SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio wyda 40 mln zł na DAB+? „Nie możemy komentować tego procesu”

Ponad 40 mln zł firma Emitel chce otrzymać od Polskiego Radia za rozszerzenie zasięgu DAB+. Polskie Radio i rozgłośnie regionalne były gotowe przeznaczyć na ten cel nieco ponad 12 mln zł. Polskie Radio i Emitel nie chcą komentować przetargu. Firma w rozmowie z Wirtualnemedia.pl chwali jednak nadawcę za inwestycje w DAB+.

Polskie Radio powinno rozszerzyć zasięg w DAB+ już w październiku ub.r. Z projektu Karty Powinności wynika, że w cyfrowym zasięgu  powinno być ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Nadawca tłumaczył opóźnienia skomplikowaną procedurą przetargową i pandemią koronawirusa.

Nadawca publiczny chciał wydać cztery razy mniej

Z Karty Powinności nadawcy publicznego wynika, że do rozszerzenia zasięgu w DAB+ dojdzie w Dęblinie (kanał 11B, moc 5 kW), Iławie (5B, 5 kW), Jeleniej Górze (5B, 1 kW), Kamieńsku (5C, 2 kW), Koninie (11B, 5 kW), Ostrołęce (6A, 10 kW), Słupsku (11B, 1 kW), Suwałkach (6B, 2 kW), Tarnobrzegu (11A, 5 kW), Wałbrzychu (5B, 1 kW), Włocławku (11C, 1 kW), Zamościu (11B, 2 kW), Bolewicach (12A, 8 kW), Ciechanowie (6A, 5 kW), Elblągu (11B, 1 kW), Kutnie 5C (2 kW), Miechowie (11B, 1 kW), Pile (12A, 2 kW), Przysusze (6B, 1 kW), Rabce (11B, 1 kW), Raciborzu (11A, 1 kW), Raszynie koło Warszawy (6B, 15 kW), Rybniku (11A, 1 kW) i Zakopanem (11B, 1 kW).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Przetarg w końcu rozpoczęto, a przed świętami doszło do otwarcia kopert. W 13 zadaniach oferty złożył Emitel, w jednej – w regionie łódzkim - także PSN Infrastruktura. Emitel wyliczył koszt emisji na 40 mln zł. PSN Infrastruktura na prawie 2,8 mln zł za realizację tylko jednego zadania. Nadawca za najdroższe zadanie gotów był zapłacić mniej niż 1,6 mln zł.  Polskie Radio i rozgłośnie regionalne łącznie nie chciały wydać więcej niż 12 mln zł. Nadawca publiczny chce poszerzyć zasięg w DAB+ wiosną 2022 roku.

„Współpraca szczególnie ważna”

Jeszcze przed Nowym Rokiem poprosiliśmy o komentarz Polskie Radio. Chcieliśmy wiedzieć czy przetarg będzie kontynuowany, a może dojdzie do jego unieważnienia i rozpisania od nowa. - Ze względu na trwające procedury przetargowe, nie będziemy się na ten temat wypowiadać - poinformowała portal Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzecznik prasowy Polskiego Radia.

Nieco bardziej rozmowna okazała się przedstawicielka Emitela. - Informujemy, że współpraca z Polskim Radiem zawsze była szczególnie ważna dla Emitel i nie ograniczała się do emisji  analogowych. 1 października 2013 r. Polskie Radio we współpracy z Emitel uruchomiło pierwsze emisje cyfrowego radia w standardzie DAB+ w Warszawie i Katowicach. W ubiegłym roku Emitel uruchomił nowe nadajniki dla Polskiego Radia, zwiększając zasięg cyfrowego radia w Polsce. Aby słuchać cyfrowych emisji konieczne jest posiadanie odbiornika radiowego DAB+. Cieszymy się ogromnie, że Polskie Radio stale rozwija DAB+, jednak w związku  z tym, że pyta pan o przetarg dotyczący rozszerzenia zasięgu DAB+ a był to przetarg publiczny – nie możemy sobie pozwolić na komentowanie tego procesu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Sobucka menedżer ds. komunikacji i PR, rzecznik prasowy Emitela.

Ruszy ogólnopolski multipleks DAB+?

Z badania TePanel wynika, że odbiorniki przeznaczone do odbioru DAB+ posiada mniej niż 5 proc. Polaków. Do inwestycji w taki sprzęt nie zachęca oferta programowa. W cyfrowym eterze dominują nadawcy publiczni, niszowi i katoliccy. W DAB+ Polskie Radio nadaje Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Radio Chopin, Radio Dzieciom, Radio Kierowców, Radio Poland, Polskie Radio 24, rozgłośnie regionalne i ich stacje tematyczne. Za rok ma ruszyć jeszcze Polskie Radio Literatura.

W zeszłym tygodniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę w sprawie ogólnopolskiego multipleksu DAB+. Znajdzie się w nim 12 stacji. KRRiT postanowiła o przeprowadzeniu postępowania w sprawie: rozszerzenia 3 ogólnopolskich koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego o charakterze uniwersalnym bądź wyspecjalizowanym (te częstotliwości mogą trafić do RMF FM, Radia Zet i Radia Maryja). Rada chce też udzielenia lub rozszerzenia 6 koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego o charakterze uniwersalnym bądź wyspecjalizowanym. O te miejsca mogą ubiegać się m.in. RMF Maxxx, Radio Eska, Tok FM i nowi gracze. Ponadto KRRiT chce przyznać w obrębie ogólnopolskiego MUX 3 miejsca na krajowe programy Polskiego Radia.

Nadawcy komercyjni, tacy jak Grupa RMF czy Eurozet od lat krytykują standard DAB+. - Stanowisko Grupy RMF względem emisji DAB+ nie zmienia się od lat: jest to system stary, nieefektywny, niedający słuchaczowi dodatkowych korzyści i bardzo drogi. Przy 12 stacjach na jednym multipleksie jakość sygnału jest porównywalna z FM, a wielu ekspertów twierdzi jednak, że będzie zwyczajnie gorsza. W  DAB+ faktycznie brak jest szumów, ale tylko dlatego, że tam, gdzie sygnał na FM jest lekko zaszumiony i wciąż możliwy do odbioru, sygnału cyfrowego po prostu nie ma - mówił w październiku portalowi Witualnemedia.pl Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF. Komercyjni gracze nie zamierzają komentować na razie ruchów KRRiT. Zrobią to dopiero po rozpisaniu konkursów. Wtedy okaże się czy w nich wystartują.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio wyda 40 mln zł na DAB+? „Nie możemy komentować tego procesu”

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wartylla
Resztę kasy zjadł Suski i Sasin. Rodziny pisowskie same się nie wyżywią przecież. Polaczki do roboty na Polski wał!!
odpowiedź
User
CZASKOSKI
Resztę kasy zjadł Suski i Sasin. Rodziny pisowskie same się nie wyżywią przecież. Polaczki do roboty na Polski wał!!
ZA TUSKA I JEGO PO TO MIALES ZA TO RAJ NA ZIEMI
odpowiedź
User
Merlin
W polskim radiu chyba do nich nie dociera, że faktycznie pod względem słuchalnosci praktycznie ich nie ma. Owszem są nadajniki, wozy radiowe, studia, ale słuchaczy brak i już tak zostanie.
odpowiedź