SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najwięksi nadawcy radiowi nie planują audycji prowadzonych przez sztuczną inteligencję

Po tym, jak na antenie Radia Piekary sztuczna inteligencja poprowadziła pierwszą audycję w Polsce, spytaliśmy największych nadawców, czy chcą przeprowadzić w swoich stacjach podobny eksperyment. - Naturalna inteligencja jest u nas w doskonałej kondycji, zatem wciąż stawiamy na człowieka - słyszymy w Grupie RMF. - Mamy niezwykle rozbudowaną ofertę programową i znakomitych dziennikarzy - przekonuje rzeczniczka Polskiego Radia, zapewniając, że AI nie znajdzie się w gronie prowadzących audycje u publicznego nadawcy.

Na potrzeby audycji stworzono awatar AI Basi, fot. Radio PiekaryNa potrzeby audycji stworzono awatar AI Basi, fot. Radio Piekary

Na sztuczną inteligencję jako pierwsze w Polsce postawiło Radio Piekary. W sobotę w samo południe ze słuchaczami przywitała się nowa prezenterka. - Cześć, jestem Basia. Witam was na antenie Radia Piekary - rozpoczęła swój pierwszy program wirtualna DJ-ka generowana przez sztuczną inteligencję. Termin debiutu nie był przypadkowy. Audycję prowadzoną przez Basię nadano 22 lipca w Światowy Dzień Mózgu.

- Nie można było wybrać lepszej daty. W tej audycji AI Basia będzie rozwijała zagadnienia, które podrzucił jej zespół redakcyjny, a odpowiedzi przygotowała sztuczna inteligencja. "Wejścia" Basi będą przerywane muzyką, ale o część muzyczną zadbał już nasz trzyosobowy zespół zajmujący się tym na co dzień - mówił nam przed premierową audycją sztucznej inteligencji Rafał Kurowski, szef Radia Piekary.

Jak dodał, program miał charakter eksperymentu antenowego i wakacyjnej zabawy, którą zaplanowano do pierwszej soboty września. - Dalsze losy formatu będą zależały od oceny słuchaczy - mówił Kurowski. Szef Radia Piekary podkreślił, że do obsadzenia jesienią jest wczesnoporanne pasmo nadawane od poniedziałku do piątku w godz. 4:30-6, które obecnie nie ma prowadzącego. Jednocześnie zapewnił: - Nie będziemy nikogo zwalniali, by zastąpić go sztuczną inteligencją.

Grupa RMF: "wciąż stawiamy na człowieka"

Zapytaliśmy największych nadawców radiowych, czy chcieliby pokusić się o podobny eksperyment na swoich antenach.

- Grupa Eurozet nie planuje czerpać wzorców z Radia Piekary. Sztuczna inteligencja to bardzo ciekawie rozwijający się obszar, przyglądamy mu się z uwagą, jednak nasze plany skupiają się na korzystaniu z ludzkiej inteligencji - informuje nas Anna Marucha, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Grupie Eurozet.

Podobny komentarz słyszymy od Magdaleny Godzik z Grupy ZPR Media: - Na ten moment brandy radiowe nie mają w planach takowych ruchów.

Na pewno pracy prezenterom Grupy RMF nie odbierze AI. - Naturalna inteligencja jest u nas w doskonałej kondycji, zatem wciąż stawiamy na człowieka - mamy świetnych dziennikarzy, zespół osobowości o wyjątkowych kompetencjach i doświadczeniu i to ich towarzystwa szukają słuchacze naszych stacji, dlatego obecnie nie planujemy audycji prowadzonych przez AI - zapewnia nas Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF.

Również Polskie Radio nie zamierza eksperymentować ze sztuczną inteligencją. - Mamy niezwykle rozbudowaną ofertę programową i znakomitych dziennikarzy. Każdego dnia realizujemy misję, która jest podstawą działalności publicznego nadawcy - słyszymy od Moniki Kuś, rzeczniczki Polskiego Radia.

Na antenie Ashley i AI Ashley

Tymczasem na świecie coraz więcej stacji radiowych decyduje się na wprowadzenie na antenę wirtualnych DJ-ów. W połowie czerwca w jednej z amerykańskich radiostacji w Portland swoje pasmo dostała AI Ashley, prezenterka wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Rozgłośnia pochwaliła się, że to pierwsza tego typu sytuacja na świecie. AI Ashley została "wytrenowana" z wykorzystaniem głosu spikerki tej stacji Ashley Elzingi. A za wszystko odpowiadał model językowy GPT-4 stworzony przez Open AI oraz tworzące playlisty i analizujące treści RadioGPT.

Każde wejście AI Ashley zaczyna od przedstawienia się i przypomnienia, że jest sztuczną inteligencją. Stacja podkreśliła, że nie zastąpi ona w pełni prawdziwej prezenterki. - To hybrydowa sytuacja, w której będziemy mieć tradycyjną Ashley w niektórych segmentach, a w innych AI Ashley - powiedział Phil Becker z Radia Live 95.5 z Portland.

AI w radiu w Czechach i w Niemczech

Również Czesi - jak informowaliśmy niedawno - sięgnęli po możliwości, jakie daje AI. Tamtejsze radio publiczne nadaje codziennie w odcinkach autobiografię piosenkarza Karela Gotta, której fragmenty czyta wygenerowany przez sztuczną inteligencję głos artysty. Jedną z inicjatorek "ożywienia" głosu Gotta jest Ivana, wdowa po artyście. - Wierzę, że Karel wsparłby ten projekt, on zawsze lubił zaskakiwać ludzi - powiedziała na antenie radia i przypomniała, że Karel Gott sam uczestniczył kiedyś w konkursie na najlepszą swoją imitację.

Z kolei za naszą zachodnią granicą ruszyła rozgłośnia zasilana sztuczną inteligencją. Nadawca radiowy Antenne Deutschland uruchomił w Niemczech stację o nazwie Absolut Radio AI. Na jej falach gospodarzem jest bot kAI. Ramówkę wypełniają taneczne hity z ostatnich 10 lat, a także informacje o technologii AI, sposobach jej wykorzystania, korzyściach i ograniczeniach.

- Absolut Radio AI to znaczący krok dla całego niemieckiego rynku radiowego. Przyszłość radia jest teraz na nowo definiowana, otwierając nowe możliwości i opcje w naszym programie - powiedział Mirko Drenger, dyrektor generalny Antenne Deutschland. Dodał, że nikt nie musi się martwić o swoją pracę, ponieważ "sztuczna inteligencja nie uczyni nas zbędnymi, ale sprawi, że będziemy bardziej wydajni i mądrzejsi".

Dołącz do dyskusji: Najwięksi nadawcy radiowi nie planują audycji prowadzonych przez sztuczną inteligencję

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
A czym by to się różniło przecież tam trzeba tylko zapowiadać piosenki i powtarzać numer do wysyłania smsow...
odpowiedź
User
Bbi
A czym by to się różniło przecież tam trzeba tylko zapowiadać piosenki i powtarzać numer do wysyłania smsow...
W sumie to Ty też nie jesteś potrzebny, można Cię zastąpić jakimś cyfrowym botem, a ty do eksterminacji - taki masz tok rozumowania.
odpowiedź
User
HR Eurozet
A czym by to się różniło przecież tam trzeba tylko zapowiadać piosenki i powtarzać numer do wysyłania smsow...

Skończ już to jojczenie, bo zabierasz głos w temacie na którym się kretynie nie znasz. Widzę, że jesteś tym jednym z wielu frustratów, których CV na Żurawiej, Kopcu czy Jubilerskiej trafiło do kosza.
odpowiedź