Polacy chcą mieć wybór między Play, Vectrą, Orange i innymi operatorami

Polski Światłowód Otwarty przeprowadził badanie, z którego wynika, że obecnie z internetu światłowodowego korzysta już blisko połowa Polaków i tylko co dziesiąty twierdzi, że nie będzie go potrzebował w przyszłości. Samo łącze światłowodowe to jednak za mało – 54 proc. ankietowanych chce mieć dostęp do oferty więcej niż jednego operatora, aby móc porównać warunki i wybrać najlepszą dla siebie opcję.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Polacy chcą mieć wybór między Play, Vectrą, Orange i innymi operatorami

Z najnowszego badania Polskiego Światłowodu Otwartego wynika, że 47 proc. Polaków posiada internet światłowodowy w swoim domu. Jednocześnie zaledwie 12 proc. respondentów twierdzi, że nie będzie potrzebować łącza światłowodowego w przyszłości.

Nie dziwi nas, że blisko 60 proc. badanych deklaruje potrzebę korzystania z łącza światłowodowego w przyszłości. Ta technologia jest bardziej stabilna, umożliwia większe prędkości i mniejsze opóźnienia, w szczególności istotne dla graczy. To jest przyszłość internetu, dlatego inwestujemy w przebudowę naszej sieci właśnie do tego standardu – powiedział Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.

Zauważył, że sieci kablowe są nadal popularne wśród klientów. – Są w stanie sprostać większości codziennych potrzeb. Na całej naszej sieci HFC jesteśmy w stanie dostarczyć do klienta prędkość internetu do 1 Gbit/s – dodał.

Jeden dostawca to za mało

Polacy nie tylko chcą mieć internet światłowodowy w swoich domach, ale także możliwość wyboru najkorzystniejszego abonamentu. Jak wynika z badania PŚO – dla 54 proc. respondentów oferta jednego operatora jest niewystarczająca – 28 proc. z nich chce mieć dostęp do propozycji co najmniej dwóch dostawców.

W wielu budynkach nadal można skorzystać na przykład tylko z oferty Play/UPC Polska, Vectry albo innej lokalnej firmy. Gdyby ich mieszkańcy mieli dostęp do kilku usług światłowodowych m.in. od Vectry, Orange Polska, T-Mobile Polska czy Plusa, mogliby wybrać najbardziej korzystne dla siebie rozwiązania.

– Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast – dodał Bansiuk.

Zauważył, że obecnie sytuacja się zmienia. – Operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyboru – wyjaśniał.

Dla 62 proc. Polaków doprowadzone łącze światłowodowe jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie mieszkania albo domu. Tylko 5 proc. badanych uznało, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia w tym kontekście.

Kluczowa nie tylko cena

Wybór dostawcy internetu w Polsce, jak w przypadku większości produktów i usług, w dużej mierze zależy od ceny – według badania Polskiego Światłowodu Otwartego, dla 72 proc. respondentów jest to kluczowy czynnik. Istotne są również: szybkość połączenia (63 proc.) oraz stabilność i niezawodność łącza (54 proc.). Z kolei dla pełnoletnich respondentów do 24 r.ż. najważniejsza jest szybkość internetu (74 proc.), a cena ma mniejsze znaczenie (58 proc.).

Informacje o aktualnej ofercie operatorów Polacy najczęściej czerpią z ich oficjalnych stron internetowych (49 proc.), a także od znajomych i rodziny (41 proc.). Jest to ważna informacja dla operatorów, ponieważ oznacza, że powinni dbać o wygląd i aktualność swoich stron internetowych.

Najmniej skuteczną formą reklamy są z kolei naklejki na elementach infrastruktury osiedlowej np. na stojakach na rowery, słupach i skrzynkach telekomunikacyjnych (5 proc.). Natomiast z ulotek, czyli jednego z najbardziej popularnych w tej branży narzędzi reklamowych, informacje czerpie tylko 18 proc. respondentów.

W większości polskich domów z internetu korzystają maksymalnie 2-3 osoby (61 proc.). Najczęściej używa się go do zdobywania informacji, przeglądania treści i zakupów (76 proc.) oraz do komunikacji z bliskimi (53 proc.). Rozrywka, w tym platformy streamingowe, gry online i muzyka, zajmuje 3. miejsce (49 proc.).

Zaledwie 16 proc. badanych wskazuje, że jednym z głównych zastosowań internetu w domu jest praca zdalna. Jak pokazuje badanie PŚO - zawodowe czynności w ten sposób najczęściej wykonują respondenci w wieku 25-44 lata i mieszkający w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (33 proc.).

Play w kwietniu 2023 roku poinformował o sprzedaży połowy światłowodów przejętej sieci kablowej UPC Polska. Nabywcą 50 proc. udziałów powołanej wcześniej spółki Polski Światłowód Otwarty została francuska firma Plug Finco Sàrl wchodząca w skład grupy InfraVia Capital Partners. Umowy dotyczące korzystania z infrastruktury PŚO podpisały m.in. Orange Polska, T-Mobile Polska, Plus i Netia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"