SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ponad 84 proc. Polaków ma dostęp do internetu. Komputer w prawie 83 proc. gospodarstw domowych

77,5 proc. Polaków korzysta z internetu, a 95 proc. polskich firm posiada dostęp do szerokopasmowych łączy internetowych - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Polacy coraz częściej korzystają z internetowego dostępu do usług administracji publicznej, w 2018 roku ich odsetek wzrósł do 35,5 proc.

fot. Shutterstock.com Article

Według przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 r.” opartego na badaniach wykonanych w kwietniu br. 82,7 proc. gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden komputer. Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie wzrasta i w porównaniu z rokiem poprzednim zwiększył się on o 0,9 p. proc., a z 2015 r. – o 4,8 p. proc.

Powszechny dostęp do sieci

Dostęp do internetu posiada obecnie w Polsce 84,2 proc. gospodarstw domowych. Odsetek ten był wyższy o 2,3 p. proc. niż w roku poprzednim, a o 8,4 p. proc. w stosunku do 2015 r.

W skali roku udział gospodarstw domowych korzystających z internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe zwiększył się o 1,7 p. proc. Zarówno dostęp do internetu, jak i rodzaj posiadanych łączy internetowych był zróżnicowany ze względu na typ gospodarstwa, klasę miejsca zamieszkania oraz stopień urbanizacji.

Dostęp do internetu częściej posiadały gospodarstwa domowe z dziećmi niż bez nich. Uwzględniając klasę miejsca zamieszkania, odsetek gospodarstw z dostępem do sieci większy był w miastach niż na obszarach wiejskich.

W 2018 r. odsetek Polaków korzystających z internetu wyniósł 77,5 proc., o 1,6 p. proc. więcej niż w roku poprzednim. Natomiast regularnie (co najmniej raz w tygodniu) korzysta z niego 74,8 proc., co oznacza wzrost o 2,1 p. proc. w porównaniu z ub.r.

W raporcie GUS jako przyczynę nieposiadania dostępu do internetu w domu, podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej wskazywano brak potrzeby korzystania z niego. Drugim istotnym powodem był brak odpowiednich umiejętności. Zbyt wysokie koszty sprzętu oraz dostępu do internetu to również często wymieniane przyczyny.

W 2018 r. osoby korzystające w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez internet stanowiły 35,5 proc. populacji osób w wieku 16-74 lata. W ostatnich latach zwiększa się grupa osób, które korzystają z opcji pobierania formularzy i odsyłania wypełnionych. Odsetek użytkowników pobierających formularze wzrósł w stosunku do 2015 r. o 5,3 p. proc., a wysyłających – o 8,9 p. proc.

W br. ze sprzętu ICT w pracy korzystało 59 proc. aktywnych zawodowo Polaków. Duże dysproporcje widać w przypadku miejsca zamieszkania osób badanych. Różnica pomiędzy aktywnymi zawodowo mieszkańcami miast i wsi wyniosła 28 p. proc. Największa obserwowana była w makroregionie centralnym (31,9 p. proc.), a najmniejsza – w południowo-zachodnim (14,3 p. proc.).

Firmy obecne w sieci, chmura i social media coraz popularniejsze

GUS zbadał też sytuację dotyczącą wykorzystania nowych technologii w polskich przedsiębiorstwach. Według raportu w 2018 r. udział podmiotów posiadających dostęp do internetu wyniósł 95,6 proc., przy czym najwyższy był on w przedsiębiorstwach dużych (99,6 proc.). Szerokopasmowe łącze stałe posiadało 87 proc. firm, natomiast mobilne – 67,6 proc.

W 2018 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 11,5 proc. przedsiębiorstw, o 1,5 p. proc. więcej niż w 2017 r. Spośród usług oferowanych w modelu cloud najczęściej kupowano te, które związane były z udostępnianiem poczty e-mail (7,7 proc. firm). Większość podmiotów korzystała z usług w chmurze za pomocą serwerów współdzielonych (77,1 proc. przedsiębiorstw korzystających z chmury) lub serwerów dedykowanych (odpowiednio 44,1 proc.).

Zgodnie z raportem GUS odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących media społecznościowe systematycznie rośnie. W 2013 r., kiedy to po raz pierwszy zebrano informacje na ten temat, wskaźnik osiągnął wartość 19,1 proc. i w przeciągu pięciu lat wzrósł o 11,2 p. proc. Ponad 60 proc. przedsiębiorstw dużych (o liczbie pracujących 250 osób i więcej) wykorzystywało przynajmniej jeden z rodzajów mediów społecznościowych.

Badaniem GUS objęte były przedsiębiorstwa o liczbie pracujących 10 osób i więcej. Z kolei w sondażu dotyczącym użytkowników indywidualnych uwzględniono gospodarstwa domowe z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lata w wylosowanych mieszkaniach oraz osoby w wieku 16-74 lata wchodzące w skład badanych gospodarstw domowych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ponad 84 proc. Polaków ma dostęp do internetu. Komputer w prawie 83 proc. gospodarstw domowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl