SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prezes PR: Opłata audiowizualna na poziomie ok. 100 zł rocznie

- Opłata audiowizualna powinna być znacznie niższa niż wnoszona obecnie. Jeżeli będzie ona wynosiła około połowy dotychczasowej opłaty abonamentowej, to przy powszechności poboru powinno to zapewnić mediom publicznym w miarę stabilne funkcjonowanie - mówi nam Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia.

Siezieniewski podkreśla, że wprowadzenie opłaty audiowizualnej powinno skłonić także do podjęcia ostatecznej decyzji o tym, w jakim stopniu media publiczne będą mogły korzystać z pozyskiwania pieniędzy z nadawania reklam. - Jest to temat otwarty, trzeba o nim rozmawiać. Mamy wiele przykładów, z których możemy korzystać. Są doświadczenia brytyjskie, czy fińskie, gdzie media publiczne nie sprzedają czasu reklamowego. Z drugiej zaś strony są kraje, w których media publiczne uczestniczą w pełnym stopniu w rywalizacji na rynku reklamowym. Polska jest jednym z nich - stwierdza Andrzej Siezieniewski.

- Sądzę, że po wprowadzeniu opłaty audiowizualnej powinniśmy pozostać na rynku sprzedaży czasu reklamowego w jakimś ograniczonym zakresie. Unormowanie sytuacji finansowej mediów publicznych poprzez pobieranie opłaty audiowizualnej, która w pełni zaspokoiłaby potrzeby tych instytucji jest wskazane. Media publiczne realizują zadania w gruncie rzeczy o charakterze państwowym; przecież „misja”, o której często mówimy, wynika z ustawy o radiofonii i telewizji. Nasza oferta programowa, cyzelowana i przygotowywana z myślą o różnych grupach słuchaczy, jest precyzyjnie określoną kompozycją pozwalająca na realizację zadań, które państwo postawiło przed mediami publicznymi i je z nich rozlicza. Tak więc media publiczne powinny mieć ustabilizowane podstawy finansowe - mówi Siezieniewski.

- Trzeba jednak wspomnieć, że są eksperci, którzy twierdzą, że wyjście mediów publicznych z rynku reklamowego, może tym rynkiem zachwiać i wcale nie będzie automatycznie oznaczać zwiększenia się puli środków przeznaczonych dla mediów komercyjnych. Trzeba więc postępować ostrożnie. Ostra rywalizacja na tym polu mediów komercyjnych z nadawcami publicznymi z pewnością nie jest z wielu powodów wskazana. Media publiczne konstruują swą ofertę dla wszystkich odbiorców, od najmłodszych do najstarszych, a nie adresują jej do wąskich grup atrakcyjnych dla reklamodawców. Natomiast media komercyjne odwrotnie koncentrują swą uwagę na odbiorcach najbardziej atrakcyjnych z punktu widzenia reklamowego. Głęboka różnica tkwi więc już w samym podejściu do widza czy słuchacza - dodaje prezes Polskiego Radia.

Obecnie roczny abonament za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiowy wynosi 201,40 zł. W przyszłym roku ta stawka wzrośnie do 208,45 zł. Jeśli wysokość opłaty audiowizualnej zostałaby ustalona na poziomie, o którym mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Andrzej Siezieniewski, odbiorcy musieliby płacić około 100 złotych rocznie. Na razie nie wiadomo, kiedy opłata audiowizualna może zostać realnie wprowadzona. Najbardziej optymistyczne scenariusze mówią o styczniu 2015 roku (więcej na ten temat).

Dołącz do dyskusji: Prezes PR: Opłata audiowizualna na poziomie ok. 100 zł rocznie

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
lolo
Niestety to nie jest realne. Rząd chce zniszczyć media publiczne.
odpowiedź
User
Ilya Brac
Ch... jak stad do San Francisco a nie abonament 100 - złotowy na twoje partyjne radio. Komuchu z" Tu Jedynka..".:-) :-) Nie pamiętasz w czymś brałeś udział. ?
odpowiedź
User
ani grosza
No proszę kolejny POdatek? Już k.....a płacimy za ustawę śmieciową i oglądamy w TVN jak najbardziej niebezpieczne śmieci zakopuje się w ziemi. Z tym będzie tak samo- kasa zostanie zdefraudowana, bo utrzymywanie więcej niż po jednym reżimowym kanale TV i Radia jest defraudacją i naciąganiem. Zdroju opamiętaj się bo, po ACTA, centrum audiowizualnym we Wrocławiu wbijesz sobie tym POdatkiem gwóźdź do trumny.
odpowiedź