SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Premiera wyników PBI/Gemius

Wczoraj zaprezentowano długoczekiwane wyniki projektu badawczego Megapanel PBI/Gemius

Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli firmy badawczej Gemius SA i spółki Polskie Badania Internetu Sp. z o.o., w nowy rok branża reklamy internetowej wchodzi z pierwszymi, uznanymi za standard na naszym rynku, niezależnymi wynikami oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Od wczoraj znana jest odpowiedź na pytanie: Kto, gdzie i ile czasu spędza w sieci.

Na konferencji zorganizowanej w Warszawie, firma badawcza Gemius SA oraz spółka Polskie Badania Internetu zaprezentowały pierwsze oficjalne wyniki oraz metodologię, długo oczekiwanego na rynku, badania Megapanel PBI/Gemius. Celem badania jest poznanie liczby i profilu społeczno-demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci.

Opublikowane wyniki prezentują dominującą popularność polskich portali - Onet.pl, Wirtualna Polska, INTERIA.PL, Gazeta.pl i o2 - mierzoną liczbą odwiedzających je użytkowników (real users). Popularność ta wpływa jednocześnie na dłuższy od przeciętnego średni czas spędzany na tych witrynach przez jednego użytkownika. Wysoką oglądalność w internecie odnotowano jednak nie tylko na portalach, ale też na stronach firm telekomunikacyjnych, w  szczególności operatorów sieci komórkowych. Stosunkowo dużo czasu internauci spędzają również używając komunikatorów internetowych.

Prezentacja kompleksowej wiedzy na temat polskich witryn i aplikacji internetowych wzbogacona została o istotną nowość - w wynikach Megapanel PBI/Gemius uwzględniono odwiedzane przez polskich użytkowników witryny zagraniczne.

Witryny internetowe według miesięcznego zasięgu
Lp. Nazwa witryny Zasięg miesięczny [%] Użytkownicy Liczba odsłon [mln]
1 Onet.pl 74,45% 6 766 249 1 675
2 Wirtualna Polska 67,64% 6 147 524 730
3 Google 60,32% 5 482 462 485
4 INTERIA.PL 52,32% 4 755 449 420
5 Microsoft 45,77% 4 160 160 64
6 Allegro 38,40% 3 490 344 967
7 o2 29,62% 2 692 394 247
8 auto.search.msn.com 28,78% 2 615 899 12
9 idea.pl 27,50% 2 499 485 116
10 gazeta.pl 27,34% 2 485 281 190
11 MSN.com 26,02% 2 365 322 28
12 Era GSM 22,69% 2 061 849 89
13 Lycos 21,44% 1 948 256 25
14 neostrada tp 20,46% 1 860 033 27
15 Plus GSM 19,85% 1 804 362 54
16 gadu-gadu.pl 17,78% 1 616 319 9
17 Wapster 14,88% 1 352 149 44
18 Sciaga.pl 13,59% 1 234 860 18
19 Yahoo! 12,94% 1 176 263 44
20 IDG.pl 12,88% 1 170 624 6

Źródło: Megapanel PBI / Gemius, październik 2004, populacja internautów

 "Analiza wyników badania to złożony proces, w którym należy pamiętać, że przy ocenie atrakcyjności reklamowej witryny czy portalu pod uwagę brana jest nie tylko liczba użytkowników, ale cała kombinacja innych wskaźników. Przykładowo: mniejszy zasięg witryny może być "kompensowany" specyfiką odwiedzających go użytkowników" - publikację wyników komentuje Marcin Pery, Wiceprezes Gemius SA. - "Szybkie i zarazem optymalne planowanie kampanii on-line pod względem dotarcia do grupy celowej możliwe jest dzięki aplikacji gemiusExplorer, pozwalającej na przeglądanie wyników badania Megapanel PBI/Gemius według wąsko sprecyzowanych kryteriów. Aplikacja jest standardowo dołączana do wyników badania."

Wyniki Megapanel PBI/Gemius, którego metodologia jest  efektem prac koncepcyjnych, badawczych i analitycznych zespołu specjalistów PBI i Gemius, to od dzisiaj oficjalnie zaakceptowana przez rynek podstawa planowania działań reklamowych w sieci. Wyniki poszczególnych witryn są teraz porównywalne ze sobą i stanowią barierę dla ewentualnych manipulacji informacją podczas  pozyskiwania reklamodawców.

"Mamy nadzieję, że wyniki wiarygodnego standardu badań przekonają sceptycznych względem internetu reklamodawców do lokowania budżetów w sieci" - mówi Wojciech Guzik, Prezes Zarządu PBI. "Dla rynku internetowego w Polsce dzień dzisiejszy to prawdziwy przełom. Jestem głęboko przekonany, że debiut wyników badania Megapanel PBI/Gemius wpłynie na wzrost zaufania do medium i szybszy rozwój całej branży."

Badanie Megapanel PBI/Gemius - tworzące standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci - zostało zainicjowane przez największe podmioty rynku interaktywnego w Polsce w celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu i rynku reklamy internetowej w Polsce. 

Celem badania jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Wyniki badania umożliwiają porównywanie popularności witryn i aplikacji internetowych oraz oszacowanie ich potencjału reklamowego przy pomocy precyzyjnie zdefiniowanych wskaźników. Badaniem objętych jest obecnie wiele tysięcy witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Badanie Megapanel PBI/Gemius opiera się na unikalnej na skalę światową metodologii, łączącej właściwości badania typu user-centric (badanie panelowe) z badaniem typu site-centric (badanie gemiusTraffic). Podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu w badaniu Megapanel PBI/Gemius jest kilkunastotysięczny panel użytkowników internetu, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów. Skład panelu jest dopasowywany do struktury demograficznej polskich użytkowników internetu, pochodzącej z sondażowego badania strukturalnego NetTrack, prowadzonego przez SMG/KRC Media Poland. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z badania site-centric. Połączenie obu typów badań umożliwia pełną prezentację informacji o ruchu internetowym oraz o profilach społeczno-demograficzych internautów na analizowanych serwisach.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Premiera wyników PBI/Gemius

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl