Fuzja platform cyfrowych już na dniach?

Już w poniedziałek 30 września amerykańskie platformy cyfrowe Dish Network i DirecTV mogą ogłosić fuzję. „The Wall Street Journal” podał, że borykające się z rezygnacjami abonentów firmy nigdy nie były tak blisko porozumienia w sprawie połączenia.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Fuzja platform cyfrowych już na dniach?

Jeśli do fuzji rzeczywiście dojdzie, to powstanie platforma cyfrowa z blisko 20 mln abonentów i subskrybentów w Stanach Zjednoczonych. Przejęcia Dish Network miałaby dokonać DirecTV, wspierana przez swojego właściciela AT&T. Pierwsza firma należy do Charliego Ergena. Dzięki transakcji mógłby on spłacić część zadłużenia i skupić się na innych inwestycjach.- Trudno sobie wyobrazić, żeby organy regulacyjne zablokowały tę transakcję – napisał w e-mailu do klientów analityk finansowy MoffettNathanson, Craig Moffett. - Ale synergie byłyby prawdopodobnie znacznie bardziej ograniczone, niż można sobie wyobrażać – dodał, cytowany przez Yahoo.

Dish Network, który wcześniej połączył się z operatorem satelitarnym EchoStar, korzysta z innych pozycji orbitalnych niż DirecTV. Konieczne byłoby więc przestawienie anten satelitarnych klientów. To duże wyzwanie logistyczne, ale jest możliwe do wykonania. W 2002 roku po fuzji Cyfry+ z Wizją TV przekierowano anteny kilkuset tysięcy abonentów drugiej platformy z Astry 19,2E na Hot Birda 13E. Dekadę później podobna operacja nie była już konieczna, bo łączące się wówczas platforma n i Cyfra+  korzystały z tej samej pozycji.

Fuzja nie uratuje platform cyfrowych?

O tym, że rozpoczęły się rozmowy dotyczące fuzji amerykańskich platform przed tygodniem informował Reuters. Obie firmy pierwszy raz próbowały się połączyć w 2002 roku, ale Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zablokował transakcję z powodu zagrożenia monopolem. Obecnie takie czynniki nie występują, a „śmiertelnym” zagrożeniem dla tradycyjnych dostawców płatnej telewizji są serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+ czy Peacock.

Platforma cyfrowa Dish Network w I kwartale br. straciła 348 tys. abonentów, a jej serwis streamingowy Sling TV 135 tys. klientów. Łączna liczba abonentów obu usług to niecałe 8,2 mln osób. W IV kwartale ub.r. firma straciła 314 tys. klientów. Już wtedy pojawiały się głosy o bankructwie. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln. DirecTV miał na koniec 2023 roku 11,3 mln abonentów (dwanaście miesięcy wcześniej było ich 13 mln, a w 2009 17,62 mln.

Głównym problemem amerykańskich platform są masowe odejścia klientów do serwisów streamingowych. Amerykanie coraz częściej preferują subskrypcje, które można w dowolnym momencie przerwać zamiast wieloletnie umowy na dostęp do linearnych kanałów, w których często emitowane są reklamy i nie brakuje powtórek. Polscy dostawcy płatnej telewizji nie mierzą się jeszcze z masową utratą abonentów, ale spadek zainteresowania telewizją satelitarną jest już zauważalny.

- Nie można powiedzieć, że ta fuzja nie powinna mieć miejsca. Oczywiście, że powinna. Zawsze należy oczekiwać konsolidacji w okresie sekularnego spadku – ocenili analitycy MoffettNathanson w swoim komentarzu do klientów. - Błędem byłoby jednak przecenianie znaczenia ewentualnej transakcji. Wydłużenie o rok lub dwa istnienia płatnych platform satelitarnych nie zmieni strategii nadawców, dystrybutorów, ani samych klientów telewizji satelitarnej - dodali.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej