SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

RMF FM w I kwartale br. zarobiło na reklamach ponad dwa razy tyle co Radio ZET (Top10)

- Pierwszy kwartał 2019 roku zaskoczył cały rynek reklamowy swoją ospałością w wydatkach reklamowych - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF, która jako jedyna grupa radiowa zamknęła pierwsze trzy miesiące br. wzrostem przychodów z reklam względem tego samego okresu ub.r.

Wydatki na reklamę w radiu wyniosły w I kwartale br. 1,779 mld zł. Były cennikowo 2,9 proc. wyższe w porównaniu do tego samego okresu 2018 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych Kantar Media, dane netto, bez rabatów).

Liderem wpływów z reklam wśród stacji radiowych pozostaje RMF FM. Stacja zwiększając przychody w skali roku o 33,9 proc., do 584,1 mln zł zwiększyła też dystans reklamowy do Radia ZET (teraz zarabia ponad dwa razy więcej niż wicelider).
Przychody reklamowe tej rozgłośni wyniosły w omawianym okresie 274,8 mln  zł
, czyli 13,8 proc. mniej niż przed rokiem ( w ub.r. różnica między tymi stacjami była znacznie mniejsza: RMF zarobiło 436,1 mln zł, a Radio Zet – 318,6 mln zł).

Trzecie miejsce na reklamowym podium rozgłośni radiowych należy do radiowej Trójki, której wpływy reklamowe spadły w skali roku o 6,6 proc., z 120,2 do 112,2 mln zł.

Kolejne pozycje w zestawieniu zajmują: Program I Polskiego Radia z przychodami w kwocie 56,1 mln zł (spadek o  13,9 proc.), Tok FM - 42,1 mln zł (mniej o 9,9 proc.), Vox FM – 41,9 mln zł (mniej o 7,4 proc.), RMF Classic - 29,5 mln zł (wzrost o 34,1 proc.), Eska Warszawa - 24,3 mln zł (mniej o 5,7 proc.), Eska Poznań - 21,7 mln zł (wzrost o 2,6 proc.), Eska Wrocław - 20,6 mln zł (wzrost o 5,2 proc.).

Ospały reklamowo okres

Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że pierwszy kwartał 2019 roku zaskoczył cały rynek reklamowy swoją ospałością w wydatkach reklamowych. - Wszystkie dane wskazują na to, że większość mediów będzie notowało dynamikę ujemną, po za internetem. Według analityków, rynek telewizyjny z pewnością będzie na minusie i podobnie jest w radiu. Szacujemy spadek rynku radiowego o około 1-2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku - stwierdza.

- Wszystkie grupy radiowe z wyjątkiem Grupy RMF odnotowały spadki. Udało nam się obronić pozytywny wynik w relacji do roku poprzedniego dzięki zwiększeniu udziałów w rynku agencyjnym i pozyskaniu w tym okresie klientów, którzy nie byli obecni w I kwartale ub.r., jak np. Aflofarm, Olimp Labs, Stokrotka, Hasco Lek, AXA czy ING. Myślę, że słaby pierwszy kwartał zaskoczył branżę, ale należy pamiętać o efekcie przesuniętych świąt Wielkiej Nocy, które rok wcześniej budowały bazę I kwartału. Czynnik ten nie jest bez znaczenia.  Sytuacja w kwietniu już napawa większym optymizmem na przyszłość, gdyż skończyliśmy go na sporych plusach. Podobnie weszliśmy w sprzedaż maja - opisuje Ramza.

Spowolnienie gospodarcze surowe dla rynku reklamowego

Menedżer z Grupy RMF zwraca też uwagę, że rok 2018 był pod względem reklamowym rekordowy dla wszystkich. - Trzeba z pokorą patrzeć na walkę o powtórzenie tego wyniku przy spadającym rozwoju gospodarki, gdzie jasnym jest, że wzrost PKB będzie niższy niż rok wcześniej. Estymuje się 3,7 kontra 5,1 proc. wzrostu. Zawsze spowolnienie wzrostu PKB przekładało się na rynek reklamy wyjątkowo surowo - dodaje Tomasz Ramza.

Ewy Rosiewicz, dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet, szacuje dwuprocentowy spadek wydatków na radio. - W naszym przypadku wpływ na decyzje reklamodawców mogła mieć niepewność co do zmian właścicielskich - podkreśla. Dodaje, że w kwietniu widoczne jest już odbicie rynku, na co wpływ miały święta wielkanocne.

Dołącz do dyskusji: RMF FM w I kwartale br. zarobiło na reklamach ponad dwa razy tyle co Radio ZET (Top10)

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AW
Pieniądze z tego lecą na broń do wojsk Putina - bo puszczają piosenki artystów rosyjskich
odpowiedź
User
zen
Wiadomo czego słuchają bezmózgowcy
odpowiedź
User
2pi14
Pewnie Eurozet płaci dobrze pracownikom i to się odbija na wyniku.
odpowiedź