SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polska e-reklama urosła do 5,2 mld zł w 2020 roku. Jedna trzecia wydatków w mobile’u

W ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się o 4,9 proc. do 5,2 mld zł, a tylko w czwartym kwartale wzrost wyniósł 17 proc. Nakłady w internecie mobilnym poszły w górę o 21 proc. i stanowiły już 33 proc. rynku.

Article

Według badania IAB AdEx w pierwszym kwartale br. wydatki reklamowe w internecie (z uwzględnieniem ogłoszeń) wzrosły o 6 proc., w drugim kwartale w związku z lockdownem po wybuchu epidemii zmalały o 9 proc. W trzecim kwartale nastąpił wzrost o 5 proc., a w czwartym - o 17 proc.

SEM i mobile mocno w górę, spadek ogłoszeń

W całym ub.r. wydatki na reklamy display zwiększyły się o 2,7 proc., a ich udział w rynku e-marketingu zmalał z 32,8 do 32,1 proc. Nakłady na reklamy wideo poszły w górę o 3,4 proc., a na content marketing - o 6,7 proc.

Z kolei wartość reklam w wyszukiwarkach wzrosły o 12,8 proc., a ich udział - z 32 do 34,4 proc. Natomiast wydatki na ogłoszenia zmalały o 8,1 proc., a udział - z 17,2 do 15,1 proc.

Wartość reklam w internecie mobilnym poszła w górę o 21 proc., a ich udział wyniósł już 33,5 proc.

- Większe nakłady reklamowe przyszły głównie z dwóch obszarów - SEM oraz wideo. Wysoka dynamika wzrostu w segmencie marketingu w wyszukiwarkach to efekt dużego przyśpieszenia transformacji cyfrowej oraz bardzo szybkiego rozwoju działań e-commerce - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

- Firmy, które przed pandemią nie były obecne w digitalu musiały szybko przejść z działań tradycyjnych na cyfrowe. Wzrosty w segmencie wideo to efekt zwiększonej konsumpcji konkretnego contentu przez polskich internautów, przede wszystkim gier oraz serwisów VoD. Patrzymy optymistycznie na dalszy rozwój reklamy online - cyfryzacja dopiero nabiera tempa, jednocześnie trudno przewidzieć, kiedy skończy się pandemia, co powoduje, że konkretne typy mediów będą na tym zyskiwały - dodaje.

19 proc. budżetów od branży handlowej

Zdecydowanie największa część zeszłorocznych wydatków reklamowych w internecie - 19 proc. - pochodziło z sektora handlowego.

11 proc. udziały miała branża komputerów i sprzętu audio-wideo, a 10 proc. - telekomunikacyjna.

- 2020 rok zakończył się dla rynku reklamy cyfrowej kolejnym wzrostem wartości oraz złamaniem magicznej granicy – pierwszy raz w historii wydatki przekroczyły 5 miliardów złotych. Dane rynkowe pokazują, że cały rynek reklamy skurczył się, a większość formatów zanotowała spadki. Ten trend przełamuje digital, który jest bezapelacyjnym zwycięzcą minionego roku - podkreśla Włodzimierz Schmidt.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, Interia, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Re:define, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polska e-reklama urosła do 5,2 mld zł w 2020 roku. Jedna trzecia wydatków w mobile’u

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl