Polacy konsumują zapasy, spadki sprzedaży w kwarantannie

Od 16 do 22 marca wartość koszyka zakupowego w Polsce spadła względem poprzedniego tygodnia o 38,6  proc. oraz  o 7,5 proc. proc. (vs. analogiczny tydzień rok temu) - podaje Nielsen.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polacy konsumują zapasy, spadki sprzedaży w kwarantannie
Fot. Pixabay

Polacy po pierwszym szoku związanym z wprowadzeniem obostrzeń związanych z domową kwarantanną, zostają w domach, korzystając ze zrobionych wcześniej zapasów.

W porównaniu do analogicznego tygodnia rok wcześniej, wartość sprzedaży produktów spożywczych spadła o 4,5 proc., produktów kosmetyczno-chemicznych o 11,6 proc., świeżej żywności o 3,7 proc.. O  21,6 proc. spadła wartość sprzedaży artykułów przemysłowych, najwięcej w zestawieniu.

- Jednocześnie w stosunku do analogicznego tygodnia sprzed roku nadal odnotowujemy wzrosty dla produktów kupowanych na zapas jak mąka czy ryż. O kilkadziesiąt procent wzrosła wartość sprzedaży dla mydła i papieru toaletowego, a o kilkaset dla żeli antybakteryjnych. O ok. 8-10 proc. wzrosła także sprzedaż alkoholu i papierosów oraz wybranych produktów świeżych takich jak jajka, owoce i mięso - mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. współpracy z sieciami handlowymi Nielsen Connect w Polsce.

Rośnie konsumpcja książek i telewizji

Według danych Nielsena, wzrosty oglądalności odnotowały, między innymi, kanały informacyjne +76 proc., programy informacyjne +22 proc. oraz kanały dziecięce +17 proc..

Średni dobowy czas oglądania telewizji przekroczył 6 godz. w ostatnich tygodniach. Przed ekranem zasiadły wszystkie pokolenia, a intensywność działań reklamowych nie zmniejsza się.

Nielsen BookScan badający sprzedaż książek w Polsce potwierdza, że w ostatnich czterech tygodniach wzrosło zainteresowanie publikacjami dla dzieci, ogólnie jednak po wprowadzeniu stanu epidemii interesowały nas te same gatunki książek, co wcześniej. Na liście top20 od początku 2020 roku niezmiennie królują powieści erotyczne Blanki Lipińskiej.

Widoczny jest spadek wartościowy i ilościowy sprzedaży książek, przy jednoczesnym wzroście rabatów detalicznych i obniżek cen. „Dżuma” Alberta Camus jest znowu czytana na całym świecie, również w Polsce, gdzie zajmuje jednak dość odległą 72. lokatę przed “Biegunami”, ale po “Księgach Jakubowych” Olgi Tokarczuk.

Dane nt. wzrostu wartości sprzedaży podane na podstawie: Nielsen Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]