SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rada Etyki Mediów: Polsat i Superstacja naruszyły rzetelność i obiektywizm, informując o tzw. układzie zakopiańskim

Rady Etyki Mediów oceniła, że Polsat, Polsat News i Superstacja, informując o tzw. układzie zakopiańskim bez dodawania, że właściciel stacji jest w sporze z Małgorzatą Chechlińską, naruszyły zasady obiektywizmu, prawdy, szacunku i tolerancji. Telewizja Polsat podkreśla, że jej materiały w tej sprawie są rzetelne, a Chechlińska nie chciała udzielać dziennikarzom żadnych wypowiedzi.

Studio Polsat News (fot. Polsat/Studio69) Article

W ostatnich tygodniach w wielu programach informacyjnych i publicystycznych w Polsacie, Polsat News i Superstacji przedstawiano poważne zarzuty wobec działalności biznesowej Małgorzaty Chechlińskiej, właścicielki kilku hoteli (m.in. Belvedere w Zakopanem). W materiałach oceniano, że jest ona jedną z głównym postaci w tzw. układzie zakopiańskim. Sugerowano, że niektóre z jej hoteli nie zostały formalnie oddane do użytku przez nadzór budowlany, a biznesmenka na spłatę zobowiązań zaciągała kolejne kredyty oraz mogła korzystać z przychylności lokalnych urzędników i wymiaru sprawiedliwości.

W sierpniu br. tygodnik „Wprost” opisał, że jesienią ub.r. Chechlińska uzyskała od rodziny Solorzów (Zygmunt jest założycielem Polsatu, a Tobias prezesem Grupy Cyfrowy Polsat) 20,6 mln zł zadatku w ramach umowy przedwstępnej, w której zobowiązała się do sprzedaży za 67 mln zł hotelu Belvedere w Zakopanem. Jednak kiedy w lutym br. miano podpisać finalną umowę, Chechlińska próbowała wycofać się z kluczowych ustaleń, okazał się też, że nie jest już właścicielem Belvedere (hotel jako zabezpieczenie spłaty 10 mln zł pożyczki przejęło Centrum Kongresowe Osa, którego udziałowcami Chechlińska i jej syn byli do jesieni 2015 roku).

- Sprawy są w sądach przed którymi jednoznacznie wykazujemy, że zostaliśmy oszukani. To potrwa, ale odzyskamy pieniądze - powiedział tygodnikowi „Wprost” dr Jerzy Modrzejewski, pełnomocnik prawny rodziny Solorzów.

Wspólne stanowisko w sprawie materiałów stacji Grupy Polsat w krytycznym świetle opisujących działania Małgorzaty Chechlińskiej złożyły do Rady Mediów Narodowych Henryka Bochniarz, Anna Fornalczyk, Aleksandra Frykowska, Krystyna Janda, Teresa Kamińska, Krystyna Kaszuba, Małgorzata Niezabitowska, Ewa Plucińska, Anna Popowicz, Anda Rottenberg i Maria Wiśniewska.

- Od kilku tygodni w Polsacie, Polsacie News, Superstacji oraz w kilku gazetach trwa kampania skierowana przeciwko Małgorzacie Chechlińskiej. Wysuwa się pod jej adresem oskarżenie o stworzenie „układu zakopiańskiego”, w którym uczestniczą sędziowie, prokuratorzy, urzędnicy oraz o prowadzenie dwuznacznych interesów i niejasności biznesowe. Media te nie informują natomiast, że Małgorzata Chechlińska jest w sporze biznesowym i sądowym z właścicielem Polsatu, Polsatu News, Superstacji. Jest to oczywisty konflikt interesów - stwierdziły w swoim piśmie.

- Nie wiemy, kto ma w tym biznesowym sporze rację - od takich rozstrzygnięć są sądy. Uważamy jednak za niewłaściwe wykorzystywanie – i to w sposób brutalny – do walki z biznesowym przeciwnikiem mediów, które są przecież instytucjami zaufania publicznego. Wyrządza się w ten sposób nie tylko krzywdę człowiekowi, ale czyni również wielkie spustoszenie w wiarygodności mediów - dodały sygnatariuszki stanowiska.

Rada Etyki Mediów krytykuje materiały o Chechlińskiej

Rada Etyki Mediów, po zapoznaniu się z materiałami Polsatu, Polsat News i Superstacji o działalności Małgorzaty Chechlińskiej oceniła, że naruszono w nich podstawowe zasady dziennikarskiej etyki zawodowej zapisane w Karcie Etycznej Mediów.

- Reprezentując interes swego właściciela w toczącym się przed sądem sporze biznesowym, Polsat, Polsat News i Superstacja złamały zasadę pierwszeństwa dobra odbiorcy stwierdzającą, że podstawowe prawa czytelników, widzów, słuchaczy są nadrzędne wobec interesów redakcji, dziennikarzy, wydawców, producentów i nadawców - czytamy w stanowisku REM przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.

Rada stwierdziła również, że nie informując o sporze rodziny Solorzów z Chechlińską, stacje naruszyły zasadę prawdy. - Nakazuje ona dziennikarzom, wydawcom, producentom i nadawcom dokładanie wszelkich starań, aby przekazywane informacje były zgodne z prawdą, sumiennego i bez zniekształceń relacjonowania faktów w ich właściwym kontekście - wyjaśniono.

- Zarzut działania w rzekomym „układzie” to także złamanie zasady obiektywizmu wymagającej od dziennikarza przedstawiania rzeczywistości niezależnie od swoich poglądów, rzetelnego relacjonowania różnych punktów widzenia. Epitety i inwektywy pod adresem procesowego przeciwnika właściciela tych mediów stanowią zaś naruszenie zasady szacunku i tolerancji, która wymaga od dziennikarza poszanowania ludzkiej godności, praw dóbr osobistych, a szczególnie prywatności i dobrego imienia - dodała Rada Etyki Mediów.

W jej opinii emitują materiały o takiej formie i treści, Polsat, Polsat News i Superstacja podważyły swoją wiarygodność.

Polsat: nasze materiały o Chechlińskiej są rzetelne

Rzecznik prasowy Telewizji Polsat Tomasz Matwiejczuk już pod koniec października, po pojawieniu się zastrzeżeń wobec materiałów stacji o działalności Małgorzaty Chechlińskiej, podkreślił, że zostały one przygotowane rzetelnie. Zwrócił uwagę, że biznesmenka wielokrotnie odmawiała dziennikarzom Polsatu wypowiedzi, nie chciała też wziąć udziału w programie „Państwo w państwie”, w którym omawiano jej działania.

- Należy podkreślić, że ze zgromadzonych materiałów i dowodów wynika, iż pani Chechlińska ma zobowiązania wobec banków państwowych, osób fizycznych i firm na ponad 200 mln złotych i zobowiązań tych nie wykonuje. Zarazem dzięki stworzonemu układowi na oczach bezradnych wierzycieli zarabia wielomilionowe kwoty. Rolą mediów jest ujawnianie tego typu działalności i nasi dziennikarze doskonale się z tego wywiązują - podkreśla Matwiejczuk.

Chechlińska zapowiedziała, że do czasu prawomocnych wyroków sądowych nie zamierza komentować szczegółów zastrzeżeń wobec jej działalności.

W niedzielę poinformowała, że pozywa w tej sprawie zarówno Telewizję Polsat, jak i tygodnik „Wprost”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rada Etyki Mediów: Polsat i Superstacja naruszyły rzetelność i obiektywizm, informując o tzw. układzie zakopiańskim

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wolf
I to by było tyle w temacie Polsatu - "najbardziej obiektywnej telewizji w Polsce". A tak się redaktor Radek K. starał, tak pięknie rozpisał całą akcję z dnia na dzień, z tygodnia na tydzień. Pewno będzie premia. Media to ściek. Dziennikarze dzi.wki. Wart Solorz Waltera, a Walter Kurskiego.
60 27
odpowiedź
User
Polak
Hahahha. A to przez to w innych mediach o tym cisza, a tam wałkowali to jak Last Christmas w grudniu. Wyobrażacie sobie aferę, jakby tak zrobiło TVP? I nie mówcie mi że, różnica to państwowa i prywatna, bo to chodzi o misję dziennikarską w informowaniu ludzi, a nie robienia im papki z mózgów.
68 21
odpowiedź
User
Pergos
Do Wolfa: skąd wiesz że to Radek K. wszystkim kierował? Jego nie ma na antenie od lat.
21 10
odpowiedź
User
katon
Czekam na decyzję tzw.REM na codzienne łamanie zasad etyki i łgarstwa w TVP?
32 37
odpowiedź
User
prawnik
Zastanawiałem się, czemu TVN nie poleciało na ten temat, a Polsat wałkuje go jak Akcję Znicz.
No i oto ciekawe rzeczy czytam.
48 11
odpowiedź