Rada Mediów Narodowych zażąda od TVP danych o wydatkach

Na wtorek 23 kwietnia zapowiedziano posiedzenie Rady Mediów Narodowych. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że członkowie RMN mają wezwać media publiczne do przedstawienia wydatków na obsługę prawną od 19 grudnia 2023 roku.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Rada Mediów Narodowych zażąda od TVP danych o wydatkach
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański w Sejmie

Z zawiadomienia o posiedzeniu wynika, że przedmiotem obrad będzie „projekt wystąpienia Rady Mediów Narodowych do jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej S.A. w sprawie udzielenia informacji o kosztach poniesionych na zewnętrzną obsługę prawną w okresie od 19 grudnia 2023 roku do 23 kwietnia 2024 roku”.

Zdominowana przez przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości RMN chce poznać kwoty jakie zostały wypłacone w tym okresie kancelariom prawnym i umowy z nimi. – Bardzo trudno powiedzieć czy Rada Mediów Narodowych ma do tego uprawnienia. Wydaje mi się, że prosić może. W trybie dostępu do informacji publicznej można o to wystąpić. Wydaje mi się, że są to umowy objęte tajemnicą handlową – ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zasiadający w RMN Marek Rutka.

Likwidatorzy mają utrudniać pracę nominatom RMN

Rada zamierza też wystąpić do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bartłomieja Sienkiewicza w związku z sytuacją w spółce Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Bydgoszczy Polskie Radio Pomorza i Kujaw. Wskazani przez RMN członkowie rady nadzorczej stacji twierdzą bowiem, że likwidator uniemożliwia im sprawowanie obowiązków.

Choć faktyczną władzę w mediach publicznych mają likwidatorzy wskazani przez obecną władzę, Rada Mediów Narodowych nie rezygnuje z obsadzania stanowisk. 26 grudnia wyznaczyła na nowego prezesa Telewizji Polskiej Michała Adamczyka. Kilka tygodni później wybrała na członka zarządu Tomasza Owsińskiego, który zastąpił w 2023 roku Samuela Pereirę na stanowisku szefa portalu tvp.info. W lutym wybrano też członków rad nadzorczych Polskiego Radia, Radia Olsztyn i Radia PiK. Pod koniec marca powołano Jolantę Kuligowską-Roszak w skład rady nadzorczej Radia Szczecin. Do niedawna była ona prezesem Radia Pomorza i Kujaw.

Koalicja Obywatelska bojkotuje RMN?

RMN planuje także pismo do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Powodem jest nieobsadzanie przez Koalicję Obywatelską miejsc w radach programowych Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i rozgłośni regionalnych. Po tym jak Joanna Scheuring-Wielgus z Lewicy została wiceministrą kultury, jej klub parlamentarny wskazał następcę w radzie programowej TVP. Koalicja Obywatelska nie zdecydowała się na podobny ruch po śmierci Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej. Największe ugrupowanie koalicji rządzącej bojkotuje bowiem Radę Mediów Narodowych.

Z naszych informacji wynika, że w piśmie do Marszałka Sejmu RMN chce zaproponować, żeby stanowisko objął przedstawiciel innego klubu parlamentarnego. Na przykład jednego z klubów Trzeciej Drogi. Działają: Klub Parlamentarny Polska 2050 - Trzecia Droga i Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga.

W skład RMN wchodzą związani z PiS przewodniczący Krzysztof Czabański, Joanna Lichocka, Piotr Babinetz, a także byli posłowie Lewicy Marek Rutka i Robert Kwiatkowski. Prezydent Andrzej Duda nie zdecydował się na powołanie do tego gremium przedstawiciela Platformy Obywatelskiej Pawła Olszewskiego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż