SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii: Telewizja Polska godzi w dobre imię zawodu badacza

Wyrażamy nadzieję, że w dyskursie publicznym wyniki badań będą wykorzystywane we właściwy sposób jako bezstronne źródło wiedzy o społeczeństwie oraz  instrument dialogu. Oczekujemy, że jako dobro wspólne badania pozostaną wolne od partykularnych interesów i interpretacyjnych nadużyć - napisał do władz TVP zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

Siedziba Telewizji Polskiej, fot. PAP / Paweł Kula Article

We wtorek w głównym wydaniu „Wiadomości” w TVP1 pokazano materiał o wynikach badania sondażowego dotyczącego oglądalności tego programu. Poinformowano widzów, że z telefonicznego badania przeprowadzonego przez TNS Polska wynika, iż w poniedziałek „Wiadomości” obejrzało 4,1 mln osób. Sondaż zestawiono z badanem telemetrycznym Nielsen Audience Measurement - obejmującym 2 tysiące gospodarstw domowych (ponad 5000 osób powyżej 4. roku życia) - z którego wynika, że oglądalność programu tego dnia wyniosła w szczytowym momencie 2,88 mln widzów.

Wczoraj zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii wystosował do Jacka Kurskiego, prezesa TVP oświadczenie. Podpisała się pod nim Izabela Rudak, prezes PTBRiO.

„Wobec faktu opublikowania przez TVP w dniu 10 maja 2016 r. wyników badań w sposób wprowadzający w błąd opinię publiczną, a także propagowania przez publicznego nadawcę treści godzących w dobre imię zawodu badacza, czuje się w obowiązku oświadczyć, że:

1) Bezpośrednie porównywanie wyników badań zrealizowanych różnymi metodami, w tym m.in. metodami pomiaru pasywnego i deklaratywnymi, może prowadzić do sformułowania nieuzasadnionych wniosków oraz istotnych nadinterpretacji. Na gruncie metodologii badań społecznych i rynkowych takie porównanie jest traktowane jako poważny błąd merytoryczny.

2) Powszechnie przyjętym na świecie i rekomendowanym przez ESOMAR (Światową Organizację Badaczy Rynku i Opinii) standardem pomiaru oglądalności telewizji jest panelowe badanie telemetryczne. Kwestionariuszowe badania telefoniczne typu „day after recall”, oparte na deklaracji z pamięci, a nie na faktycznym pomiarze widowni, nie mogą być traktowane per se jako badanie oglądalności i wiarygodnie porównywane z wynikami pomiarów telemetrycznych.


3) Istotą profesji badacza jest zachowanie bezstronności i obiektywizmu w stosunku do przedmiotu badania. Kategorycznie stwierdzamy, że przypisywanie badaczom poglądów tożsamych z wynikami prowadzonych przez nich badań jest całkowicie nieuprawnione. Propagowanie przez media publiczne takiego schematu myślowego podważa zaufanie do wszelkich badań, co w dłuższej perspektywie może znacząco utrudnić lub wręcz uniemożliwić realizacje pomiarów postaw i oczekiwań społecznych, a przez to obrócić się przeciwko interesowi publicznemu. Uważamy takie działania za nieodpowiedzialne.

Misją PTBRiO jest troska o zachowanie wysokich standardów prowadzenia badań demoskopijnych, działanie na rzecz prawidłowego rozumienia, interpretacji i wykorzystania wyników badań oraz dbanie o dobre imię zawodu badacza. Wyrażamy nadzieję, że w dyskursie publicznym wyniki badań będą wykorzystywane we właściwy sposób jako bezstronne źródło wiedzy o społeczeństwie oraz  instrument dialogu. Oczekujemy, że jako dobro wspólne badania pozostaną wolne od partykularnych interesów i interpretacyjnych nadużyć”.

W środę oświadczenie podobnej treści wystosował instytut badawczy TNS Polska, podkreślając, że w „Wiadomościach” błędnie zestawiono dane o oglądalności z sondażu telefonicznego i badania telemetrycznego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii: Telewizja Polska godzi w dobre imię zawodu badacza

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ała
A czego oczekujecie po telewizji, która grzebie w życiorysach rodziców, dziadków, żon. Nie wystarczyła lustracja szefowej Nielsena, wczoraj grzebano w rodzinie Budki. Ochyda w natarciu.
19 5
odpowiedź
User
C
A skąd Kurski miałby to wiedzieć? Jakieś metody czy coś tam. On jest od intryg i jątrzenia.
12 6
odpowiedź
User
8rano
No właśnie - TOWARZYSTWO. Się wypowiedziało.
A dlaczego Nielsen boi się podać kody pocztowe panelu ? Ma coś do ukrycia ?
5 23
odpowiedź
User
Paranoja
No właśnie - TOWARZYSTWO. Się wypowiedziało.
A dlaczego Nielsen boi się podać kody pocztowe panelu ? Ma coś do ukrycia ?


A dlaczego boisz sie podac mi swoj adres, imie i nazwisko i numer telefonu? Masz cos do ukrycia, ze piszesz pod nickiem?
12 3
odpowiedź
User
Macie cos do ukrycia?
a dlaczego nie stworzymy narodowej bazy pinow do kart debetowych? Macie cos do ukrycia?

Jezeli masz konto na fb to wyslij haslo do MSW - przeciez nic nie masz do ukrycia.
10 3
odpowiedź
User
mm
No właśnie - TOWARZYSTWO. Się wypowiedziało.
A dlaczego Nielsen boi się podać kody pocztowe panelu ? Ma coś do ukrycia ?


A dlaczego boisz sie podac mi swoj adres, imie i nazwisko i numer telefonu? Masz cos do ukrycia, ze piszesz pod nickiem?

Na dokładke to oczekuję również zdjęcia. No chyba że komentator 8rano ma coś za uszami i jednak nie udostępni tych informacji. Ale rodzi się następne pytanie co ma za uszami? świerzb, wypryski czy tylko brud. Szanowny 8rano proszę się zlustrować bo na chwilę obecna jest pan podejrzanym elementem.
10 1
odpowiedź
User
Tylko prawda
Kurski pewnie najmie firmą badawczą którą ma Telewizja Trwam. Oglądalność podaję taką jaką życzy sobie ksiądz Rydzyk.
4 3
odpowiedź
User
Badacz
Dziwię się owym badaczom. kilka lat temu chcieliśmy naukowo zbadać system przygotowywania badań przez Nielsena - nie byli tym absolutnie zainteresowani. Z tego co ustaliliśmy maja ogromny problem z reprezentatywnym doborem osób ankietowanych. My ludzie zajmujący się tymi zagadnieniami już dawno sygnalizowaliśmy, że ich badania są niewiele warte, ale jak to w Polsce - mieli poparcie polityczne i partii, która przegrać nigdy nie miała, to mogli wszystkich lekceważyć.
3 4
odpowiedź
User
Klaps
Dla mnie ciekawsze są wyniki sondaży w perspektywie kilku lat, gdzie widać, że oglądalność Wiadomości rośnie i spada w tych samych okresach i z taką samą dynamiką jak i Informacji i Faktów na innych kanałach. Media antyPiSowsie tak samo manipulują. Nie ma medium środka.
1 2
odpowiedź
User
godzić
To z badaczami nie można już dyskutować, można tylko "godzić w ich imię"?
1 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing