SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prezes Polsatu: Telewizja pod dużą presją serwisów streamingowych

Nowy prezes Telewizji Polsatu był pytany podczas czwartkowej konferencji o prognozy dla stacji w 2024 roku i o dalsze zmiany technologiczne w telewizji. Piotr Żak przyznał, że rynek telewizyjny jest pod dużą presją serwisów streamingowych. Stwierdził, że jego firma jest przygotowana do zmieniającej się sytuacji. 

W styczniu Piotr Żak, młodszy syn Zygmunta Solorza, przejął obowiązki prezesa Telewizji Polsat. W czwartek po raz pierwszy wziął udział w konferencji prasowej dotyczącej wyników finansowych Grupy Polsat Plus. Dziennikarze chcieli poznać pogląd menadżera na temat obecnych trendów na rynku i wyzwań nadawców, którzy muszą walczyć o uwagę widzów nie tylko między sobą, ale także z serwisami typu Netflix, HBO Max, Disney+ czy Amazon Prime Video.

- Rynek telewizyjny jest pod dużą presją serwisów streamingowych zarówno, jeśli chodzi o preferencje klientów, jak i produkcję contentu. Wielkie międzynarodowe firmy, jak Netflix, wchodzą do Polski, robią swoje własne produkcje i content. Telewizja musi ewoluować, dostosowywać się – zauważył prezes Telewizji Polsat Piotr Żak.

Grupa Polsat Plus spokojna o przyszłość

Szef Polsatu był też pytany o cele dotyczące oglądalności i finansów. Nawiązał ponownie do usług streamingowych. - Absolutnie nie obawiałbym się, że to będzie miało negatywne wpływy na wyniki oglądalności czy finansowe. Jesteśmy do tych rzeczy przygotowani. Wiemy jak się do tego dostosować i wiemy, gdzie zoptymalizować, zarówno jeśli chodzi o telewizję, jak i to, co robimy w Interia.pl po zakupie Grupy Interia.pl – stwierdził Żak.

W opublikowanych ostatnio wynikach Grupy Polsat Plus  można znaleźć pewien niepokojący sygnał.  W IV kwartale 2023 roku  znacząco zmalały zysk i marża EBITDA segmentu mediów telewizyjnych i internetowych grupy Cyfrowy Polsat, nieznacznie spadły też przychody.

Z czego konkretnie wynika ten spadek zyskowności? Czy zyskowność segmentu może maleć także w 2024 roku?  - Rozumiem, że w IV kwartale w stosunku do IV kwartału 2022 roku, bo jeśli chodzi o rok 2023, to w stosunku do III kwartału EBITDA segmentu mediów telewizyjnych wzrosła. To była kwestia przejściowa. Ja patrzę na telewizję z dużym optymizmem, jeśli chodzi o rok 2024. Nie mówimy tu o zmniejszeniu się zyskowności tego segmentu w 2024 roku – odpowiadała z kolei Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu Cyfrowego Polsatu.

Utrata Ligi Mistrzów i spadek liczby abonentów

Dostawcy płatnej telewizji ze Stanów Zjednoczonych borykają się z masową utratą abonentów przez konkurencję ze strony serwisów streamingowych. W czwartym kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,08 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym klientom indywidualnym, po spadku rok do roku o 1,5 proc. Sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 4,1 proc. do 4,84 mln RGU. W całym 2023 roku grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów o 5,5 proc. do 13,63 mld zł i kosztów operacyjnych o 9,5 proc. zarobiła na czysto 311,6 mln zł, wobec 901,1 mln zł rok wcześniej.

W ostatnich kwartałach miały miejsce podobne spadki. Cyfrowy Polsat tłumaczył to spadającą popularnością telewizji satelitarnej. Ten trend jest częściowo rekompensowany przez działalność serwisu streamingowego Polsat Box Go i sprzedaż pakietów z Disney+. Ponadto, przyczyną spadków ma być wciąż likwidacja usługi iPla w sierpniu 2021 roku. Część klientów Grupy Polsat Plus miało dzięki niej tani pakiet. Wraz z kończeniem się ich umów, proponowane im są droższe subskrypcje Polsat Box Go. Wiceprezes Cyfrowego Polsatu stwierdził w czwartek, że rezygnacje z tego powodu skończą się wraz z końcem roku.

Do kolejnych może się jednak przyczynić utrata przez Polsat praw do Ligi Mistrzów na rzecz Canal+. Jeszcze nie wiadomo czy od początku nowego sezonu stacje Canal+ z Ligą Mistrzów trafią do Polsat Box i Polsat Box Go. - Do końca sezonu zachęcamy do oglądania Ligi Mistrzów na kanałach Polsat Sport Premium. Następne rozgrywki startują we wrześniu, więc po prostu poczekajmy. Będziemy Państwa na bieżąco informować o rozwoju wydarzeń – mówił Stec.

Z danych Nielsena wynika, że w marcu br. Polsat miał 6,79 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+. Nieco wyższe udziały miały TVN, TVP1 i TVP2. W grupie 16-49 Polsat był drugi (po TVN) z 7,67 proc. udziału w rynku. Identyczną pozycję miał w grupie 16-59. Udział w rynku wyniósł 7,22 proc.

Dołącz do dyskusji: Prezes Polsatu: Telewizja pod dużą presją serwisów streamingowych

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pampuch
Telewizja pod presją streamingu? Przełomowa ocena. Ta teza wywoła szok na rynku medialnym. Nic już nie będzie takie samo.
odpowiedź
User
Teleman
Ta jego stacja to propozycja dla półgłówków , i ciagle się dziwi , że mu widowni ubywa .Cwany gapa
odpowiedź
User
Ojciec rodziny
Paradokumenty to nasze ulubione seriale Polsatu.Chcemy ich więcej , także wieczorem.
odpowiedź