SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)

W 2014 roku stacje radiowe cennikowo zarobiły z reklam o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Z wstępnych szacunków wynika, że również wzrosły też netto. Wśród rozgłośni liderem na rynku reklamowym jest RMF FM, a wśród marketerów - Aflofarm Farmacja Polska.

fot. Shutterstock.com Article

Z danych cennikowych Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl wynika, że stacje radiowe miały w 2014 roku wpływy z reklam wyższe o 17,8 proc. niż w 2013 roku. Wyniosły one ponad 4,4 mld zł.

Z wstępnych analiz danych netto uwzględniających rabaty za ub.r. nieoficjalnie na razie (oficjalne dane będą w marcu br.), wynika, że radio realnie też zarobiło w skali roku więcej. - Wstępnie uważa się, iż cały rynek reklamowy, w 2014 roku,  wzrósł o 1,8 proc., do 2,3proc. zależnie od źródła. Rynek reklamy radiowej wzrósł w ub.r. około 4,7-5,1 proc. Ja skłaniam się do wartości około 4,8 proc. - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.

- Trzeba zauważyć, że dane rate card są niesamowicie wykrzywione. Na przykład niektóre stacje w trudnej sytuacji dają więcej gratisów, a te z kolei sztucznie napędzają rate card. To może zaowocować wprost odmiennym wnioskiem na temat dynamiki. W tym roku także kilka podmiotów znacząco zwiększyło rabaty, co również pompuje wydatki cennikowe - zwraca uwagę Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF. - W naszej ocenie rynek radiowy jest na kilku procentowym plusie w 2014 roku, choć w zależności od tego jaką politykę handlową i rabatową stosują nadawcy, w ujęciu netto ta dynamika może kształtować się odmiennie. Spodziewamy się, że przyszły rok nie będzie gorszy, najgorsze co mogło nas spotkać w kontekście kryzysu na rynku reklamy mamy już za sobą - dodaje Gołda.

Z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group z początku grudnia 2014 roku wynika, że radio może zamknąć ub.r. wzrostem przychodów z reklam na poziomie 4,6 proc. Szacunki na rok bieżący wskazują z kolei na wzrost o ok. 2,7 proc. (więcej na ten temat).

Niezmiennie stacją z największymi przychodami z reklam pozostaje RMF FM. Ta rozgłośnia zarobiła cennikowo w ub.r. na emisji spotów 1,29 mld zł,o  14,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Największy wzrost wpływów z reklam zanotowały Program I i Program III Polskiego Radia. Jedynka zarobiła o 52,6 proc. więcej - 130,3 mln zł, a Trójka o 32,7 proc. więcej - 222,9 mln zł.

W czołowej dziesiątce jedyną stacją, której przychody w 2014 roku względem 2013 roku spadły, było radio Vox FM. Reklamodawcy wydali na reklamę w tym radiu o 0,5 proc. mniej - 60,2 mln zł.

Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2013

2014

zmiana proc.

RMF FM

1 127 700 510 zł

1 293 008 395 zł

14,6

Radio ZET

733 033 252 zł

870 786 705 zł

18,8

Program III Polskiego Radia

168 013 100 zł

222 942 050 zł

32,7

Program I Polskiego Radia

85 412 900 zł

130 271 610 zł

52,6

TOK FM

69 237 930 zł

82 371 450 zł

19,1

Eska Warszawa

52 223 480 zł

63 917 110 zł

22,4

VOX FM (do 01.12.2013 Eska Rock)

60 530 100 zł

60 194 620 zł

-0,5

ESKA Wrocław

52 696 016 zł

57 068 102 zł

8,3

Złote Przeboje Pogoda Warszawa

47 676 101 zł

54 612 205 zł

14,5

Eska Poznań

53 977 560 zł

54 002 304 zł

0,03

razem

3 750 368 973 zł

4 419 454 504 zł

17,8


Najchętniej w radiu reklamują się firmy farmaceutyczne oraz sieci handlowe. Największym reklamodawcą w eterze w 2014 roku był, podobnie jak przez kilka ostatnich lat, Aflofarm Farmacja Polska. Spółka ta w ub.e. wydała w stacjach radiowych 485,6 mln zł, czyli 38,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród 10 największych radiowych reklamodawców było pięć firm z branży handlowej. Każda z nich w skali roku zwiększyła swoje cennikowe budżety.

O 210 proc. więcej wydała sieć Media Expert (ponad 115 mln zł), a o 96,1 proc. - Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka (45,3 mln zł). Euro-Net Warszawa zwiększył swoje inwestycje w tym zakresie o 35,8 proc. (do 100,5 mln zł), Lidl Polska - o 31 proc. (do 151,8 mln zł), natomiast Metro Group - o 20 proc. (do 199,4 mln zł).

Cennikowe wydatki na reklamę radiową

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2013

2014

zmiana proc.

AFLOFARM FARMACJA POLSKA

351 445 402 zł

485 551 053 zł

38,2

METRO GROUP

166 142 964 zł

199 402 010 zł

20

OLIMP LABORATORIES

168 740 603 zł

165 530 011 zł

-1,9

LIDL POLSKA

115 903 430 zł

151 807 439 zł

31

NATUR PRODUKT ZDROVIT

112 060 071 zł

134 988 174 zł

20,4

MEDIA EXPERT

37 093 209 zł

115 028 533 zł

210

EURO-NET WARSZAWA

74 008 188 zł

100 461 201 zł

35,8

ORANGE POLSKA

b.d.

94 375 171 zł

b.d.

VOLKSWAGEN GROUP POLSKA

75 629 039 zł

91 668 077 zł

21,3

JERONIMO MARTINS POLSKA

23 146 107 zł

45 334 191 zł

96,1

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nickodem
voxfm nie jest kurą znoszącą złote jajka - może i sporo ludzi słucha takiej muzyki (w tym prezesi), ale większość nie chce przy tandecie się reklamować. inna sprawa - 60 mln zarobku bez rabatu, a znając życie rabaty pewnie koło 60-70% (lub w pakietach), więc kasa z tego voxa słaba... zatem jeśli poprzednia stacja na częstotliwościach której jest teraz vox była nierentowna, to jaki jest vox dopiero? pewnie już nowa historyjka "dla ludu" powstaje w głowach zarządzających ;)
9 9
odpowiedź
User
pavv
Czołówkę okupują producenci wszelkiej maści sralixów, pierdzixów, rżygowixów, wątrobixów, cipixów itp.
11 8
odpowiedź
User
wery
Media Expert najbardziej słyszalny i widzialny był :)
12 8
odpowiedź
User
klasyn
mnie tylko boli, że stacje radiowe muszą utrzymywać się z tych głupich reklam... łapią ile mogą, jakie mogą.. a później ludzie mają pretensje do firm, że tak dużo ich emitują w radio. A to nie wina radia, czy firmy, tylko słuchacza, że słuchać chce ale nie płacić.
8 8
odpowiedź
User
słchacz trójki
A mnie strasznie zaczyna męczyć ilość tych reklam w trójce. Kiedyś tego nie było. Non stop długie przerwy na debilne czasami reklamy :( och trójko!!
9 8
odpowiedź