SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ringier Axel Springer Polska z 6 mln zł zysku i 29 mln zł rezerwy dot. Ruchu, stawia na cyfryzację

W ub.r. Ringier Axel Springer Polska osiągnął 6 mln zł zysku netto. W ciągu roku firma połączyła się z 10 powiązanymi z nią spółkami. Ze względu na restrukturyzację Ruchu utworzyła 28,7 mln zł rezerwy.

Article

W sprawozdaniu z działalności Ringier Axel Springer Polska podano, że na koniec ub.r. firma dysponowała 85,6 mln zł środków pieniężnych, nie miała żadnych zobowiązań kredytowych.

W elektronicznym KRS nie zamieszczono jeszcze szczegółowego sprawozdania finansowego wydawcy. Według danych Ministerstwa Finansów w ub.r. Ringier Axel Springer Polska zanotował 825 mln zł przychodów podlegających opodatkowaniu.

Pod koniec czerwca Ringier Axel Springer Media AG, jedyny udziałowiec Ringier Axel Springer Polska, zdecydował, że zostanie mu wypłacone z RASP 50 mln zł dywidendy: cały zeszłoroczny zysk plus 44 mln zł z kapitału zapasowego. Z kapitału zapasowego pokryto też wcześniejsze straty spółki wynoszące 226,4 mln zł.

RASP połączył się ze spółkami zależnymi

W ub.r. Ringier Axel Springer Polska zrealizował fuzje z pozostałymi firmami w Polsce należącymi do jego grupy kapitałowej. Zdecydowano się na to, po tym jak Ringier Axel Springer Media AG, wiosną 2017 roku kupił od Grupy TVN za 185 mln zł pozostałe 25 proc. Onetu, stając się jedynym udziałowcem firmy.

Fuzje przeprowadzono w kilku etapach. W marcu Onet wchłonął Dream Lab, a miesiąc później połączył się z Onet Holding, który niedługo potem połączył się z Ringier Axel Springer Polska. We wrześniu nastąpiła fuzja tej ostatniej spółki z GoBrands, OnetMarketing i Media Impact Polska, a w październiku - ze Skąpcem, Opineo i Ringier Axel Springer Inwestycje.

- Dla nas to przede wszystkim zmiana administracyjna, pozwoli nam uprościć wiele procesów. Obecnie mamy firmy takie jak DreamLab czy Media Impact Polska, które pracują głównie dla innych podmiotów z naszej grupy, ale muszą się z nimi rozliczać. Miesięcznie wystawianych jest ok. 500 faktur w ramach grupy. Po fuzji nie trzeba już będzie tego robić - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl pod koniec 2017 roku Mark Dekan, CEO Grupy Onet-RAS Polska. - Połączenie spółek pozwoli nam też ujednolicić wiele procedur i systemów. Polepszy się nasza kultura organizacyjna i efektywność, pracownicy będą mogli jeszcze bardziej skupić się na działalności biznesowej - zapowiedział.

Jesienią ub.r. powołano nowy zarząd Ringier Axel Springer Polska: prezesem jest Mark Dekan, wiceprezesem Aleksander Kutela (poprzednio szef Onetu), chief financial officerem Krzysztof Stopa, chief sales officerem Marcin Boroszko, a chief operational officerem Jovan Protic.

28,7 mln zł rezerwy dot. Ruchu

W sprawozdaniu z działalności RASP podał, że utworzył 28,7 mln zł rezerwy „w świetle pogarszającej się kondycji finansowej Ruch S.A., wynikających z niej opóźnień w realizacji płatności przez Ruch S.A., jak również złożonych w sadzie wniosków o upadłość oraz otwarcie przyspieszonego postepowania układowego".

Wydawca jest wśród większych wierzycieli (po minimum 1 mln zł zaległych należności) objętych pierwszym postępowaniem układowym Ruchu, ogłoszonym we wrześniu ub.r. Kolporter zwróci im jedynie 20 proc. należności. W przypadku drugiego postępowania układowego, dotyczącego mniejszych wierzycieli, umorzone zostanie 50 proc.

Porozumienia układowe przegłosowano w kwietniu, a pomimo skarg kilku wydawców pod koniec sierpnia Sąd Okręgowy w Warszawie zatwierdził oba układy.

Po ogłoszeniu przez Ruch warunków porozumień układowych z wierzycielami wielu dużych i średnich wydawców prasowych w swoich sprawozdania ujęło odpisy na należności, których nie odzyskają od kolportera. Gremi Media (wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) na przełomie ub. i br. odpisało 3,92 mln zł z 4,9 mln zł środków od Ruchu zagrożonych nieściągalnością. U Edipresse Polska odpis wyniósł 8,3 mln zł, u ZPR Media (wydaje m.in. „Super Express”) - 9,2 mln zł, u Burda Media Polska - 3,2 mln zł, a u Infor Biznes - 6,41 mln zł. Wydawca „Do Rzeczy” odpisał 1,77 mln zł, a Marquard Media Polska - 2,3 mln zł.

Najszybciej zareagowała notowana na giełdzie Agora - już w lipcu ub.r. dokonała odpisu w wysokości 13,6 mln zł, a w wynikach za ostatni kwartał ub.r. dodała 3,3 mln zł.

Za to wydawca „Tygodnika Powszechnego” poinformował, że wiosną ub.r. po „trudnych i dramatycznych negocjacjach” udało mu się porozumieć z Ruchem co do uzyskania 500 tys. zł zaległych należności. -

RASP prognozuje dalsze spadki w prasie, stawia na cyfryzację

Ringier Axel Springer Polska jest jednym z największych wydawców prasowych. Publikuje dzienniki „Fakt” i „Przegląd Sportowy” oraz kilka magazynów, m.in. tygodniki „Newsweek Polska” i „Auto Świat” oraz miesięczniki „Komputer Świat” i „Forbes”.

Wyniki sprzedażowe zdecydowanej większości tych tytułów znacząco maleją. Według danych ZKDP w pierwszej połowie br. średnia sprzedaż ogółem „Faktu” wynosiła 223 109 egz. (po spadku o 11,1 proc. w skali roku), a „Przeglądu Sportowego” - 21 046 egz. (14 proc. w dół). Natomiast średnia sprzedaż „Newsweeka” zmniejszyła się w tym okresie o 12,5 proc. do 75 696 egz., „Auto Świata” - o 12,9 proc. do 46 105 egz., za to w przypadku „Forbesa” nastąpił wzrost o 0,2 proc. do 20 593 egz.

Firma w sprawozdaniu prognozuje dalszą tendencję spadkową w sprzedaży prasy. - Podobnie jak w latach ubiegłych, odpowiedzią RASP na te negatywne tendencje rynkowe będzie szczególna dbałość o jakość produktów prasowych, jak również kontynuacja usprawnień organizacyjnych, pozwalających na zwiększenie efektywności procesów wydawniczych - wyliczono.

Ponadto wydawca skupia się na zwiększeniu obecności w internecie. - Kluczowym elementem dalszego rozwoju stał się rozwój części cyfrowej i multimedialnej wydawnictwa. Maksymalny nacisk położony został na cyfryzacje tytułów należących do spółek RASM (Ringier Axel Springer Media AG - przyp.), a także intensywna obecność tych tytułów w internecie, w tym poprzez rozwój wszelkiego rodzaju produktów cyfrowych (online) tworzonych w oparciu o te tytuły - stwierdzono w sprawozdaniu z działalności RASP. - RASM, wierząc w przyszłość produktów cyfrowych na rynku wydawniczym, podjął decyzje o realizacji strategii digitalizacji, zwłaszcza w odniesieniu do głównych (strategicznych) tytułów znajdujących się w portfolio RASP - dodano.

Od 2012 roku Ringier Axel Springer Media jest też właścicielem Grupy Onet (przejął wtedy 75 proc. jej udziałów). W kolejnych latach firma przejęła m.in. NK.pl, Skąpiec.pl, Opineo.pl i Jakdojade.pl. W ub.r. kupiła 44 proc. udziałów serwisu No Fluff Jobs.

W sierpniu br. strony i aplikacje internetowe RASP zanotowały 19,8 mln realnych użytkowników i 2 mld odsłon, a sam portal Onet.pl - 16,35 mln użytkowników i 1,4 mld odsłon.

Ile zarobili inni czołowi wydawcy prasowo-internetowi?

W ub.r. grupa kapitałowa Polska Press zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 0,8 proc. do 426,3 mln zł oraz 9,64 mln zł zysku netto (wobec 4,76 mln zł rok wcześniej). Samo wydawnictwo Polska Press osiągnęło wzrost przychodów z reklam o 2,8 proc., natomiast jego wpływy ze sprzedaży prasy i usług poligraficznych zmalały o 7,5 proc.

Wydawnictwo Bauer w ub.r. zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 464,33 mln zł, natomiast jego zysk netto zmalał ze 119,8 do 94,39 mln zł. Firma wydała 19,5 mln zł na aktualizacji wartości aktywów niefinansowych, toczyły się wobec niej działania prawne na łączną kwotę 7,75 mln zł.

W ub.r. Edipresse Polska, jedna z kilku spółek, w których grupa Edipresse realizuje swoją działalność mediową w Polsce, zanotowała spadek przychodów sprzedażowych netto o 5,7 proc. do 153,66 mln zł i 26,44 mln zł straty netto, z czego 20,3 mln zł jest księgowym efektem restrukturyzacji prawnej grupy polegającej na przeniesieniu udziałów między spółkami w naszym kraju. Firma odpisała 8,34 mln zł należności od Ruchu. Cała grupa kapitałowa Edipresse Polska zanotowała w ub.r. 175,04 mln zł przychodów (po spadku o 5,9 proc. w skali roku) i 9,91 mln zł straty netto.

W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,1 proc. do 1,14 mld zł i 9,4 mln zł zysku netto. Wzrosły jej przychody z biletów w kinach Helios i sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały z reklam kinowych.

W ub.r. wydawnictwo Burda Media Polska zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 8,2 proc. do 145 mln zł, a jego zysk netto zmalał z 2,65 mln zł do 679 tys. zł, do czego przyczyniły się odpisy zapasów i należności. Mocno zmniejszyły się przychody ze sprzedaży magazynów i książek, a minimalnie wzrosły wpływy reklamowe. Liczba pracowników zmalała o 19.

W ub.r. firma ZPR Media, wydająca wówczas „Super Express”, miała 50,49 mln zł wpływów ze sprzedaży prasy i książek, 19,36 mln zł z reklam prasowych, 8,83 mln zł z internetowych i 3,12 mln zł z telewizyjnych. Dokonała 9,2 mln zł odpisów dotyczących głównie należności od Ruchu. Łącznie zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 47,4 proc. do 130,62 mln zł, wskutek sprzedaży spółek telewizyjnych i magazynów.

Infor Biznes, wydawca „Dziennika Gazety Prawnej” i związanych z nim serwisów internetowych, zanotował wzrost przychodów sprzedażowych o 1,7 proc. do 59,48 mln zł. Wynik netto firmy zmalał z 1,87 mln zł zysku do 2,04 mln zł straty, głównie wskutek odpisania 6,41 mln zł należności od Ruchu.

Bonnier Business Polska, wydawca „Pulsu Biznesu” i Grupy Bankier.pl, w ub.r. osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 4,5 proc. do 62,27 mln zł oraz kosztów operacyjnych o 11 proc. do 59,5 mln zł. Zwiększyły się jej wpływy z e-commerce i reklam, natomiast zmalały ze sprzedaży „Pulsu Biznesu” i eventów. Wydawca dostał 3 mln zł dywidendy od spółki zależnej Prawomaniacy.

Spółka Vistera wydająca miesięcznik „Vogue Polska” w ub.r. zanotowała 19,64 mln zł wpływów sprzedażowych, 25,23 mln zł kosztów operacyjnych i 5,63 mln zł straty netto. W br. chce zwiększyć nakład magazynu i pozyskać do niego nowych reklamodawców.

W ub.r. Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydawca tygodnika „Gazeta Polska”, zanotował 18 mln zł przychodów sprzedażowych (wobec 15,09 mln zł rok wcześniej), a wynik netto spółki poprawił się z 539,9 tys. zł straty do 311,9 tys. zł zysku. Zarząd firmy podkreśla, że dzięki uruchomieniu własnego działu sprzedaży reklam wpływy z tego źródła zwiększyły się o 33,2 proc. Narzeka natomiast na duży wzrost kosztów druku i ogromną presję płacową na rynku pracy.

W ub.r. firma Spes wydająca „Nasz Dziennik” zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 8 proc. do 18,21 mln zł, a jej wynik netto pogorszył się w skali roku z 1,56 do 3,12 mln zł. Spółka zatrudnia 89 osób, ograniczyła koszty usług obcych, a więcej wydała na wynagrodzenia oraz zużycie materiałów i energii.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

W ub.r. spółka Forum wydająca „Gazetę Polską Codziennie” zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,7 proc. do 14,75 mln zł oraz 1,75 mln zł straty netto, wobec 32,3 tys. zł zysku rok wcześniej. Wydawca liczy na pozyskanie nowych reklamodawców i wpływy z obecności na kongresach gospodarczych.

Z kolei wydawnictwo Marquard Media Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 24,3 proc. do 29,12 mln zł oraz 665 tys. zł zysku netto (wobec 10,58 mln zł straty rok wcześniej). Firma liczy, że w efekcie restrukturyzacji od drugiej połowy br. nie będzie już potrzebowała wsparcia finansowego od swojego właściciela.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska z 6 mln zł zysku i 29 mln zł rezerwy dot. Ruchu, stawia na cyfryzację

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Megi
W sumie to smutne. Jedna z największych działających w Polsce spółek medialnych ma 2.5 mln euro rocznego zysku. Bardziej opłaca się handlować chińskimi majtkami.
12 3
odpowiedź
User
Tomo
6 mln???? Ojoj. Cięcia w Onecie to dopiero przyjdą
13 1
odpowiedź
User
WK
Zaczyna się ukrywanie tego, co się ukryć da , nim amerykanie zaczną robić porządki i pójdzie lista do zwolnienia.
12 2
odpowiedź
User
amar
Będzie bolało jak amerykański fundusz inwestycyjny dobierze im się do d ... Ci goście nie mają litości. Wytną wszystko co nieopłacalne.
10 2
odpowiedź
User
Jerzy55
Tego juz nikt nie czyta ani nie oglada przez ich zwiazek z platforma i komunistami. Niemcy won za odre!
7 3
odpowiedź