Polskie Radio znów zyskowne. Dostało rekordową rekompensatę

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 31 proc., głównie dzięki o 77 mln zł wyższej niż przed rokiem rekompensacie abonentowej. Wynik nadawcy z realizacji misji publicznej poszedł w górę o ponad 100 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Polskie Radio znów zyskowne. Dostało rekordową rekompensatę
Siedziba Polskiego Radia, fot. materiały prasowe

Według sprawozdania abonamentowego Polskie Radio uzyskało w ub.r. 186,9 mln zł rekompensaty z budżetu państwa, wobec 110 mln zł rok wcześniej. Łączna kwota rekompensaty dla wszystkich nadawców publicznych (większość trafiło do Telewizji Polskiej, a pozostała część do 17 regionalnych rozgłośni Polskiego Radia) sięgnęła w ub.r. rekordowych 2,7 mld zł.

Z kolei przychody Polskiego Radia z bieżących opłat na abonament radiowo-telewizyjny zwiększyły się dużo słabiej - ze 142,9 do 150,9 mln zł.

W ramach pozostałej działalności (m.in. emisji reklam, sponsoringu i dotacji) spółka uzyskała w ub.r. 97,66 mln zł, wobec 53,66 mln zł rok wcześniej. Wpływy z emisji spotów skurczyły się z 31,66 do 7,59 mln zł, zaś te z innych źródeł komercyjnych (m.in. sponsoringu) poszybowały z 21,85 do 46,19 mln zł. Z kolei suma dotacji budżetowych innych niż rekompensata (Ministerstwo Spraw Zagranicznych wspiera finansowo audycje i rozgłośnie dla Polaków za granicą) zwiększyły się z 15,14 do 16,36 mln zł

Łącznie Polskie Radio osiągnęło 417,7 mln zł przychodów, co wobec 317,8 mln zł oznacza wzrost o 31,4 proc.

Niższe koszty netto misji publicznej

Na realizację misji publicznej spółka przeznaczyła w ub.r. 376,15 mln zł brutto, a 306,15 mln zł w ujęciu netto. Rok wcześniej było to odpowiednio 354,49 i 323,12 mln zł. Z kolei pozostała działalność przy wzroście kosztów z 20,54 do 26,72 mln zł osiągnęła 69,99 mln zł dochodu netto, wobec 31,38 mln zł przed rokiem.

Polskie Radio wypracowało 48,61 mln zł nadwyżki finansowej, podczas gdy w 2022 roku miało 55,1 mln zł straty. W KRS nie pojawił się jeszcze pełny raport finansowy spółki za ub.r., natomiast w 2022 i 2021 roku jej ostateczny wyniki netto (odpowiednio 55,1 i 19,91 mln zł straty) były bardzo zbliżone do tych ze sprawozdań abonamentowych.

Poprzednio nadawca dodatni wynik netto osiągnął w 2020 roku - 16,12 mln zł zysku przy 341,11 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku. Co znaczy "szponcić"?

Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku. Co znaczy "szponcić"?

Będzie wrogie przejęcie właściciela TVN? Konkurent Netfliksa nie składa broni

Będzie wrogie przejęcie właściciela TVN? Konkurent Netfliksa nie składa broni

VeloBank z nową kampanią wizerunkową na święta. Twarzą Magdalena Różczka

VeloBank z nową kampanią wizerunkową na święta. Twarzą Magdalena Różczka

Przejęcie w reklamie zewnętrznej domknięte. Digital Network zapłaciła z kredytu

Przejęcie w reklamie zewnętrznej domknięte. Digital Network zapłaciła z kredytu

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Kosmiczny sylwester TVP2. Tak wygląda spot promocyjny

Kosmiczny sylwester TVP2. Tak wygląda spot promocyjny