SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dodatkowe 21 mln zł dla Emitela za emisję Polskiego Radia w DAB+

Polskie Radio, które prowadzi przetarg w sprawie emisji i rozszerzenia zasięgu multipleksu DAB+ powierzyło siedem kolejnych zadań Emitelowi. Opiewają na blisko 21,42 mln zł. Łącznie operator będzie zaangażowany w co najmniej 14 z 18 zadań za około 51,22 mln zł. Decyzje dotyczące emisji w czterech regionach wciąż nie zapadły.

Polskie Radio Dzieciom wchodzi w skład multipleksu DAB+ nadawcy publicznegoArticle

Przetarg Polskiego Radia dotyczący DAB+ ruszył w marcu, a do otwarcia kopert doszło 26 kwietnia. Zakres zamówienia obejmuje „usługi dosyłu sygnału do stacji nadawczych oraz rozpowszechniania sygnału multipleksu w standardzie DAB+ wraz z rozszerzeniem zasięgu emisji”. Zadania te będą realizowane od 1 października 2023 roku. W części obszarów objętych postępowaniem już tegorocznej jesieni może dojść do rozszerzenia zasięgu, w innych od 1 stycznia 2024 roku.

Bez decyzji w sprawie czterech regionów

Polskie Radio zdecydowało, że Emitel będzie odpowiadał za emisję multipleksu DAB+ w Białymstoku, Gdańsku, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Wrocławiu i w części województw, w których znajdują się te miasta. Operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej był jedyną firmą, która złożyła oferty w tych lokalizacjach.

Wciąż nie zapadły decyzje odnośnie emisji w Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi i Opolu. W województwie kujawsko-pomorskim nadawca publiczny ma do wyboru trzy oferty: Emitela (1,6 mln zł), PSN Infrastruktura (1,25 mln zł) oraz BCAST (830 tys. zł). W stolicy Śląska operatorem multipleksu chcą być Emitel (3,35 mln zł) i PSN Infrastruktura (6,16 mln zł). Także w Łodzi oferta PSN Infrastruktura (4,26 mln zł) jest droższa niż Emitela (3,30 mln zł). Analogicznie wygląda sytuacja w Opolu. Emitel zaproponował 1,57 mln zł, a PSN Infrastruktura 2,29 mln zł.

W zeszłym tygodniu dokonano wyboru ofert Emitela dotyczących multipleksacji ogólnopolskiej i regionalnej, emisji DAB+ w Koszalinie i części województwa zachodniopomorskiego, w Olsztynie i części województwa warmińsko-mazurskiego, w Poznaniu i części województwa wielkopolskiego, w Rzeszowie i części województwa podkarpackiego, w Warszawie i części województwa mazowieckiego, w Zielonej Górze i części województwa lubuskiego. Opiewają na 29,8 mln zł.

„Aspekt finansowy nie jest jedyną determinantą”

W maju informowaliśmy, że Polskie Radio wraz z rozgłośniami regionalnymi jest gotowe przeznaczyć blisko 86 mln zł na emisję cyfrową. Pełna oferta Emitela opiewa na mniej, bo około 60 mln zł. - Zakończenie postępowania jest możliwe z chwilą zawarcia umów, a aspekt finansowy nie jest jedyną determinantą ich zawarcia. Polskie Radio S.A. wyłania wykonawców zamawianych usług zgodnie z obowiązującym prawem zamówień publicznych, w częściach,  na które podzielono przedmiot zamówienia. Warunki rozszerzenia zasięgu są publicznie znane, bo określone w warunkach zamówienia w SWZ - tłumaczyła w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzecznik prasowy Polskiego Radia.

Zgodnie z projektem karty powinności, którą Polskie Radio złożyło w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji od 1 października 2021 roku w zasięgu DAB+ powinno być ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Tymczasem zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Tym samym publiczne rozgłośnie docierają do ok. 67 proc. potencjalnych odbiorców (ponad 25 mln mieszkańców).

Ogłoszony jesienią 2021 roku przetarg na rozszerzenie zasięgu nadajników w cyfrowym standardzie DAB+ został na początku 2022 roku unieważniony przez Polskie Radio z powodu zbyt wysokich kwot, jakie zaproponowali oferenci. W 13 zadaniach oferty złożył Emitel, w jednej – w regionie łódzkim - także PSN Infrastruktura. Emitel wyliczył koszt emisji na 40 mln zł. PSN Infrastruktura na prawie 2,8 mln zł za realizację tylko jednego zadania. Nadawca za najdroższe zadanie gotów był zapłacić mniej niż 1,6 mln zł.  Polskie Radio i rozgłośnie regionalne łącznie nie chciały wydać więcej niż 12 mln zł.

Niewielka słuchalność stacji w DAB+

Multipleks Polskiego Radia obejmuje: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne.

Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+. Z badania Radio Track wynika, że w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy radiowej Jedynki wyniosła w przypadku FM 1,37 mln, drogą internetową 50 tys., przez dekoder telewizji cyfrowej 25 tys., a metodą DAB+ 11 tys. W przypadku Trójki to odpowiednio: 684 tys., 46 tys., 8 tys. i 6 tys., Polskiego Radia 24 104 tys., 45 tys., 3 tys. i 4 tys.

Dołącz do dyskusji: Dodatkowe 21 mln zł dla Emitela za emisję Polskiego Radia w DAB+

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
azx
Super
odpowiedź
User
miś społeczny
Czołowe stacje komercyjne mogą sobie pozwolić na ignorowanie DAB+, bo to one rozdają karty na rynku. Gdyby było odwrotnie i to Polskie Radio byłoby na szczycie słuchalności, RMF czy Zetka na kolanach by przyszły po koncesje i miejsce w MUX-ach.
odpowiedź
User
Radiowiec
A kto tego słucha ?????
odpowiedź