Polacy wciąż niewiele wiedzą o AI. Choć wielu o niej słyszało

Choć aż 87 proc. Polaków słyszało o pojęciu "sztuczna inteligencja", to tylko 23 proc. deklaruje, że rozumie, jak działają konkretne narzędzia bazujące na tej technologii - wynika z badania przygotowanego na zlecenie Politechniki Wrocławskiej przez agencję badawczą K+ Research. – Z zebranego materiału badawczego wyłania się zróżnicowany obraz polskiego społeczeństwa, które wciąż niewiele wie o rozwiązaniach opartych na AI i nie do końca rozumie sposób jej działania – mówi prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Polacy wciąż niewiele wiedzą o AI. Choć wielu o niej słyszało

Najnowszy raport „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje”, przygotowany na zlecenie Politechniki Wrocławskiej przez agencję badawczą K+ Research, sprawdza wiedzę Polaków na temat sztucznej inteligencji oraz gotowość na implementację narzędzi AI w codziennym życiu.  

Różne pokolenia, różne podejście do AI

Badanie objęło cztery pokolenia: Z, Y, X oraz baby boomers, co pozwoliło na uchwycenie zróżnicowanych postaw i poziomu wiedzy na temat AI. Okazuje się, że choć niemal wszyscy Polacy słyszeli o sztucznej inteligencji (87 proc.), to tylko 15 proc. ocenia swoją wiedzę na temat AI jako wysoką, a 23 proc. rozumie, jak działają konkretne narzędzia oparte na tej technologii. Co piąty respondent nie potrafił wskazać żadnego znanego zastosowania AI.

Zebrane dane pokazują, że polskie społeczeństwo wciąż ma ograniczoną wiedzę o AI i nie do końca rozumie jej mechanizmy. Jednak pozytywnym sygnałem jest otwartość na zgłębianie tej tematyki, którą deklarują wszystkie pokolenia – podkreśla prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej.

AI w pracy – potencjał i bariery

Prawie połowa respondentów dostrzega przydatność AI w życiu zawodowym, szczególnie osoby z pokolenia baby boomers, wykształcone oraz mieszkańcy dużych miast. Mimo to ponad połowa badanych nie korzysta z AI w pracy. Najczęściej sięgają po nią w celu poszukiwania kreatywnych inspiracji, np. używając modeli językowych takich jak ChatGPT.

– Rozbieżność między chęcią korzystania z AI a jej realnym zastosowaniem wynika nie z braku zaufania, lecz z niedostatecznej wiedzy i braku kompetencji wdrożeniowych, zwłaszcza w organizacjach bez kultury technologicznej – zauważa dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji na Politechnice Wrocławskiej.

Największy potencjał AI Polacy widzą w medycynie – wierzą, że sztuczna inteligencja przyczyni się do szybszej diagnostyki, opracowywania nowych terapii oraz wspomoże zabiegi i operacje. To właśnie w ochronie zdrowia badani upatrują największych korzyści, co szczególnie podkreślają przedstawiciele starszych pokoleń. Inne ważne obszary to programowanie, rozwój nauki oraz cyberbezpieczeństwo.

Obawy: manipulacja, bezrobocie i prywatność

Mimo entuzjazmu wobec AI, Polacy nie są pozbawieni obaw. Najczęściej wskazywanymi zagrożeniami są dezinformacja i manipulacja (44 proc.), bezrobocie technologiczne (39 proc.) oraz utrata prywatności i poczucie zagrożenia bezpieczeństwa (35 proc.). Lęki te dotyczą także kwestii etycznych, takich jak deepfake, halucynacje modeli AI, brak przejrzystości czy trudności w ustaleniu odpowiedzialności.

Eksperci podkreślają, że zmiany na rynku pracy związane z AI często oznaczają konieczność przekwalifikowania, a nie całkowite wykluczenie pracowników. – AI raczej nie zastąpi ludzi, ale pracownicy korzystający z AI będą mieć przewagę – mówi Katarzyna Oleszek-Sławińska z Biura Karier Politechniki Wrocławskiej.

Etyka i prawa autorskie – obszary niedostatecznie rozważane

Zaskakująco, większość badanych nie przykłada dużej wagi do kwestii praw autorskich do treści generowanych przez AI ani do bezpieczeństwa danych przekazywanych tym narzędziom. – To efekt zarówno niewiedzy, jak i przyzwyczajenia do życia w cyfrowym świecie – wyjaśnia dr Kajdanowicz. Aż 44 proc. respondentów nie wie, czy w ich miejscu pracy obowiązują regulacje dotyczące korzystania z AI.

Mimo niepewności co do przyszłości, Polacy pozostają ciekawi sztucznej inteligencji – 43 proc. deklaruje chęć poszerzania wiedzy na ten temat, szczególnie młodsze pokolenia. Eksperci podkreślają, że to ogromny potencjał, który warto wspierać nowoczesną edukacją.

– Liczę, że wnioski z raportu pomogą społeczeństwu lepiej zrozumieć otaczający nas świat oraz staną się impulsem do współpracy między edukacją, administracją i biznesem, by skuteczniej odpowiadać na wyzwania nowoczesnej gospodarki – podsumowuje prof. Kamil Staniec.

grafika

Pełny raport „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje” dostępny jest na stronie Politechniki Wrocławskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa