SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pierwsze pociągi z Chin już w tym roku

Jeszcze przed końcem roku do Sławkowa (Śląskie), gdzie kończy sięprowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, ma przyjechać pierwszypociąg z towarami z Chin.

W czwartek ruszyła rozbudowa Euroterminalu, gdzie docelowo będąprzeładowywane towary przewożone szerokim torem między DalekimWschodem a Europą Zachodnią.

Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdziesięga tor o szerokości 1520 mm, stosowanej na Wschodzie.Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Terminal przeładowuje ładunkidocierające do niego torami o obu szerokościach.

"To przełomowy moment. Żeby sformułować dobrą ofertę biznesowądla partnerów z Azji, Rosji czy Ukrainy, musimy dysponowaćprofesjonalną infrastrukturą przeładunkową, techniczną i drogową,którą m.in. tą inwestycją tworzymy" - powiedział uczestniczący wuroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję ministertransportu, Jerzy Polaczek. Dzięki budowie nowego kompleksumagazynów o powierzchni 7 tys. m kw., rozbudowie płyty kontenerowejoraz infrastruktury towarzyszącej, zdolności przeładunkoweterminalu wzrosną dwukrotnie; z ok. 35 do 70 tys. kontenerówrocznie. Inwestycja pochłonie 61,5 mln zł. Kolejny etap, kosztemponad 50 mln zł, zwiększy potencjał przeładunkowy najpierw do 100tys., a po instalacji kolejnej suwnicy nawet do 210 tys. kontenerówrocznie. Najdalej w 2010 r. ma też być gotowa nowa droga doterminalu.

Polaczek przypomniał, że resort transportu stworzył jużoficjalny prospekt z ofertą biznesową dla kolei rosyjskich,ukraińskich, kazachskich i chińskich. W najbliższych miesiącach madojść do ukonkretnienia przedsięwzięcia w formie - jak się zakłada- powołania międzynarodowej spółki operatorskiej.

"Chodzi o wypracowanie oferty, która z jednej strony w Polsce,na końcówce szerokiego toru, stworzy bardzo dogodne warunkitechniczne, dobrą obsługę i sprawny transport, a z drugiej stronyzapewni przepływ towarów w obu kierunkach" - wyjaśnił Polaczek.

Wiceminister transportu, Mirosław Chaberek, zapowiedział, że zpoczątkiem września rozpoczną się rozmowy gospodarcze, którychefektem powinny być m.in. uzgodnienia dotyczące wielkości icharakteru ładunków, jakie miałyby być przewożone koleją z i doSławkowa oraz szczegóły dotyczące taryf przewozowych itp.

"Jesteśmy przekonani, że każdy z partnerów znajdzie w tymprojekcie swój interes. Trasy morskie, z których dziś korzysta sięw przewozach Azja-Europa, są zupełnie niekonkurencyjne wobec trasylądowej. Czas przewozu koleją jest krótszy o dwa tygodnie, nielicząc innych kosztów. A wiadomo, że czas w biznesie kosztujenajwięcej. Dwa tygodnie to koszt, ale i zarazem zysk" - tłumaczyłChaberek.

Jego zdaniem, nie ma obecnie politycznych barier w realizacjitego projektu. W przeszłości pojawiały się konkurencyjnepropozycje, dotyczące np. przedłużenia szerokiego toru z Rosji doczeskiego Bohumina, gdzie miałby powstać terminal. Trudno też byłoo międzynarodowe porozumienie dotyczące taryf oraz organizacjiprzedsięwzięcia pod względem infrastrukturalnym.

"Obecny projekt nie jest tak kontrowersyjny, jak poprzedni,ponieważ nie dotyka newralgicznego punktu, który występowałpoprzednio: oddania na współwłasność infrastruktury. Terazrozważania idą w kierunku ewentualnego wprowadzenia do tego biznesuczęści zdolności przewozowej LHS" - wyjaśnił Chaberek.

LHS to Linia Hutnicza Szerokotorowa - spółka z grupy PKP, doktórej należy ok. 400-kilometrowy polski odcinek szerokiego toru,biegnący od wschodniej granicy do Sławkowa. Jak podkreślał ministerPolaczek, to obecnie najbardziej dochodowa spółka PKP, a jej wynikipotwierdzają olbrzymi potencjał przewozów szerokim torem ze Wschodudo Europy. Po 5 miesiącach tego roku LHS - jak mówił minister -miała 32 mln zł zysku, a na cały rok planuje ok. 80 mln zł, wobec54 mln zł przed rokiem i ok. 5 mln zł w 2005.

O zainteresowaniu firm różnych branż przewozami kolejowymiWschód- Zachód świadczą też rosnące obroty istniejącego w Sławkowieterminalu. W ubiegłym roku przeładowano tam 2 tys. kontenerów, planna ten rok zakłada ok. 32 tys., a dodatkowo ponad 0,5 mln tonmateriałów sypkich i 80 tys. ton wyrobów hutniczych. Ale obecniewiększość ładunków dociera do terminalu zwykłym, a nie szerokimtorem.

Obecnie Sławków ma stałe połączenia kolejowe z portem w Gdynioraz Antwerpią w Belgii, we wrześniu ruszą przewozy z i do Hamburgai Bremenhaven w Niemczech. Część ładunków z Europy Zachodniejtrafia szerokim torem do Kijowa, z Ukrainy przyjeżdżają m.in.surowce. Wciąż nie udało się jednak uruchomić transportu zpołudniowo-wschodnich Chin, przez Kazachstan. Prezes CentraliZaopatrzenia Hutnictwa (właściciel terminalu), Marian Bąk, ocenia,że nastąpi to jeszcze w tym roku; prawdopodobnie pierwszymładunkiem będą części komputerów, choć mówi się również m.in. oładunkach pasty pomidorowej.

"Sławków jest szczególnie położony; w pobliżu nastąpi przecięciedwóch autostrad, ale to przede wszystkim końcówka prowadzącego zWładywostoku szerokiego toru o długości 10,5 tys. km. A równolegledo linii transsyberyjskiej biegnie tzw. współczesny jedwabny szlakz Chin, którym ze wschodniej Azji trafia do UE ok. 10 mlnkontenerów rocznie. Dlatego Sławków to miejsce skazane na sukces" -ocenił Bąk.

Eksperci szacują, że nawet przejęcie przez szeroki tor tylkoniewielkiej części kontenerów, trafiających rocznie z DalekiegoWschodu do Europy drogą morską, przesądzi o opłacalności projektu.Niezależnie od tych planów, na terenie Katowickiej SpecjalnejStrefy Ekonomicznej, wokół terminalu, ulokowało się już wieluinwestorów, dających miejsca pracy i generujących ładunki,przeładowywane w terminalu. Powstanie m.in. nowy terminal gazowy,obok już istniejącego, a także zakład produkcji biopaliw orazwytwórnia obudów górniczych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Pierwsze pociągi z Chin już w tym roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl