SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Play kupuje UPC Polska, liczy na 60 mln euro synergii. "Będzie silniejszym konkurentem dla Orange, Netii i Vectry"

Właściciel Play spodziewa się, że dzięki przejęciu UPC Polska w ciągu kilku lat osiągnie 40-60 mln euro synergii na wyniku EBITDAaL, z czego ponad połowę z obcięcia kosztów. Zdaniem analityków pytanych przez Wirtualnemedia.pl fuzja jest uzasadniona, bo operatorzy telekomunikacyjni na nasyconym rynku muszą mieć oferty konwergentne: z usługami i mobilnymi, i stacjonarnymi.

W środę rano operator sieci Play należący do francuskiego koncernu Iliad Group, podpisał umowę kupna od Liberty Global 100 proc. udziałów UPC Polska za 7 mld zł. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2022 roku po uzyskaniu zgód organów antymonopolowych.

W komunikacie giełdowym P4 podano, że cena 7 mld zł „odpowiada mnożnikowi EBITDAaL za rok 2020 na poziomie 9,3x przed efektami synergii i około 7x z uwzględnieniem synergii przychodowych i kosztowych” (patrz grafika poniżej).

- Na podstawie danych finansowych za rok 2020, łączne przychody Play i UPC Polska wynoszą PLN 9 mld a łączna EBITDAaL PLN 3,2 mld. Play i UPC będą dostarczać usługi telekomunikacyjne do ponad 17 mln subskrybentów - zaznaczono.

- Integracja Play i UPC Polska stworzy wyjątkową możliwość rozwoju Play na kolejnym etapie i cieszymy się na rozpoczęcie współpracy z zespołem UPC, aby wspólnie zrealizować nasze nowe ambicje. Play ma duże doświadczenie w odpowiadaniu na potrzeby swoich klientów. UPC Polska zbudowało bardzo silną platformę opartą na wysokich standardach jakości. Play i UPC połączą swoje siły, aby stworzyć silnego operatora konwergentnego w Polsce - komentuje Jean Marc Harion, prezes Play.

Iliad Group niewiążącą ofertą kupna UPC Polska złożyła na początku sierpnia br.

- Nabycie UPC Polska odzwierciedla dążenie Play i iliad, aby inwestować w mobilne oraz szerokopasmowe sieci i usługi nowej generacji. Transakcja ta wiąże się z chęcią przyspieszenia inwestycji w sieć światłowodową i przyczynia się do realizacji długoterminowej ambicji rozwijania ogólnokrajowej łączności w Polsce. Liczymy, że nasze zaangażowanie wpłynie korzystnie na cyfrową transformację polskiej gospodarki i przyniesie korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw, również dzięki nowym kompleksowym ofertom - wylicza Thomas Reynaud, prezes Grupy Iliad.

- Od ponad trzech dekad nasz zespół potwierdza swój wyjątkowy talent, umiejętności i zaangażowanie, stale rozwijając biznes i wywierając pozytywny wpływ na kształt polskiego rynku. Dziś, jako uznany dostawca najwyższej jakości internetu i cyfrowej rozrywki, UPC zapewnia swoim klientom niezrównaną jakość usług, wyróżniając się jednocześnie bezprecedensowymi wynikami biznesowymi - wylicza Robert Redeleanu, CEO w UPC Polska.

- Od pioniera szybkiego internetu na polskim rynku do niekwestionowanego lidera prędkości, UPC od zawsze nadawał ton innowacjom w branży. Teraz, razem z operatom Play, stworzy ogólnopolskiego czempiona, który ponownie dokona transformacji polskiego rynku - zapewnia.

Właściciel UPC wycofał się już z kilku krajów

O możliwym zbyciu UPC Polska przez Liberty Global mówiło się, kiedy firma dwa lata temu sfinalizowała sprzedaż Vodafone swych operatorów kablowych działających w Czechach, Niemczech, Rumunii i na Węgrzech.

- To uzasadniona fuzja i transakcja, której można się było spodziewać. Już 3 lata temu Liberty Global wyprzedało część swoich aktywów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej na rzecz Vodafone. Chodziło o spółki na Węgrzech, w Czechach, Rumunii i w Niemczech - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Paweł Olszynka, analityk z PMR.

- Tamta transakcja nie objęła polskiej i słowackiej części biznesu, jednak jasne było, że również dla tych sieci Liberty Global poszuka nowych inwestorów. Już wówczas na krótkiej liście potencjalnych nabywców wymienialiśmy P4 i T-Mobile - przypomina.

40-60 mln euro synergii na wyniku EBITDAaL

W prezentacji Grupy Iliad podano, że prognozowany wpływ synergii z połączenia Play i UPC Polska wyniesie od 40 do 60 mln euro w ciągu 3-5 lat.

Ok. 30 mln euro mają przynieść oszczędności w zakresie wydatków ogólnych i administracyjnych, IT i utrzymania sieci. Natomiast 10-30 mln euro zapewnią planowane synergie przychodowe, wynikające ze sprzedaży usług mobilnych obecnym klientom Play oraz usług stacjonarnych i konwergentnych użytkownikom Play.

- Połączenie Play i UPC Polska wpisuje się jeden z ramowych scenariuszy ewolucji telekomów, to jest w integrację pionową. Taka strategii polega na poszerzaniu oferty dla klientów oraz szukanie oszczędności wynikających z efektu skali. Play i UPC świetnie uzupełniają się ofertowo, co pozwala na stworzenie kompleksowej oferty porównywalnej z Grupą Polsatu lub Orange Polska - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Bernatek, lead TMT analyst w Audytelu.

- Play będzie mógł wykorzystać swoje doświadczenia w sprzedaży oferty stacjonarnej (m.in. na bazie infrastruktury Vectra). Dodatkowo operatorzy uzyskają możliwość krzyżowej dosprzedaży usług w swoich wielomilionowych bazach abonentów - zauważa.

UPC z Play to nie pierwsza ani nie ostatnia fuzja

Zdaniem Grzegorza Bernatka rosnąca konkurencja na rynku telekomunikacyjnym będzie prowadzić do kolejnych fuzji. - Będzie to szczególnie widoczne w rynku infrastruktury kablowej i światłowodowej, która z punktu widzenia właścicielskiego jest jedną z najbardziej rozdrobnionych w Europie - ocenia analityk z Audytela.

Operator Play w połowie 2019 roku przejął firmę 3S (wraz z jej wszystkimi spółkami zależnymi) posiadającą m.in. 3,8 tys. km sieci światłowodowej. - Biorąc pod uwagę planowane wdrożenie standardu 5G niezbędna jest ewolucja sieci transmisyjnej do stacji bazowych Play w miastach do technologii opartej o wydajną łączność światłowodową - uzasadniał telekom.

Równocześnie podpisał umowę, na mocy której może oferować usługi w oparciu o sieć szerokopasmową Vectry. Play wprowadził do sprzedaży m.in. usługę telewizyjną Play Now TV i internet stacjonarny.

- Teraz możliwe będzie przygotowanie jeszcze bardziej konkurencyjnej oferty obu operatorów. Dodatkowo pojawią się synergie w wybranych obszarach rynku B2B. UPC podało na przykład jakiś czas temu, że ma pozycję lidera na rynku usług telekomunikacyjnych dla hoteli, którym dostarcza m.in. pakiety telewizyjne - prognozuje Paweł Olszynka, analityk z PMR.

W ostatnich latach doszło do dwóch dużych fuzji na polskim rynku telekomunikacyjnym. Wiosną 2018 roku Grupa Polsat Plus przejęła kontrolny pakiet Netii, potem skupowała dalej walory tego telekomu, m.in. 23,5 proc. w ramach wezwania w lipcu br. Obecnie jest jego jedynym akcjonariuszem.

Natomiast na początku ub.r. Vectra po uzyskaniu warunkowej zgody od prezesa UOKiK przejęła 100 proc. akcji Multimedia Polska. Połączona firma stała się największym operatorem kablowym, wyprzedając UPC Polska.

Jesienią 2017 roku to UPC Polska ogłosił kupno Multimedia Polska za 760 mln zł. Jednak pół roku później wycofał się z transakcji, po tym jak prezes UOKiK ocenił, że jej finalizacja ograniczyłaby konkurencję w sektorach płatnej tv i internetu stacjonarnego w 11 miastach.

Play z UPC wyraźnie przed Plusem i T-Mobile

Według danych Grupy Iliad, opartych na wynikach z drugiego kwartału br., Play i UPC Polska wspólnie mają 15,6 mln klientów usług mobilnych. To nieco mniej niż Orange Polska (16 mln), natomiast dużo więcej od T-Mobile Polska (11,3 mln) i Grupa Polsat Plus (11,1 mln).

Udział Play i UPC w tym rynku (według danych z ub.r.) jest szacowany na 29 proc., wobec 27 proc. w przypadku Orange Polska 22 proc. Grupy Polsat Plus i 19 proc. T-Mobile Polska.

Z 1,3 mln klientów internetu szerokopasmowego Play i UPC Polska są na równi z Vectrą. Dużo więcej klientów tych usług mają Grupa Polsat Plus (2,4 mln) i Orange Polska (2,7 mln, z czego 0,8 mln korzysta z sieci światłowodowej).

- Kluczem do sukcesu jest konwergencja, czyli sprzedaż pakietu usług mobilnych i stacjonarnych, który kompleksowo adresuje potrzeby gospodarstwa domowego w zakresie usług telekomunikacyjnych, przyczyniając się do zmniejszenia wskaźnika odejść klientów. Im więcej usług, tym większa możliwość dosprzedaży i większa lojalność klientów, bardzo istotna w momencie wysokiego nasycenia rynku - ocenia Paweł Olszynka.

- Niska rotacja bazy w sytuacji wysokiego nasycenia rynku jest sprawą o kapitalnym znaczeniu. Jest to w zasadzie główny powód - co przyznają w rozmowach sami operatorzy - który bardzo mocno utrwala obecne podejście i nie zachęca do gwałtownych zmian. Albo jak w przypadku fuzji P4 i UPC - wyznacza kierunek przejęć - zaznacza analityk.

T-Mobile i Vectra w najgorszej sytuacji?

- Podtrzymujemy naszą wcześniejszą opinię, że Iliad raczej nie zdecyduje się na agresywne zwiększanie udziałów w rynku, biorąc pod uwagę m.in. wysoką penetrację w UPC na poziomie 42 proc. (klienci/zasięg). Ruch odbieramy jako negatywny dla T-Mobile (potencjalnie większa zależność od FTTH Orange, co z kolei zwiększa szansę na przyspieszenie tempa wzrostu liczby klientów hurtowych w Orange Polska) oraz lekko negatywny dla Vectry, która obecnie współpracuje z Play - komentuje Dominik Niszcz, analityk z Trigon DM.

T-Mobile Polska w połowie 2018 roku podpisał umowę dotyczącą 10-letniego korzystania z sieci światłowodowej Orange Polska, na początek zapłacił za to 275 mln zł. W efekcie mógł wprowadzić ofertę Magenta 1 obejmującą m.in. internet światłowodowy i dostęp do Netflixa.

W ub.r. T-Mobile Polska zwarł podobną umowę z wielkopolskim operatorem Inea.

Zdaniem Dominika Niszcza fuzja UPC Polska z Play przyniesie mniejsze negatywne skutki dla Grupy Polsat Plus (do niedawna funkcjonującej pod nazwą Cyfrowy Polsat). - Z perspektywy Cyfrowego Polsatu pojawia się co prawda silniejszy konkurent, drugi obok Orange Polska w ofercie konwergentnej, ale jak wspominaliśmy nie zakładamy agresywnej walki o udziały w rynku, a raczej wykorzystanie synergii na istniejącej bazie klientów w miastach (vs. silna pozycja Cyfrowego Polsatu w mniejszych miejscowościach, choć z kolei silniejszy konkurent dla Netii w miastach) - opisuje analityk.

- Ewentualna konwergentna oferta UPC i Play będzie oczywiście utrudniać ekspansję Orange w miastach, ale istotne będzie również, w jaki sposób Iliad zdecyduje się na silniejsze wyjście z ofertą poza duże miasta, tam gdzie UPC nie dysponuje pokryciem - dodaje Dominik Niszcz.

- Ewentualna rozbudowa sieci i dublowanie z istniejącą już siecią Orange Polska byłoby negatywnym scenariuszem dla Orange Polska, natomiast za bardziej prawdopodobny uznajemy po przejęciu UPC uzupełnienie oferty w ramach dostępu hurtowego do istniejącej infrastruktury, szczególnie, że Play ma mniej klientów na terenach słabiej pokrytych stacjonarną infrastrukturą wysokiej jakości - prognozuje.

Według Pawła Olszynki konsolidacja na rynku jest nieunikniona z uwagi na mocne nasycenie usługami i relatywnie niskie ceny.

- Po przejęciu Netii przez grupę Cyfrowego Polsatu (a była to de facto pierwsza w Polsce transakcja połączenia operatora mobilnego ze stacjonarnym na rynku masowym), mamy kontynuację trendu widocznego na rynkach zagranicznych, gdzie fuzje prowadzą do powstania dużych podmiotów świadczących pełen pakiet usług zintegrowanych (mobilno-stacjonarnych). Dla P4 przejęcie UPC to okazja do rozwoju biznesu w oparciu o nowe rynki produktowe. Dodatkowo, niewątpliwie cennym aktywem jest rozległa sieć operatora. Jest to też wywarcie presji na konkurentach - komentuje Olszynka.

- T-Mobile posiada wprawdzie zarówno sieć stacjonarną, jak i infrastrukturę centrów danych (historycznie po przejęciu od GTS), ale są to zasoby ukierunkowane na obsługę klientów biznesowych. Na rynku masowym takiej odnogi nie ma. Podobnie zresztą jak inny z dużych operatorów, Vectra, lider na polskim rynku TVK, nie posiada dostępu do własnej infrastruktury mobilnej. Czy to skazuje obu graczy na siebie? Czas pokaże - dodaje analityk z PMR.

Na co Liberty Global wyda środki ze sprzedaży UPC Polska?

Liberty Global poinformowało, że w ramach umowy zgodziło się na zapewnienie Grupie Iliad na okres do czterech lat dostępu do określonych usług, w tym głównie z obszaru sieci i technologii. Ostateczna wartość tej współpracy zależeć będzie od faktycznego poziomu potrzeb ze strony Iliad.

Obecny jeszcze właściciel UPC Polska środki pozyskane ze sprzedaży spółki zamierza przeznaczyć na swoje cele korporacyjne, które mogą dotyczyć kolejnych inwestycji w rozwój naszego biznesu oraz wsparcie dla wieloletniego programu odkupu akcji.

- Ta transakcja jest kolejnym potwierdzeniem znaczącej wartości opartych na światłowodach sieci HFC w Europie, jak również istotnych korzyści synergii z konwergencji usług stacjonarnych i mobilnych. Działamy  w Polsce ponad 20 lat i jesteśmy dumni z naszego wkładu w rozwój polskiej gospodarki cyfrowej i wpływu na społeczeństwo - komentuje Mike Fries, CEO w Liberty Global.

- UPC Polska, największy dostawca telewizji kablowej oraz wiodący dostawca trzech usług cyfrowych, oraz Play, który dociera do 99 proc. polskiej populacji ze swoimi usługami mobilnymi, dzięki nowej skali działania, stworzą liczącą się na polskim rynku siłę. Rozumiejąc głęboki sens tego połączenia, będziemy z uwagą obserwować jak ten ogólnopolski czempion oferuje klientom w Polsce najwyższej jakości usługi cyfrowe i internet - zapowiada.

- Środki finansowe z transakcji, po spłacie długu, wyniosą około 600 milionów dolarów i powiększą obecne, znaczące zasoby gotówkowe Liberty Global, wynoszące 4,1 miliarda dolarów na koniec czerwca 2021. Jak zawsze, pozostajemy skoncentrowani na tworzeniu wartości i jesteśmy zadowoleni z korzystnej wyceny, jaką udało się uzyskać za nasz biznes w Polsce, zapewniając udziałowcom Liberty Global potężny zwrot z inwestycji - dodaje szef koncernu.

UPC Polska oferuje internet, telewizję i telefonię

W drugim kwartale br. liczba użytkowników mobilnych UPC Polska przekroczyła liczbę 100 tysięcy. Na koniec tego okresu operator miał 1,535 mln klientów i 3,283 mln jednostkowych usług (RGU), w tym 4,8 tys. nowych klientów i 6,3 tys. przyłączeń usług cyfrowych.

W zasięgu internetu UPC Polska (w technologii FTTx) jest 3,7 mln gospodarstw domowych. W komunikacie P4 poinformowano, że przejmowana spółka w ub.r. zanotowała 1,7 mld zł przychodów i 757 mln zł zysku EBITDAaL.

Grupa Iliad szacuje, że baza klientów komórkowych Play na koniec czerwca 2021 roku wyniesie blisko 15,5 mln. To oznaczałoby wzrost w skali półrocza o 62 tys. Liczba aktywnych klientów to 12,3 mln, z czego klienci abonamentowi to 8,4 mln.

Play na koniec czerwca 2021 r. miał szacunkowo 22 tys. klientów stacjonarnego internetu (na sieci Vectry) oraz 176 tys. usług TV Box.

Iliad szacuje łączną liczbę aktywnych klientów Playa (wszystkich usług)  na 12,5 mln, co oznacza wzrost o 189 tys. w stosunku do czerwca 2020 r. W drugim kwartale roku Play powiększył bazę klientów mobilnych o 145 tys. i łącznie o 200 tys. klientów konwergentnych. Średnie ARPU od  klientów usług mobilnych to  27,3 zł, + 2,7 proc. w stosunku do grudnia 2020 r.

Iliad już w ubiegłym roku, gdy przejmował Play zapowiadał, że zapowiadał agresywną ofensywę na rynku stacjonarnym w segmencie usług pakietowych.

Dołącz do dyskusji: Play kupuje UPC Polska, liczy na 60 mln euro synergii. "Będzie silniejszym konkurentem dla Orange, Netii i Vectry"

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anna
Mam nadzieję, że rozwój DVB-T (przejście na DVB-T2 w przyszłym roku) oraz rozwój platform streamingowych VOD powstrzyma pazerność tych hegemonicznych operatorów, którzy marzą o tym żeby wywindować ceny usług telewizyjnych w kosmos.
odpowiedź
User
janek
to się świetnie składa, bo mam zamiar zrezygnować z obu, a teraz będę mógł to zrobić za jednym zamachem :)
odpowiedź
User
Jolanta
Czas na Orange love i kupno akcji
odpowiedź