Podcastów słuchamy wieczorami, w domu i dla rozrywki

Polscy internauci coraz chętniej i częściej słuchają podcastów, głównie w domu oraz wieczorami. Najczęściej wybierają audycje poświęcone najnowszym doniesieniom z kraju i ze świata, filmom, książkom i muzyce oraz problemom społecznym, a także polityce. Coraz częściej słuchają podcastów, aby dowiedzieć się czegoś o świecie lub uzyskać fachową wiedzę od ekspertów. To kolejne wnioski z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” stworzonego przez zespół Grupy Eurozet.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:
Podcastów słuchamy wieczorami, w domu i dla rozrywki
(fot. Pixabay)

Dzięki czwartej już odsłonie najobszerniejszego badania słuchaczy podcastów na polskim rynku, przygotowanego przez ekspertów Grupy Eurozet, wiemy m.in., że z tego medium najchętniej korzystamy w domu – tak zadeklarowało aż 82 proc. badanych. Oprócz tego podcasty towarzyszą odbiorcom w samochodzie, w środkach komunikacji, w czasie spacerów, w pracy oraz podczas uprawiania sportu czy robienia zakupów. Najczęstszą porą na ich słuchania są późne popołudnia i wieczory.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/najlepsze-podcasty-reklamy,7169487426558081a ##

Większość słuchaczy wiedzę o podcastach czerpie z mediów społecznościowych (39 proc.), od znajomych czy rodziny (28 proc.), od obserwowanych twórców internetowych (24 proc.), a także z radia, którego słucha (20 proc.). Najwięcej osób jako najchętniej wybierane strony lub aplikacje do słuchania podcastów wskazuje YouTube (66 proc.) i Spotify (32 proc.). Na trzecim miejscu badani wymieniają aplikację TOK FM (14 proc.), której oferta podcastowa stale rozszerzana jest o nowe audycje.

grafika


Warto zwrócić uwagę na to, jak audycje internetowe uzupełniają się ze światem tradycyjnego radia.      

„Radia od zawsze najczęściej słuchamy w godzinach porannych – towarzyszy nam najpierw w domu, a następnie w drodze do pracy, a często również w jej trakcie. Tymczasem podcasty zajmują nas najczęściej wieczorami –zaspokajają ciekawość świata, pozwalają zdobywać wiedzę, a ich treści uważane są przez słuchaczy za wyjątkowo ciekawe w porównaniu z pozostałymi mediami. Jednocześnie, 14 proc. ankietowanych w naszym badaniu jako powód słuchania podcastów wskazało chęć wysłuchania audycji, które przegapiło w radiu” – komentuje Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet.

Jakie są inne powody słuchania podcastów? Coraz więcej, bo prawie 60 proc. (vs. 50 proc. w 2021 r.) słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki – w zestawieniu z liczbą słuchaczy szacowaną już na ponad 8 mln, świadczy to m.in. o tym, że podcasty wpisały się do grona mediów masowych. Już ponad połowa słuchaczy (wzrost z 38 proc. w 2021 roku) wybiera je, by dowiedzieć się czegoś o świecie, a wiele osób słucha podcastów, aby mieć zajęcie podczas wykonywania innych czynności, czerpać dzięki nim fachową wiedzę od ekspertów oraz dowiadywać się więcej o swoim hobby. Dane te korespondują z wynikami dotyczącymi ulubionych kategorii tematycznych podcastów, do których należą: najnowsze doniesienia z kraju i ze świata, film, książka i muzyka, problemy społeczne, polityka, nauka, gospodarka i finanse, sport i zdrowie oraz historia.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podcasty-badanie-eurozet-publicis-groupe-ile-osob-slucha,7169481507649153a ##

„W naszym badaniu zidentyfikowaliśmy tzw. heavy userów, czyli osoby, które słuchają podcastów częściej niż raz w tygodniu i tzw. light userów – osoby słuchające podcastów rzadziej niż raz w tygodniu. Co ciekawe, pierwszą grupę stanowi aż 62 proc. słuchaczy. To osoby, które regularnie słuchają 2 lub nawet 3 czy 4 serii podcastowych. Widać tutaj wyraźny wzrost w porównaniu do poprzednich lat” – mówi Radosław Sączek, creative group head w Grupie Eurozet.

Podczas gdy najczęstszą porą słuchania podcastów są godziny popołudniowe i wieczorne, heavy userzy chętnie włączają audycje internetowe również rano. Ogół słuchaczy najchętniej wybiera odcinki trwające ok. pół godziny, ale najwięksi fani podcastów (27 proc. heavy userów) woli odcinki dłuższe (30-60 min), a nawet bardzo długie (ponad godzinne). Zarówno heavy, jak i light userzy preferują serie, których nowe odsłony ukazują się raz w tygodniu. Obie grupy przeważnie słuchają odcinków swoich ulubionych podcastów w całości.

grafika

Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2022 roku. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8305; CAWI.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski