SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Preferencje telewizyjne Polaków podobne do upodobań Europejczyków

Polacy mają w większości podobne preferencje dotyczące oglądaniatelewizji, utrudnień w tej czynności i funkcji, które chcielibyposiadać w swoich telewizorach co mieszkańcy innych państw Europy -wynika z tegorocznej edycji corocznego badania przeprowadzanegoprzez UPC.

Preferencje telewizyjne Polaków podobne do upodobań Europejczyków

Z badania wynika, że 80 proc. Europejczyków ogląda telewizję zodległości od 2 do 4 metrów. Również zdecydowana większość badanychPolaków ogląda telewizję z takiej odległości. Europejczycyniezwykle rzadko, oglądają telewizję z bliska (1-2 metry ododbiornika). Inaczej jest w Chile, tam aż 24 proc. badanychmieszkańców siada w odległości od 1 do 2 metrów od telewizora.

Badanych pytano również o źródła, z jakich korzystają, w celuzapoznania się z programem telewizyjnym. Chociaż w Polsce ciąglenajbardziej tradycyjnym sposobem przeglądania programutelewizyjnego jest korzystanie z gazet (73 proc. respondentówdeklaruje przywiązanie do tej formy), widać również popularnośćinternetu, w którym informacji o porze nadawania programów szukajuż 68 proc. Polaków. Najczęściej z takiej możliwości korzystająosoby poniżej 30 roku życia. Co ciekawe, tak częste sięganie dointernetu plasuje nas w europejskiej czołówce - Polska wyprzedzakraje, w których procent społeczeństwa korzystającego z internetujest znacznie większy, takie jak m. in. Holandia, Belgia, Irlandia,Szwajcaria.

Z magazynów telewizyjnych w wersji papierowej najczęściejkorzystają Austriacy, Czesi i Polacy. W Chile i w Rumunii z kolei,są one używane najrzadziej. Polacy częściej niż Polki korzystają zprogramu telewizyjnego zamieszczonego w telegazecie lub zelektronicznego przewodnika po programach (EPG), oferowanego wtelewizji cyfrowej.

57 proc. Europejczyków deklaruje, że nigdy nie korzysta z opcjinapisów przy oglądaniu programów telewizyjnych, a 32 proc. korzystaokazjonalnie. Z funkcji napisów najczęściej w Europie korzystająrespondenci z Polski, Rumunii i Węgier. Czesi używają tej opcjinajczęściej w przypadku kanałów obcojęzycznych. Około 75 proc.badanych Polaków nigdy lub tylko okazjonalnie korzysta z takichnapisów. Z tej opcji częściej korzystają osoby powyżej 40 rokużycia niż osoby w wieku mniej niż 30 lat.

We wszystkich badanych krajach obsługa pilota telewizyjnegouważana jest za prostą i nieskomplikowaną. Deklaruje tak 97 proc.wszystkich badanych Europejczyków i 98 proc. badanych Polaków.Spośród widzów z Polski, najczęściej na trudności w obsłudze pilotanarzekali respondenci w wieku ponad 50 lat.

Większość Europejczyków narzeka na widoczność liter na ekranie.Główne wymieniane niewygody to: zbyt słaby kontrast napisów(wskazuje na to 31 proc. badanych Europejczyków), zbyt małe literyna ekranie (29 proc.), zbyt małe litery w telegazecie (18proc.).

Ze wszystkich badanych krajów, najbardziej na zbyt małą czcionkęna ekranie, w telegazecie i na kontrast napisów narzekająrespondenci z Chile.

W przypadku Polaków, ponad połowa respondentów deklaruje, że nieprzeszkadzają im te elementy. Osoby starsze (powyżej 50 roku życia)częściej narzekają na zbyt małą czcionkę w telegazecie niż osoby wwieku 40-49 lat. Osoby młode (poniżej 30 roku życia), częściej niżosoby w wieku 30-39 lat, zwracają uwagę na zbyt słaby kontrastnapisów.

Badanych zapytano również o wskazanie funkcji, z którychchcieliby korzystać, aby polepszyć jakość swojego telewizyjnegodoświadczenia. Dla Polaków jest to przede wszystkim dostosowanienapisów, jeśli chodzi o rozmiar i kolor (57 proc.), funkcja"przybliżanie i oddalanie" (52 proc.) oraz możliwość włączeniadubbingu w każdym programie (50 proc.). Polscy mężczyźni, częściejniż kobiety, a także osoby młodsze, częściej niż starsze, chciałybymieć możliwość dodawania napisów do każdego programu.

W wyobrażeniach na temat idealnej telewizji mieszkańcy Polskinie różnią się od reszty Europejczyków: 43 proc. z nich deklarowałazainteresowanie funkcją "przybliżanie i oddalanie", 38 proc. -dostosowania wielkości napisów i 27 proc. - dubbingu.

Tegoroczne badanie przeprowadzane na zlecenie UPC przez ResearchInternational odbyło się w okresie październik - grudzień 2008.Wzięło w nim udział 5 773 respondentów z 12 krajów: Holandia,Irlandia, Austria, Szwajcaria, Belgia, Polska, Węgry, Czechy,Słowacja, Rumunia, Słowenia i Chile.

  • Więcej informacji:
  • UPC
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Preferencje telewizyjne Polaków podobne do upodobań Europejczyków

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl