SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

PMPG Polskie Media przy spadku wpływów o 13 proc. osiągnęła zysk EBITDA

W oierwszym kwartale 2020 roku PMPG Polskie Media, właściciel m.in. „Wprost” i „Do Rzeczy”, zanotował spadek przychodów o 13 proc., natomiast wynik EBITDA firmy poszedł w górę z 1,05 mln zł straty do 36 tys. zł zysku, a strata netto zmalała z 1,34 mln zł do 106 tys. zł.

Michał M. Lisiecki, większościowy akcjonariusz PMPG Polskie Media / fot. Beata JarzębskaArticle

Przychody gotówkowe grupy PMPG Polskie Media zmalały rok do roku z 11,34 do 9,86 mln zł, a wpływy barterowe - z 805 do 708 tys. zł. W drugiej połowie marca, w związku z ograniczeniem handlu z powodu epidemii, jeden numer „Wprost” i „Do Rzeczy” ukazał się tylko w wersji cyfrowej.

- Spadek przychodów z tytułu e-wydań na poziomie 0,7 mln zł zrównoważony został spadkiem kosztów w tej samej wysokości, które wiązały się z promocją e-wydań w bazach danych. W minionym kwartale nastąpił także wzrost ze sprzedaży powierzchni reklamowej w serwisach internetowych - skomentowano w sprawozdaniu firmy.

Pod koniec marca PMPG Polskie Media zrezygnowało z dalszego wydawania drukowanej wersji „Wprost”, na początku maja zaczęło wydawać pismo w odsłonie cyfrowej. Firma zaznaczyła, że w konsekwencji zmaleją przychody z pisma, które w ub.r. wyniosły ok. 9,3 mln zł, oraz organizowanych pod jego marką eventów (ok. 3,4 mln zł w ub.r.).

- W ramach zmian w modelu wydawniczym "Wprost" Emitent (czyli PMPG Polskie Media - przyp.) planuje uruchomienie nowych projektów związanych z wydawnictwem internetowym w serwisie Wprost.pl, które w ocenie Emitenta doprowadzą do zwiększenia przychodów osiąganych ze sprzedaży powierzchni reklamowej w internecie, uruchomienia nowych linii przychodowych związanych z czytelnictwem w serwisie internetowym oraz zachowania przychodów osiąganych z tytułu organizacji wydarzeń - opisano w sprawozdaniu.

Według danych ZKDP w pierwszym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Do Rzeczy” wynosiła 28 880 egz. (8 proc. mniej niż rok wcześniej), natomiast „Wprost” przed końcem kwartały wycofano z audytu ZKRP.

Epidemia do marca z niewielkim wpływem

PMPG Polskie Media zaznaczyło, że w pierwszym kwartale br. na wyniki firmy epidemia koronawirusa wpłynęła w niewielkim stopniu. - Dotyczyła głównie spadku przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej czasopism, który wyniósł 0,2 mln zł oraz częściowo także spadku przychodów ze sprzedaży reklamy w prasie - stwierdzono.

- Spadek przychodów wynikał głównie z niewydania w marcu br. po jednym zaplanowanym numerze tygodnika „Wprost” oraz tygodnika „Do Rzeczy”, skutkiem czego był mniejszy wpływ ze sprzedaży egzemplarzy czasopism oraz sprzedaży powierzchni reklamowej. Wraz ze spadkiem przychodów doszło także do spadku kosztów związanych z nie wydaniem tygodników, a więc kosztów druku i zakupu papieru - dodano.

Koszty sprzedaży grupy PMPG Polskie Media zmalały rok do roku z 5,46 do 4,26 mln zł, wydatki na ogólny zarząd wzrosły z 1,8 do 1,87 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 122 do 605 tys. zł.

W efekcie poprawiły się wyniki rentowności firmy. Wynik EBITDA poszedł w górę z 1,05 mln zł straty do 36 tys. zł zysku, strata operacyjna - z 1,34 mln zł do 225 tys. zł, a strata netto - z 1,34 mln zł do 106 tys. zł.

- Mając na uwadze, że w działalności Grupy I kwartał jest zawsze trudny oraz fakt, że cały miesiąc marzec upłynął pod znakiem wyzwań związanych z epidemią Covid-19, prezentowane wyniki oceniam jako pozytywne - komentuje Piotr Piaszczyk, członek zarządu PMPG Polskie Media.

- Oczywiście, wpływ epidemii na wyniki pierwszego kwartału nie był tak istotny jak może okazać się w kolejnych miesiącach roku, szczególnie tych w drugim kwartale. Podjęliśmy kilka trudnych, ale niezbędnych decyzji, a cały zespół koncentruje się na działaniach mających na celu minimalizację skutków pandemii.  Dzięki temu wysiłkowi, za który w imieniu kierownictwa chciałbym wszystkim bardzo podziękować, każdego dnia zmieniamy firmę przystosowując ją do nowych wyzwań. Transformacja cyfrowa PMPG zdecydowanie przyśpieszyła. Z optymizmem patrzymy w przyszłość - dodaje.

Całoroczne przychody zmaleją o 10-30 proc.

W sprawozdaniu PMPG Polskie Media zwrócono uwagę, że w maju nadal obowiązuje zakaz zgromadzeń publicznych oraz ograniczenia w handlu i kontaktach międzyludzkich. - Sytuacja ta ma wpływ na Grupę w szczególności w zakresie a) organizacji pracy (większość pracowników Grupy pracuje zdalnie); b) osiąganych przychodów (mniejsze są możliwości związane ze sprzedażą powierzchni reklamowej czy realizacją projektów specjalnych typu eventy) - zaznaczono.

Zarząd PMPG Polskie Media w swoich prognozach przyjął, że w całym br. przychody firmy zmaleją o ok. 10-30 proc.

Spółka PMPG Polskie Media jest notowana na warszawskiej giełdzie. W czwartek na koniec sesji kurs firmy wynosił 0,945 zł, co daje kapitalizację w wysokości 9,81 mln zł. 58,34 proc. akcji spółki ma szef jej rady nadzorczej Michał M. Lisiecki.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: PMPG Polskie Media przy spadku wpływów o 13 proc. osiągnęła zysk EBITDA

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl