SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rekordowe 86 mld euro na reklamę online w Europie

Wydatki na reklamę online w Europie wzrosły o 9,8 proc. w ujęciu rocznym, a wartość badanych rynków wyniosła rekordowe 86 mld euro - wynika z raportu dorocznego raportu wydatków na reklamę cyfrową w Europie –  IAB Europe AdEx Benchmark 2022.Digital Audio okazał się formatem reklamowym z największym wzrostem, który wyniósł aż 22,1 proc.

IAB Europe opublikowało najnowszy raport wydatków reklamowych online w Europie – AdEx Benchmark 2022. To już siedemnasta edycja badania na temat reklamy cyfrowej w Europie i obejmuje 29 rynków europejskich.

W raporcie szczegółowo opisano formaty i kanały, które przyczyniły się do rocznego wzrostu reklamy cyfrowej o 9,8 proc. w roku 2022, osiągając imponującą wartość rynku wynoszącą 86 miliardów euro.

- Pomimo trudnych wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych, takich jak wojna na Ukrainie i rosnąca inflacja, rynek reklamy cyfrowej wykazał wyjątkową odporność, osiągając wzrost o 7,7 miliarda euro rok do roku - powiedział dyrektor generalny IAB Europe, Townsend Feehan.

AdEx Benchmark 2022 bez Rosji i Białorusi

Warto zauważyć, że zasięg badania AdEx Benchmark uległ istotnym zmianom w roku 2022. Do badania dodano trzy nowe rynki: Estonię, Łotwę i Litwę, jednocześnie wykluczając Rosję i Białoruś. Rozszerzenie zakresu badania o te kraje bałtyckie umożliwia bardziej wszechstronne zrozumienie rynku, obejmując szerszy zakres rynków w raporcie.

Wideo i audio z największymi wzrostami  

Najnowsza edycja badania AdEx Benchmark jasno wskazuje, że największym wzrostem cieszą się formaty wideo i audio. Audio jest najszybciej rozwijającym się formatem, z dwucyfrowym wzrostem o 22,1 proc. i wartością 0,7 miliarda euro. Wideo również odnotowało znaczący wzrost o 13,6 proc., a wartość inwestycji w ten format wyniosła 18,3 miliarda euro.

Reklama programatyczna odpowiada już za ponad połowę wyświetleń reklamy display

Programmatic, z wyłączeniem mediów społecznościowych, stanowi ponad połowę wydatków na reklamę graficzną (display), a wideo odpowiada za 52,8 proc. wydatków na reklamę programatyczną. Istnieją jednak znaczne różnice w dojrzałości rozwiązań programmatic na różnych rynkach, co oznacza duży potencjał wzrostu. Kluczowe rynki, takie jak Francja, Niemcy, Włochy i Szwecja, wciąż mają stosunkowo niski udział automatyzacji procesów reklamowych w porównaniu, na przykład, z Wielką Brytanią.

– W 2022 r. wzrost reklamy cyfrowej w Europie zwolnił do +9,8 proc. Można to częściowo przypisać naturalnej korekcie po solidnym ożywieniu w 2021 roku po pandemii, które stanowiło największą ekspansję rynku od ponad dziesięciu lat (+33,8 proc.). Dodatkowo niepewność makroekonomiczna i konsekwencje wojny w Ukrainie działały jako kolejne przeszkody. Pomimo tych wyzwań tempo wzrostu nadal przekracza oczekiwania, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że reklama cyfrowa stała się obecnie ugruntowaną kategorią mediów, odpowiadając za ponad 60 proc. całkowitych wydatków na reklamę w mediach - podsumowuje wyniki badania Dr Daniel Knapp, główny ekonomista w IAB Europe.


AdEx Benchmark to badanie wydatków na reklamę cyfrową w Europie. Dane zostały opracowane przez IAB Europe na podstawie informacji dostarczonych przez krajowe biura IAB w całej Europie. Raport zawiera informacje o wielkości i wartości rynku na rok 2022 dla następujących rynków: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Wielka Brytania i Ukraina. Dane reprezentują rok kalendarzowy 2022. To już siedemnaste badanie AdEx Benchmark, które rozpoczęło się w roku kalendarzowym 2006. Reklama display obejmuje banery na komputery i urządzenia mobilne, multimedia i formaty wideo.

Dołącz do dyskusji: Rekordowe 86 mld euro na reklamę online w Europie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl