SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii: Telewizja Polska godzi w dobre imię zawodu badacza

Wyrażamy nadzieję, że w dyskursie publicznym wyniki badań będą wykorzystywane we właściwy sposób jako bezstronne źródło wiedzy o społeczeństwie oraz  instrument dialogu. Oczekujemy, że jako dobro wspólne badania pozostaną wolne od partykularnych interesów i interpretacyjnych nadużyć - napisał do władz TVP zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

Siedziba Telewizji Polskiej, fot. PAP / Paweł Kula Article

We wtorek w głównym wydaniu „Wiadomości” w TVP1 pokazano materiał o wynikach badania sondażowego dotyczącego oglądalności tego programu. Poinformowano widzów, że z telefonicznego badania przeprowadzonego przez TNS Polska wynika, iż w poniedziałek „Wiadomości” obejrzało 4,1 mln osób. Sondaż zestawiono z badanem telemetrycznym Nielsen Audience Measurement - obejmującym 2 tysiące gospodarstw domowych (ponad 5000 osób powyżej 4. roku życia) - z którego wynika, że oglądalność programu tego dnia wyniosła w szczytowym momencie 2,88 mln widzów.

Wczoraj zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii wystosował do Jacka Kurskiego, prezesa TVP oświadczenie. Podpisała się pod nim Izabela Rudak, prezes PTBRiO.

„Wobec faktu opublikowania przez TVP w dniu 10 maja 2016 r. wyników badań w sposób wprowadzający w błąd opinię publiczną, a także propagowania przez publicznego nadawcę treści godzących w dobre imię zawodu badacza, czuje się w obowiązku oświadczyć, że:

1) Bezpośrednie porównywanie wyników badań zrealizowanych różnymi metodami, w tym m.in. metodami pomiaru pasywnego i deklaratywnymi, może prowadzić do sformułowania nieuzasadnionych wniosków oraz istotnych nadinterpretacji. Na gruncie metodologii badań społecznych i rynkowych takie porównanie jest traktowane jako poważny błąd merytoryczny.

2) Powszechnie przyjętym na świecie i rekomendowanym przez ESOMAR (Światową Organizację Badaczy Rynku i Opinii) standardem pomiaru oglądalności telewizji jest panelowe badanie telemetryczne. Kwestionariuszowe badania telefoniczne typu „day after recall”, oparte na deklaracji z pamięci, a nie na faktycznym pomiarze widowni, nie mogą być traktowane per se jako badanie oglądalności i wiarygodnie porównywane z wynikami pomiarów telemetrycznych.


3) Istotą profesji badacza jest zachowanie bezstronności i obiektywizmu w stosunku do przedmiotu badania. Kategorycznie stwierdzamy, że przypisywanie badaczom poglądów tożsamych z wynikami prowadzonych przez nich badań jest całkowicie nieuprawnione. Propagowanie przez media publiczne takiego schematu myślowego podważa zaufanie do wszelkich badań, co w dłuższej perspektywie może znacząco utrudnić lub wręcz uniemożliwić realizacje pomiarów postaw i oczekiwań społecznych, a przez to obrócić się przeciwko interesowi publicznemu. Uważamy takie działania za nieodpowiedzialne.

Misją PTBRiO jest troska o zachowanie wysokich standardów prowadzenia badań demoskopijnych, działanie na rzecz prawidłowego rozumienia, interpretacji i wykorzystania wyników badań oraz dbanie o dobre imię zawodu badacza. Wyrażamy nadzieję, że w dyskursie publicznym wyniki badań będą wykorzystywane we właściwy sposób jako bezstronne źródło wiedzy o społeczeństwie oraz  instrument dialogu. Oczekujemy, że jako dobro wspólne badania pozostaną wolne od partykularnych interesów i interpretacyjnych nadużyć”.

W środę oświadczenie podobnej treści wystosował instytut badawczy TNS Polska, podkreślając, że w „Wiadomościach” błędnie zestawiono dane o oglądalności z sondażu telefonicznego i badania telemetrycznego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii: Telewizja Polska godzi w dobre imię zawodu badacza

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ała
A czego oczekujecie po telewizji, która grzebie w życiorysach rodziców, dziadków, żon. Nie wystarczyła lustracja szefowej Nielsena, wczoraj grzebano w rodzinie Budki. Ochyda w natarciu.
27 13
odpowiedź
User
C
A skąd Kurski miałby to wiedzieć? Jakieś metody czy coś tam. On jest od intryg i jątrzenia.
20 14
odpowiedź
User
8rano
No właśnie - TOWARZYSTWO. Się wypowiedziało.
A dlaczego Nielsen boi się podać kody pocztowe panelu ? Ma coś do ukrycia ?
13 31
odpowiedź
User
Paranoja
No właśnie - TOWARZYSTWO. Się wypowiedziało.
A dlaczego Nielsen boi się podać kody pocztowe panelu ? Ma coś do ukrycia ?


A dlaczego boisz sie podac mi swoj adres, imie i nazwisko i numer telefonu? Masz cos do ukrycia, ze piszesz pod nickiem?
20 11
odpowiedź
User
Macie cos do ukrycia?
a dlaczego nie stworzymy narodowej bazy pinow do kart debetowych? Macie cos do ukrycia?

Jezeli masz konto na fb to wyslij haslo do MSW - przeciez nic nie masz do ukrycia.
18 11
odpowiedź