SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Publicis Groupe ma nadal 19 proc. udziałów w rosyjskim biznesie

Holding reklamowy Publicis Groupe (należą do niego takie agencje, jak m.in. Starcom, Zenith, Leo Burnett, Saatchi&Saatchi), który pod koniec kwietnia sprzedał swoje aktywa w Rosji firmie Rodnaya Rech, zachował w rosyjskich agencjach 19 proc. udziałów.

Jewgienija Albac / fot. Wikimedia CommonsJewgienija Albac / fot. Wikimedia Commons

W marcu, niedługo po napaści Rosji na Ukrainę, Publicis Groupe zdecydowała zakończyć dotychczasową działalność na rynku rosyjskim. W ostatnim tygodniu kwietnia holding miał sprzedać aktywa Publicis Groupe Russia firmie Rodnaya Rech. Wartości transakcji nie ujawniono.

Teraz serwis Sostav poinformował, że francuski holding reklamowy pozostawił 19 proc. udziałów w rosyjskich agencjach.

- Koszt rosyjskich agencji należących do francuskiego holdingu reklamowego i komunikacyjnego Publicis Groupe do kwietnia 2022 r. był „symboliczny” - powiedział RBC nowy właściciel aktywów, Siergiej Koptew. Według niego, strata 87 mln euro ze sprzedaży biznesu w Rosji, wskazana przez grupę Publicis w sprawozdaniu finansowym za pierwszy kwartał, może być „aktualnym szacunkiem, co firma mogłaby zyskać, gdyby utrzymała biznes tutaj”.

W wyniku transakcji, która została zamknięta w kwietniu, Publicis Groupe pozostało z 19 proc. w rosyjskich agencjach. Koptew podkreślił, że sam prosił o utrzymanie takiego udziału – nie pozwala on na podejmowanie decyzji i wpływanie na działania operacyjne, ale jest niezbędny do utrzymania „pomostu interakcji”. Ponadto, według niego, ta decyzja pozwoliła przekonać francuskich partnerów do pozostawienia marek agencyjnych w Rosji, a także utrzymać wymianę wiedzy.

Jak zauważył nowy właściciel, umowa kupna-sprzedaży przewiduje odkupienie rosyjskich aktywów, ale za dużą sumę.

15 marca Publicis Groupe ogłosiło zawieszenie działań w Rosji w związku z  napaścią Rosji na Ukrainę. Kontrola nad rosyjskim biznesem została przekazana za pośrednictwem agencji Rodnaya Rech jednemu z założycieli rosyjskiego przedstawicielstwa Publicis Groupe Siergiejowi Koptewowi. W wywiadzie dla RBC Koptew powiedział, że uważa te działania za „chęć zachowania biznesu na tych terytoriach, gdzie opuszczenie rosyjskiego rynku jest głównym, popularnym działaniem”.

W Rosji Grupę Publicis reprezentowały prawie wszystkie liczące się marki agencyjne. Wśród nich są Leo Burnett, Saatchi & Saatchi Rosja, agencje kreatywne Publicis, Starcom Rosja, Zenith Rosja, agencje mediowe Spark Foundry, agencja cyfrowa Digitas Moscow, agencja performance Performics, agencja brandingowa Graphit, agencja MSL PR, agencja kategorii farmaceutycznej Prodigious Production Publicis ProHealth. Kluczowymi klientami rosyjskich agencji Publicis Groupe były Procter & Gamble, Samsung Electronics, McDonald's, LVMH, Coty.

W 2021 r. przychody Publicis Groupe przekroczyły 11,7 mld euro, z zysk netto wyniósł 1 mld euro. Wskaźniki finansowe dla Rosji nie zostały ujawnione oddzielnie. W pierwszym kwartale 2022 r. Publicis Groupe zarobiła 2,8 mld euro.

Dołącz do dyskusji: Publicis Groupe ma nadal 19 proc. udziałów w rosyjskim biznesie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl