Agora ze spadkiem wpływów i 9 mln zł zysku. Więcej z biletów i przekąsek w Heliosie, wyhamował spadek „Gazety Wyborczej”

W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,1 proc. do 1,14 mld zł i 9,4 mln zł zysku netto. Wzrosły jej przychody z biletów w kinach Helios i sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały z reklam kinowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Agora ze spadkiem wpływów i 9 mln zł zysku. Więcej z biletów i przekąsek w Heliosie, wyhamował spadek „Gazety Wyborczej”

Łączne wpływy Agory z reklam zwiększyły się w skali roku o 0,8 proc. do 554,5 mln zł, z biletów w należącej do firmy sieci Helios - o 6,4 proc. do 236,4 mln zł, a ze sprzedaży barowej w tych kinach - o 8,5 proc. do 90,2 mln zł.

Natomiast mocno zmalały przychody z usług poligraficznych - o 32,2 proc. do 63,7 mln zł, a także z pozostałej sprzedaży - o 20,2 proc. do 65,3 mln zł.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw („Gazety Wyborczej”, magazynów, książek i płyt) zmniejszyły się o 2,4 proc. do 131,1 mln zł. Przy czym same wpływy ze sprzedaży „GW” spadły tylko o 0,6 proc. do 92,3 mln zł, a w samym czwartym kwartale wzrosły aż o 13,6 proc. do 25,9 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-zwalnia-pracownikow-drukarni-w-pile-i-tychach-chce-je-zamknac,7171109728012417a ##

Koszty operacyjne firmy zmalały o 7,9 proc. do 1,14 mln zł, a w samym czwartym kwartale - o 18,1 proc. do 331,4 mln zł. Na wynik w poprzednich kwartałach pozytywnie wpłynęło 13,9 mln zł zysku ze sprzedaży nieruchomości, 22,6 mln zł ze sprzedaży firmie Kino Polska TV pakietu 41,1 proc. akcji Stopklatki, natomiast negatywnie - 20,3 mln zł odpisu należności od Ruchu i 3,6 mln zł kosztów restrukturyzacji.

Wynik EBIT Agory wzrósł z 73 mln zł straty w 2017 roku do 0,9 mln zł zysku w ub.r., a wynik netto - z 79,3 mln zł straty do 9,4 mln zł zysku. Natomiast zysk EBITDA zmalał ze 118,9 mln zł do 98,4 mln zł.

Agora z nową strategią: przejęcia i gastronomia

W połowie ub.r. Agora przedstawiła strategię na lata 2019-2022, zapowiadając m.in. do 930 mln zł na inwestycje, w tym ok. 500 mln zł na akwizycje.

We wrześniu podała, że za 4,4 mln euro kupi 25 proc. akcji czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka. Natomiast dwa tygodnie temu wspólnie z czeską spółką SFS Ventures podpisała wstępną umowę kupna Eurozetu - za 40 proc. jego udziałów zapłaci ok. 130 mln zł, a do połowy 2022 roku będzie mogła kupić od wspólnika pozostałe.

- Nasza strategia zakłada wsparcie rozwoju obecnie najsilniejszych biznesów Grupy Agora oraz wejście na całkiem nowe, perspektywiczne rynki działalności. Chcemy inwestować w rozwój Grupy, nie rezygnując przy tym z wypłacania dywidendy naszym akcjonariuszom. Wierzymy, że realizacja zakładanych przez zarząd celów pozwoli nam nie tylko zmierzyć się z wyzwaniami przyszłości, ale przede wszystkim zapewnić całej Grupie Agora wzrost skali - komentuje prezes Agory Bartosz Hojka w liście do akcjonariuszy.

Ponadto spółka zależna Agory w listopadzie ub.r. zaczęła otwierać lokale Papa Diego z potrawami meksykańskimi, a niebawem uruchomi sieć Van Dog z hot-dogami. Natomiast kilka dni temu Helios podpisał list intencyjny o współpracy przy rozwoju sieci burgerowni i foodtrucków Pasibus, zamierza zainwestować 10 mln zł w otwarcie do 40 nowych lokali tej marki.

Na koniec ub.r. Agora miała 155,4 mln zł wolnych środków finansowych, w tym 33 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów oraz 122,4 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Jednocześnie zadłużenie kredytowe firmy wyniosło 97,8 mln zł, z czego 73,2 mln zł to zadłużenie zewnętrzne Heliosa obejmujące kredyty i leasing.

grafika

Helios zyskał dzięki „Klerowi”, „Gazeta Wyborcza” dzięki subskrypcjom cyfrowym

W samym czwartym kwartale wpływy ze sprzedaży biletów w kinach Helios zwiększyły się rok do roku aż o 20,4 proc. do 80,2 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 26,7 proc. do 31,3 mln zł. Przyczyniła się do tego rekordowa frekwencja, na którą oprócz corocznych komedii romantycznych w okresie bożonarodzeniowym wpłynął „Kler”, wyświetlany od końca września. Film okazał się największym hitem kinowym od 2000 roku, do połowy listopada sprzedano na niego 5,01 mln biletów.

Natomiast wpływy reklamowe Heliosa w całym ub.r. zmalały o 14 proc. do 30,2 mln zł, co Agora tłumaczy mniejszą liczbą kampanii rozliczanych barterowo.

Mocno spadły przychody z działalności filmowej (realizowanej przez spółkę Next Film) - o 57,3 proc. w całym ub.r., a 30,4 proc. w samym ostatnim kwartale. Firma wprowadziła do kin filmy „Plan B”, „Kobieta sukcesu”, „Kamerdyner”, „53 wojny”, „Jeszcze dzień życia” i „Eter”, które zgromadziły mniejszą widownię od produkcji z 2017 roku (m.in. „Sztuki kochania. Historii Michaliny Wisłockiej”, „Po prostu przyjaźń” i „Twojego Vincenta”).

Natomiast Wydawnictwo Agora osiągnęło wzrost wpływów o 11,5 proc. do 40,7 mln zł. Oficyna sprzedała 1,4 mln egz. książek i płyt.

W całym ub.r. koszty operacyjne segmentu filmowo-książkowego Agory zmalały o 0,3 proc. do 385,7 mln zł, a w czwartym kwartale wzrosły o 6,1 proc. do 121,6 mln zł. Firma ograniczyła nakłady na amortyzację oraz marketing, natomiast dużo więcej wydała na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - w całym ub.r. o 9,7 proc., a w czwartym kwartale - o 21,6 proc.

W ostatnich trzech miesiącach ub.r. wynik EBITDA segmentu wyniósł 26,8 mln zł, wobec 18,5 mln zł rok wcześniej, a w ujęciu całorocznym minimalnie zmalał - z 64,2 do 63,6 mln zł.

grafika

W segmencie prasowym całoroczne przychody zmalały o 7,5 proc. do 214,1 mln zł, a tylko w czwartym kwartale - o 4,4 proc. do 58,2 mln zł. W przypadku sprzedaży „Gazety Wyborczej” udało się odwrócić tendencję spadkową - w całym ub.r. wpływy spadły o 0,6 proc. do 92,3 mln zł, ale w czwartym kwartale zwiększyły się o 13,6 proc. do 25,9 mln zł.

- Na koniec 2018 r. liczba aktywnych płatnych subskrypcji cyfrowych Wyborcza.pl osiągnęła rekordowy poziom ponad 170 tysięcy, a przychody cyfrowe Gazety Wyborczej stanowiły już ponad 20 proc. całkowitych wpływów dziennika. To znakomity wynik i świetny sygnał, potwierdzający właściwy kierunek zmian i rozwoju naszej działalności prasowej - podkreśla Bartosz Hojka w liście do akcjonariuszy.

Natomiast wpływy z reklam w „Gazecie Wyborczej” skurczyły się z 88,6 mln zł w 2017 roku do 81,1 mln zł w ub.r.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/gazeta-wyborcza-prenumerata-cyfrowa-wyborcza-pl-subskrybent-placi-srednio-10-zl-miesiecznie-wywiad-z-danuta-bregula,7171111953602689a ##

Duże spadki wpływów z czasopism wynikają m.in. z rezygnacji przez Agorę z wydawania niektórych tytułów - jesienią ub.r. z rynku zniknęły „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”.

Całoroczne koszty segmentu prasowego zwiększyły się o 0,3 proc. do 238,6 mln zł, na co mocno wpłynęło 20,3 mln zł odpisu na należności od Ruchu i 2,3 mln zł na aktualizację wartości tytułu „Ładny Dom”, a także 2,2 mln zł kosztów restrukturyzacji. Tylko w czwartym kwartale łączne koszty zmalały o 14,4 proc. do 60,8 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wyniosły w ub.r. 98,4 mln zł, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Odpisy i koszty restrukturyzacji sprawiły, że segment inaczej niż w 2017 roku nie zanotował zysku EBITDA: w samym czwartym kwartale wynik był zerowy, a w całym ub.r. było 20,9 mln zł straty.

grafika

Wzrosty w outdoorze, internecie i radiu - spadek w poligrafii

Zajmująca się reklamą zewnętrzną Grupa AMS osiągnęła wzrosty przychodów: o 5,5 proc. do 171,9 mln zł w całym ub.r. i o 6,4 proc. w czwartym kwartale. Natomiast całoroczne koszty operacyjne zwiększyły się o 7,6 proc. do 144,9 mln.

Zysk EBITDA w ujęciu całego roku zmalał z 47,7 do 46,7 mln zł, a w samym czwartym kwartale - o 15,4 do 15,9 mln zł.

- Na rynku reklamy zewnętrznej priorytetem Grupy Agora pozostaje umocnienie pozycji AMS jako lidera w segmencie nośników premium oraz - zgodnie z nową strategią - rozwój w obszarze digital - stwierdza Bartosz Hojka. - Kluczowe z perspektywy tego biznesu było wypracowanie nowej polityki handlowej i cennika w oparciu o zasadę transparentności i porównywalności efektów działań promocyjnych z kampaniami realizowanymi w innych mediach. Ta zmiana może mieć istotny wpływ na wyniki segmentu w przyszłości oraz udział rynku reklamy zewnętrznej w całkowitych wydatkach na reklamę w Polsce - dodaje.

grafika

W pionie internetowym Agora zanotowała wzrost przychodów o 3,3 proc. do 177,8 mln zł, przy czym tylko w czwartym kwartale zmalały one o 4,5 proc. do 51,3 mln zł.

Jednocześnie znacząco zmalały koszty - odpowiednio o 7,5 proc. do 162,2 mln zł i 26,4 proc. do 48,4 mln zł. Nastąpiło to głównie dzięki ograniczeniu wydatków marketingowych oraz prawie trzykrotnie niższym niż rok wcześniej kosztom odpisów aktualizujących.

W efekcie całoroczny zysk EBITDA segmentu wzrósł z 23,1 do 28,4 mln zł, a w czwartym kwartale - z 10,8 do 12,1 mln zł.

- Dynamicznie rozwijamy ofertę reklamy programmatic, która jest jednym z najbardziej perspektywicznych segmentów rynku reklamy internetowej. Działający na nim Yieldbird trafił w 2018 r. po raz kolejny do prestiżowego rankingu najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw technologicznych w Europie, a przy tym - co dla nas najważniejsze - odnotował duży wzrost przychodów i wyniku - zaznacza prezes Agory.

grafika

Segment radiowy Agory osiągnął wzrost wpływów o 1,8 proc. do 116 mln zł w całym ub.r., a o 5,5 proc. do 38,1 mln zł w czwartym kwartale.

W tym drugim okresie koszty operacyjne podskoczyły o 13,7 proc. do 30,8 mln zł, głównie w związku ze wzrostem nakładów marketingowych z 3,8 do 6,1 mln zł.

Całoroczny zysk EBITDA zwiększył się z 20,1 do 21,3 mln zł, a w czwartym kwartale zmalał z 9,8 do 8,4 mln zł.

- Radio to dla nas od wielu lat ważny obszar działalności, z perspektywami dalszego wzrostu w przyszłości - dlatego też na początku 2019 r. zainwestowaliśmy w pakiet mniejszościowy drugiego największego nadawcy radiowego w Polsce. Tak duże akwizycje na polskim rynku mediów nie zdarzają się zbyt często, cieszymy się więc, że byliśmy stroną tej transakcji. Dzięki niej zdobyliśmy dodatkowo możliwość dokupienia w przyszłości wszystkich pozostałych udziałów w Eurozet - komentuje Bartosz Hojka.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-nasze-rozglosnie-radiowe-i-eurozetu-pozostaja-konkurencja,7171114040587905a ##

grafika

Natomiast w pionie usług poligraficznych całoroczne wpływy zmalały o 29,7 proc. do 71,5 mln zł, a koszty operacyjne - o 51,2 proc. do 80,5 mln zł. Wydatki zmniejszyły się tam mocno głównie dlatego, że w czwartym kwartale 2017 roku Agora dokonała odpisów w wysokości 51,6 mln zł.

Wynik EBITDA segmentu w ujęciu całego roku pogorszył się z 8,9 mln zł zysku do 0,6 mln zł straty, a tylko w czwartym kwartale - z 0,5 mln zł zysku do 1,4 mln zł straty.

- W 2018 r. nasza działalność poligraficzna zmagała się zarówno ze spadkiem wolumenów produkcji, jak i rosnącymi cenami papieru. Z tego względu nie udało nam się utrzymać wyników segmentu Druk na rentownym poziomie - tłumaczy Bartosz Hojka. - W odpowiedzi na tę sytuację podjęliśmy w marcu 2019 r. decyzję o stopniowym wygaszeniu pracy dwóch z trzech drukarni Grupy Agora, co niestety wiąże się m.in. ze zwolnieniami grupowymi w tym obszarze - dodaje.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"