SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Podsumowanie 2012 roku w radiu, prognozy na 2013

Jaki był miniony rok w branży radiowej? Co wydarzy się w 2013 roku? Podsumowują i prognozują  m.in. Andrzej Siezieniewski, Magda Jethon i Kamil Dąbrowa.

Article

Zapraszamy na kolejną część podsumowań 2012 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o minionych 12 miesiącach i perspektywach na 2013 rok w branży radiowej opowiadają przedstawiciele polskiego radia.

>>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje)

>>> Polska reklama: co było w 2012 roku, co będzie w 2013? (domy mediowe)

>>> Reklama outdoorowa i kinowa: jaki był 2012 rok, co w 2013?

>>> Rok 2012 pod lupą branży PR, prognozy na 2013

>>> Szefowie marketingu podsumowują 2012 rok i prognozują 2013

>>> Polski internet w 2012 roku - podsumowanie portali

>>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Polska e-reklama: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Wideo w polskim internecie: jaki był 2012 rok, co w 2013?

>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013?

>>> Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)

>>> Social media: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Polska blogosfera: jaki był 2012 rok, co w 2013


Andrzej Siezieniewski - prezes Polskiego Radia

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku
Z mojego puntu widzenia ten rok pokazał, że mimo kryzysu radio jako medium obroniło swoje pozycje. Nie tylko nie zmniejszyło swego oddziaływania, ale wciąż posiada potencjał rozwojowy. Biorąc pod uwagę trudną sytuację na rynku, szczególnie z prasą drukowaną, radio ma się naprawdę nie źle. Moim zdaniem w tym zestawieniu jeszcze lepiej wypada radio publiczne, zarówno jeśli chodzi o ofertę programową, zaufanie Słuchaczy jak i zainteresowanie reklamodawców. Warto przy okazji dodać, że po raz pierwszy, dzięki aktywnej współpracy Polskiego Radia S.A. i Telewizji Polskiej S.A., przedstawiciel polskich mediów publicznych został wybrany do Zarządu Europejskiej Unii Nadawców (EBU).

Największy sukces w 2012 roku
Chodź pewnie jako przedstawiciel radia publicznego nie powinienem zaczynać od spraw finansowych to warto zwrócić uwagę, że odnieśliśmy w 2012 roku duży sukces na tym polu. Spółka, która jeszcze w ubiegłym roku notowała blisko 10 milionów straty, mimo bardzo złych, wstępnych prognoz abonamentowych, podejmując zdecydowane działania restrukturyzacyjne, wypracowała dodatni wynik. A co dla mnie najważniejsze stało się to bez uszczerbku dla jakości i różnorodności naszego programu. Niewątpliwie wsparła nas  Agencja Reklamy Polskiego Radia, która zanotowała najlepszy wynik w historii, a procentowo nasze wzrosty znacznie odbiegały od średniej rynkowej. W sferze stricte programowej dobrze oceniam, metodycznie wprowadzane zmiany w radiowej Jedynce, dające nadzieję na przywrócenie jej należnego miejsca w eterze. Wizerunkowymi i antenowymi sukcesami były również 50 Urodziny Trójki i trasa Lata z Radiem.
 
Największa porażka 2012 roku
Choć nie jest to porażka, a sytuacja wywołana sytuacją finansową to żałuje, że nie udało się nam wdrożyć nadawania cyfrowego w systemie DAB +. Z powodu braku środków musieliśmy wstrzymać ten projekt choć w żadnym wypadku z niego nie rezygnujemy. Oceniam, że zdecydowanie niefortunne było wprowadzenie zmian metodologicznych w badaniu Radio Track. Choć aktualizacja danych była niezbędna to już sposób ich wdrożenia nie przysłużył się podniesieniu wiarygodności tego najważniejszego dla radiowców badania. Już kolejny rok z rzędu nie rozwiązano problemu z nieszczelnym systemem abonamentowym. Ten stan jest degradujący dla mediów publicznych w Polsce i zdecydowane kroki w tej kwestii są niezbędne. Patrząc szerzej niezwykle niepokoi mnie pogłębiający się podział w środowisku dziennikarskim, wynikający bezpośrednio z podziałów w naszym społeczeństwie. Powinniśmy zrobić wiele, aby poprzez debatę budować możliwe linie porozumienia. Media publiczne mają w tym do odegrania wielką rolę. 

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku, najważniejszy transfer roku
Nie zauważam jakieś jednej postaci, która wpłynęła w tym roku swą osobowością czy pracą na cały rynek. Warto zwrócić jednak uwagę na pewną tendencję w mediach, dobrze widoczną chociażby podczas przyznawania w 2012 roku nagród dziennikarskich. Wyraźnie widać powrót do źródeł i uznanie branży dla realnej pracy dziennikarskiej w różnych jej przejawach. W tym roku rzadziej laury zbierali celebryci medialni, a bardziej doceniano konkretne dokonania. Wśród nich oczywiście dziennikarzy Polskiego Radia.  

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Trudności ekonomiczne zawsze wymuszają zmiany. Staraliśmy się jednak tak je przeprowadzać by nie wpłynęły negatywnie na realizację naszych podstawowych obowiązków programowych, w tym wypełnienie zadań misyjnych. Śmiało mogę powiedzieć, że w 2012 roku to się nam udało. Kryzys był jednak bardzo widoczny szczególnie na rynku reklamowym. O czym wspominałem wcześniej dzięki przepracowanej i przemyślanej ofercie osiągnęliśmy w tym złym czasie bardzo dobre wyniki. 

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Rok 2013 zapowiada się ciekawie. Chcemy utrzymać dobre tendencje i mocno postawić na rozwój. Naszym celem jest tworzenie coraz lepszego programu, spełniającego oczekiwania odbiorców stawiane nowoczesnemu medium publicznemu, opartemu o szeroką, wielokanałową dostępność. Naszą ambicją jest uruchomienie od połowy przyszłego roku nadawania cyfrowego w systemie DAB +. Chcemy być liderem przemian cyfrowych i operatorem radiowego multipleksu. Nie zamierzamy także oddawać pola na rynku reklamowym. Z całych sił będziemy tez wspierać najlepsze rozwiązania stabilizujące sytuację mediów publicznych w Polsce


 Magda Jethon - Dyrektor, Redaktor Naczelny PR III

WYDARZENIE 
- Prezes Zarządu Polskiego Radia S.A. Andrzej Siezieniewski został wybrany do Zarządu Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Po raz pierwszy w historii tej największej organizacji zrzeszającej media publiczne w jej ścisłych władzach znalazł się przedstawiciel polskich nadawców.

SUKCES
- piłkarskie mistrzostwa Euro 2012 – sukces zarówno w dziedzinie  wydarzeń sportowych jak i obsługi medialnej
- spektakularne wydarzenia z okazji 50 urodzin Trójki, m. innymi: samotny rejs przez Atlantyk dziennikarza Trójki Kuby Strzyczkowskiego, spektakl „Trójka do potęgi” , koncert „Jak być kochaną”. Ponadto od tego roku Program 3 ma nie tylko Aleję Radiowej Trójki, ale też swoje pieniądze - trójkową monetę dwuzłotową wybitą przez NBP oraz trzy dolarówkę nowozelandzką, która jest prawnym środkiem płatniczym na wyspie Niue Island w Nowej Zelandii (po raz pierwszy w historii wybito monetę o nominale trzydolarowym).
Marka „Trójka” została uznana za jedną z najsilniejszych na polskim rynku w kategorii „stacje radiowe i TV”. Program 3 Polskiego Radia otrzymał tym samym tytuł „Superbrand 2013”.

PORAŻKA
- okoliczności publikacji artykułu Cezarego Gmyza na temat rzekomych materiałów wybuchowych na wraku prezydenckiego tupolewa
-zmiana metodologii badań radiowych dokonana pospiesznie w środku roku, a nie jak wskazywałaby logika na początku roku oraz wiara w to, że można porównywać niespójne „metodologicznie” wyniki badań zrealizowanych „nową” metodą z wynikami uzyskanymi w badaniach „starą” metodą i że jest to działanie rzetelne.

CZŁOWIEK, KTÓRY WYWARŁ WPŁYW NA RYNEK
- Grzegorz Hajdarowicz

TRANSFER
- niespodziewane odejście Ewy Wanat z Tok FM, z zaciekawieniem obserwuję także losy Beaty Tadli i Tomasza Sekielskiego w TVP

JAK KRYZYS WPŁYNĄŁ NA RYNEK?
- z przyjemnością zauważam, że kryzys nie dotknął Trójki, wręcz przeciwnie. Natomiast widoczne są liczne zwolnienia ludzi zatrudnionych w mediach.

CO WYDARZY SIĘ W BRANŻY W 2013 ROKU?
- Obawiam się, że kryzys wymusi dalsze zwolnienia.


Kamil Dąbrowa - Dyrektor, Redaktor Naczelny PR I

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku
Zdecydowanie największym wydarzeniem dla branży radiowej była zmiana metodologii badań słuchalności w 2012 roku. Zmiana została dokonana w październiku tego roku. Komitet Badań Radiowych zdecydował się na wywrócenie stolika przed końcem roku. Oznacza to, że przez rok badania radiowe będą nieporównywalne. Pierwszą falą, która pokaże zmiany w słuchalności rok do roku będzie fala październik-grudzień 2013. Dla badań radiowych rok 2012 skończył się 30 września.

Największy sukces w 2012 roku
Radiowa Jedynka jako jedyna z pośród trzech największych stacji w Polsce odnotowała wzrost udziałów w rynku w okresie styczeń-wrzesień 2012.

Największa porażka 2012 roku
Patrz: Największe wydarzenie 2012 roku. Zmiana metodologii badań przed końcem roku może odbić się spadkiem zaufania do radia i przesunięciem budżetów reklamowych do innych mediów czego ani sobie ani szanownej konkurencji nie życzę.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku, najważniejszy transfer roku
Rok 2012 był rokiem dwóch wielkich wydarzeń sportowych. Euro 2012 i Igrzyska Olimpijskie w Londynie na długo zapadną w naszej pamięci.  Jeżeli chcielibyśmy znaleźć medialną ikonę tych wydarzeń w Polsce byłby nią dziennikarz Radiowej Jedynki, sprawozdawca i komentator: Tomasz Zimoch.  Był człowiekiem, który został w tym roku dostrzeżony przez branżę, czego dowodem była Nominacja do Nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego za „stworzenie najwspanialszego teatru wyobraźni podczas Euro 2012”czy znalezienie się w pierwszej piątce dziennikarzy w konkursie na Dziennikarza Roku.  Dodam, że w obu tych prestiżowych konkursach Zimoch był jedynym dziennikarzem sportowym.

Dla mnie osobiście człowiekiem, który wywiera  wielki wpływ na rynek medialny jest bezimienny, choć  mający imię i nazwisko dziennikarz, który pracuje na tzw. umowie śmieciowej w jednej z wielu redakcji w Polsce. Ten ktoś z uporem godnym lepszej sprawy i niejednokrotnie z wielkim poświęceniem uprawia swój zawód mimo niesprzyjających okoliczności. Dziękując temu komuś za jego pracę i poświęcenie chciałbym, żeby w 2013 roku ten ktoś zmienił swój status zawodowy i społeczny. Życzę tego zarówno sobie jak i innym menadżerom.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Patrz: druga cześć odpowiedzi na poprzednie zagadnienie.
Niestety wciąż spada status społeczny zawodu dziennikarza. Dowodem na to niech będzie fakt, że do grona reporterów telewizyjnych ma dołączyć w 2013 roku znana z tego, że jest znana: Natalia Siwiec.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
To będzie bez wątpienia kolejny rok cięcia kosztów. Jeżeli branża radiowa nie będzie bardziej skonsolidowana i nie zacznie mówić wspólnym głosem może w najbliższych latach znaleźć się w poważnych kłopotach. Zaskakująca, choć ciekawa zmiana metodologii badawczej, która nastąpiła po trzech kwartałach na pewno nam w tym nie pomogła. Może potrzebujemy wspólnej kampanii społecznej, która przekona młodych ludzi, że warto słuchać radia?
To będzie również rok wejścia radia cyfrowego i zmian, które nastąpią w konsekwencji rozwoju systemu DAB+. Polskie Radio ma ambicję bycia w awangardzie tych przemian. Wreszcie dla mediów publicznych będzie to kolejny rok oczekiwania na nową ustawę, która określi zakres i sposób finasowania radia i telewizji. Nadal będzie rosła rola blogosfery i dziennikarstwa obywatelskiego, które będą wywierały wpływ na zmiany w tzw. tradycyjnym dziennikarstwie.


Anna Paluszek - Dyrektor Programowa Radia WAWA

Najważniejsze wydarzenie i sukces w 2012 roku

Najważniejszym wydarzeniem i zarazem sukcesem mijającego roku było oczywiście Euro 2012. Nie tylko pod względem udanej organizacji tak gigantycznego przedsięwzięcia i promocji Polski na forum międzynarodowym, ale również pod względem bogatej oprawy medialnej na najwyższym poziomie. Wszystkie polskie media, w tym i radio, zmobilizowały się i zaangażowały w relacjonowanie mistrzostw. Fajnie, że udało nam się oddać atmosferę stadionów, miast i ulic, a przede wszystkim ogromne pozytywne emocje, które towarzyszyły nam w trakcie mistrzostw.

A nasze tegoroczne sukcesy to udane obchody dwudziestolecia Radia WAWA, które świętowaliśmy na antenie przez cały rok i w ramach których zorganizowaliśmy m.in. imprezę urodzinową i trasę koncertową. Kolejnym sukcesem jest poszerzenie zasięgu nadawania - od tego roku Radia WAWA można słuchać w Szczecinie i Ostrołęce, czyli jesteśmy obecni już w 8. miastach w Polsce.

Porażka
Funkcjonujące, wciąż zbyt restrykcyjne i niejasne zapisy ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie autopromocji i ogłoszeń własnych nadawcy. Nadal wymagają zmiany. Najważniejszy transfer, człowiek lub ludzie, którzy wywarli wpływ na rynek Wstrząsającego transferu, który wywróciłby rynek radiowy do góry nogami, nie zauważyłam. Warto przyjrzeć się TOK FM, w którym zamiast Ewy Wanat rządzi Kamila Ceran i Radiu PiN, z którego zniknął Emil Marat.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Myślę, że nie był aż tak bardzo odczuwalny, a jest to niewątpliwie zasługa Euro 2012. Ciężko jest gazetom, radio na razie dobrze sobie radzi. Nie słyszałam o spektakularnych "bankructwach" rozgłośni z powodu braku reklamodawców. Na razie kryzys rozkłada na łopatki prasę.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Wszyscy powtarzają to słowo na "K"... Kryzys, kryzys, kryzys. Mam nadzieję, że nie będzie zbyt dotkliwy. Przyszły rok to na pewno dalszy rozwój social media i wzrost wydatków na internet.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2012 roku w radiu, prognozy na 2013

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Faraon
Zdumiewa mnie brak rzetelności WM.
Tytuł:
"Podsumowanie 2012 roku w radiu, prognozy na 2013" powienien zdecydowanie brzmieć
"Podsumowanie 2012 roku w Polskim Radiu, prognozy dla Polskiego Radia na 2013",

Wypowiedziała się jako jedyna spoza Polskiego Radia koleżanka z WAWY, jednak mam nadzieję, że tylko pro forma.
Nie można mieć złudzeń, że artykuł w rzeczywistości napisany jest w ramach działań PR-u Polskiego Radia.

Jakie jest najważniejsze wydarzenie 2012 dla Prezesa Polskiego Radia - wybór Prezesa Polskiego Radia do Zarządu EBU.
Jakie jest najważniejsze wydarzenie 2012 dla Magdy Jethon - wybór Prezesa Polskiego Radia do Zarządu EBU.

Gratulacje za idiotyzm osoby, która tworzyła tę notkę, jak również dla profesojnalizmo członków Polskiego Radia.

P.S.
gdyby ktoś miał wątpliwości o czym piszę - kiedy przygotowuje się podsumowanie rynku 2012 oraz prognozy na 2013 warto zaczerpnąć wiedzy od specjalistów, którzy realnie mogą podzielić się wiedzą z innymi.
Gorzej jeżeli rozmawia się z kimś kto tej wiedzy nie ma i wykorzystuje artykuł od promowania swojej osoby!!!!
11 8
odpowiedź
User
Kolega
Kiedy spojrzałem kto się wypowiada, byłem zaskoczony. Potem już sobie odpuściłem. W końcu wypowiadają się najważniejsi na tym rynku ;-). Radio w takiej postaci umrze a Ci Państwo nie mają pomysłu na to co robić poza utrzymaniem status quo.
10 8
odpowiedź
User
zawiedziony
Pan Dąbrowa na siłę chce upodobnić Radiową Jedynkę do stacji komercyjnych, co wypada koszmarnie. Często słychać, jak dziennikarze są zmuszani sztucznie do "podkręcania tempa". A największa porażka - występ Pana Dąbrowy na promocji wina w Poznaniu. Zaś Panu Prezesowi pozwolę sobie zwrócić uwagę, że: "radio ma się nieźle" a nie "nie źle". W takim wystąpieniu nie powinno się popełniać błędów... Ale ostatnio słychać ich tak dużo na obu wymienionych powyzej antenach, że trudno uwierzyć, aby w Polskim Radiu jeszcze się ktoś tym przejmował...
10 8
odpowiedź
User
piotr
Nie należy zapominać że 2012r. Był bardzo udany dla RMF MAXXX bo w końcu przejęli radio Aplauz we Wrocławiu a ponadto powiększyli zasięg o Tarnów, Gorzów, Rzeszów, Elbląg w tym roku ruszą także Suwałki. Opłaciło im się bo zwiekszyli sluchalnosc
8 8
odpowiedź
User
skarabeusz
'Faraon' Zdumiewa mnie brak rzetelności ....
'Nie można mieć złudzeń, że artykuł w rzeczywistości napisany jest w ramach działań PR-u Polskiego Radia.'

Zgoda. Wygląda jednak na to, że jakiś gamoń odpowiedzialny za PR w Polskim Radiu jeszcze nie dobudził się po sylwestrowych szaleństwach i puścił niezłego gniota. Nie przeszkadzało mu samochwalstwo prezesa i wazeliniarstwo Jethon? Zrobił im przysługę? Swoją drogą co się dzieje z tym portalem? Jeszcze kilka lat temu można było o tej porze przeczytać tu ciekawe prognozy przedstawicieli różnych stacji, a teraz co? Prezes Polskiego Radia niezdarnie robi z siebie bohatera narodowego, a cały jego sukces opiera się na tym, że Poczcie udało się zastraszyć emerytów, żeby zapłacili zaległy abonament.
8 8
odpowiedź