SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RMF FM i Polsat zarobiły najwięcej z rządowych reklam szczepień na covid. Bez wydatków w RASP, Agorze i TVN

Na przełomie ub. i br. rząd przeprowadził dwuetapową, płatną kampanię promująca szczepienia na Covid-19. Za emisję reklam Grupa RMF  zarobiła 3 mln zł, a Telewizja Polska ponad 2,4 mln zł - wynika z dokumentów opublikowanych przez Watchdog Polska. Bartosz Węglarczyk zauważył, że w tym samym czasie kierowany przez niego Onet zamieszczał informacje o szczepieniach zupełnie za darmo.

Kampania #SzczepimySię ruszyła w grudniu 2020 roku, kolejne jej etapy realizowano od stycznia do marca br. W lutym członkowie stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska wysłali wniosek do Ministerstwa Zdrowia, by - w trybie informacji publicznej - ujawniło ono, z kim rząd pracował przy kampanii.

- Chcieliśmy wiedzieć, z kim podpisano umowy na emisję spotów i publikację reklam, a także komu zlecono druk ulotek - czytamy w udostępnionych materiałach. Wniosek trafił do Kancelarii Premiera, a ta odpowiedziała pod koniec kwietnia br. (materiały ujawniono we wtorek).

Pierwsza odsłona: najwięcej dla RMF

Z odpowiedzi KPRM wynika, że w grudniu 2020 r. i styczniu 2021 rząd wykupił czas antenowy i przestrzeń reklamową w Grupie RMF (za 3 mln zł), a także w Polsacie (ponad 2,5 mln zł.), Telewizji Polskiej (za ponad 1,7 mln zł), Polskim Radiu (kwota 1,5 mln zł) a także w mediach spółki Time (Grupa ZPR Media, czyli m.in. „Super Express”, „Murator” i Radio Eska) - za kwotę 1,3 mln zł.

W tej pierwszej transzy pieniądze trafiły także do Fundacji Lux Veritatis (Telewizja Trwam i Radio Maryja; 400 tys. zł), Fratrii (wPolityce.pl, „Sieci”, wPolsce.pl  - 400 tys. zł) i Telewizji Republika (tam wykupiono reklamy za 200 tys. zł). Tyle samo, co TV Republika, otrzymali za reklamy szczepień także: Wirtualna Polska i Niezależne Wydawnictwo Polskie (wydawca „Gazety Polskiej”, „Nowego Państwa”), zaś Fundacja Instytut Nowych Mediów (wydawca portalu WszystkoCoNajważniejsze.pl) dostała za reklamy 100 tys. zł.

Poczta zarabia na ulotkach - 3,1 mln zł

W lutym i w marcu 2021 r. ponownie zapłacono mediom za promocję akcji szczepień. W tej transzy TVP otrzymała 708 tys. zł, Polsat  - 200 tys. zł, Time  - 127 tys. zł, Polskie Radio - 100 tys. zł, tyle samo Eurozet i Fundacja Lux Veritatis (po 100 tys. zł). Umowy ze spółką Forum opiewały na 38,9 tys. zł, z katolickim wydawnictwem Spes - na 28 tys. zł, a z Gremi Media (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej”) – na ponad 27 tys. zł. W tej puli uwzględniono także Instytut Gość Media (wydawca „Gościa Niedzielnego”; umowa na ponad 14 tys. zł) oraz „Tygodnik Niedziela” (ponad 11 tys. zł.).

- Z odpowiedzi KPRM dowiedzieliśmy się również, że firmie Prografix Sp. z o.o. zlecono usługę przygotowania i przekazania Poczcie Polskiej do nadania pakietów z drukami adresowymi w formie 14 812 000 sztuk ulotek (kwota umowy - 1 767 366 zł). A Poczcie Polskiej powierzono wykonanie usługi pocztowej niepowszechnej druku bezadresowego w obrocie krajowym - kwota umowy - 3 112 318 zł - czytamy w informacji Watchdog Polska.

Węglarczyk: sfrajerzyliśmy się

Dlaczego jedne media publikowały informacje o szczepieniach w ramach płatnych reklam, zaś inne robiły to za darmo? Z facebookowego wpisu Bartosza Węglarczyka, szefa portalu Onet.pl, wynika, że było to kwestią porozumienia pomiędzy rządem, a mediami. - Pod koniec ub.r. Kancelaria Premiera zwróciła się do mnie z prośbą: czy Onet mógłby opublikować serię informacji pochodzących z rządu na temat przygotowywanej wówczas kampanii szczepień. Oczywiście zgodziłem się, publikowaliśmy te informacje za darmo - pisze Węglarczyk.- Teraz okazuje się, że podobnie jak wiele innych mediów, sfrajerzyliśmy się.  

Szef Onetu stawia sprawę jasno: w jego ocenie rząd publikował informacje o szczepieniach za pieniądze w różnych mediach, ale tylko „media zaprzyjaźnione z władzą lub kontrolowane przez władzę” mogły na tym zarabiać.  - Oczywiście użycie wyrażenia "sfrajerzyć się" jest nie do końca trafne, bo gdybym dziś miał podjąć taką decyzję, to też bym ją podjął - naszym obowiązkiem jest walka z epidemią, bo media mają obowiązek wspierania dobra publicznego, a takim jest m.in. zdrowie publiczne – precyzuje Bartosz Węglarczyk. Dodając, że zachowanie władzy jest w tym przypadku „wysoce niemoralne”. - Obrzydliwe niszczenie etosu pracy dla państwa postępuję. A im bardziej system gnije, tym chętniej szuka wrogów wewnętrznych, bo na czymś skupić uwagę opinii publicznej. Ten sam TVN, który sfrajerzył się oczywiście razem z nami, teraz trzeba zabić. Bardzo, bardzo logiczne – podsumował.

Ze styczniowego badania ARC Rynek i Opinia wynikało, że wówczas o 13 proc. wzrósł odsetek Polaków, którzy zamierzali się zaszczepić na COVID-19. Co trzeci Polak przyznawał, że nie zamierzał i nie zamierza się szczepić - takie deklaracje słychać było najczęściej od kobiet (41 proc.) i ludzi młodych (44 proc.)

Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że na dzień 14 lipca wykonano ponad 31,8 mln szczepień, z czego jedną dawką zaszczepiono 17,5 mln osób. W pełni zaszczepionych jest 15,4 mln Polaków.

 

Dołącz do dyskusji: RMF FM i Polsat zarobiły najwięcej z rządowych reklam szczepień na covid. Bez wydatków w RASP, Agorze i TVN

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
KicK66
Czy prawdą jest że za kampanią stoi agencja z Wołoskiej?
0 0
odpowiedź
User
PK
Ojojoj, nie dostali pieniędzy, bo ujadają tak, że strach wyciągnąć rękę.
0 0
odpowiedź
User
Yfyduvu
Na szczęście użytkownicy RASP (Onet.pl) TVN czy Wyborczej są na tyle inteligentni, że szczepią się bez specjalnych kampanii. Szkoda jednak, że interes partyjny i sympatię polityczne stoją ponad dobrem społecznym
0 0
odpowiedź