równą osobom w wieku 18-49, a w ostatnich dwóch latach odpowiedzialne były m. in. za znaczną część wzrostu wielu e-biznesów - komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.

Analiza kreacji reklamowych przeprowadzana jest od 2017 roku przez Biuro Reklamy TVP. W tym roku objęło one 5 700 kreacji wyemitowanych w okresie styczeń – kwiecień. Łącznie w sześciu falach badania przeanalizowano ponad 31 000 kreacji reklamowych emitowanych w polskojęzycznych stacjach telewizyjnych. Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.

Dołącz do dyskusji: Osoby po pięćdziesiątce marginalizowane w reklamach

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Max
Komuś to przeszkadza? Czy bycie celem skretyniałych raklamotwórców kogoś może nobilitować?
odpowiedź
User
Max
Komuś to przeszkadza? Czy bycie celem skretyniałych raklamotwórców kogoś może nobilitować?
odpowiedź
User
Dżonny Łolker
Mam powyżej 50 lat. Cieszę się, że nie jestem targetem tych idiotów.
odpowiedź