SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sejm ogranicza umowy na pokazach i podwyższanie cen przed promocjami. Znowelizowano ustawę

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która ma m.in. zwiększyć ich ochronę w sytuacji zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, oraz chronić konsumentów przed niezamówionymi połączeniami "robocall", trafi do podpisu prezydenta.

Fot. G. Lyko x Newspix.pl Article

Sejm poparł nowelizację ustawy o prawach konsumenta z poprawkami senackimi.

Senat zaproponował trzy poprawki do nowelizacji, z czego dwie miały charakter redakcyjno-legislacyjny, a trzecia dotyczyła zmiany daty wejścia nowel w życie 1 stycznia 2023 r. zamiast 14 dni od ogłoszenia.

30 dni na odstąpienia od umowy zawartej na pokazie

Zgodnie z nowelizacją ustawy konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa - podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę - może w terminie 30 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Nowelizacja ma na celu także eliminację próby obchodzenia przez przedsiębiorców przepisów w przypadku różnego rodzaju abonamentów medycznych oferowanych na pokazach. Konsumentom będzie przysługiwać prawo do odstąpienia od umów, przedsiębiorcy zaś będę mieli obowiązek informować o tym prawie.

Wprowadzono też regulację, zgodnie z którą umowa o świadczenie usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu lub podczas wycieczki. W przypadku zawarcia takiej umowy jest ona nieważna z mocy prawa.

Ustawa nakłada wymóg, by w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny towaru lub usługi podawano informację o najniższej cenie tego towaru lub też usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Ochrona przed telemarketingiem od automatów

Zakazano również przyjmowania przez przedsiębiorcę płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, który ma wynosić 14 dni albo 30 dni w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.

Wprowadzono także definicję "plasowania", czyli dostarczania informacji w formie wyników wyszukiwania w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta bez wyraźnego ujawniania płatnej reklamy lub opłat wnoszonych konkretnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.

Nowelizacja obejmuje również przepis, zgodnie, z którym wprowadzenie na rynek "towaru identycznego" z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem czy funkcjonalnością, będzie uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową.

Nowela zawiera też zapis o ochronie konsumentów przed niezamówionymi połączeniami wykonywanymi przez boty, tzw. "robocall".

Dołącz do dyskusji: Sejm ogranicza umowy na pokazach i podwyższanie cen przed promocjami. Znowelizowano ustawę

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ech
W ogóle powinno się zdelegalizować te całe "pokazy" i działalność telemarketingową.
3 1
odpowiedź
User
Zenon Bombalina
W ogóle powinno się zdelegalizować te całe "pokazy" i działalność telemarketingową.


Wtedy Czarek nic nie zarobi na garnkach.
1 0
odpowiedź