SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RMF FM i Polsat zarobiły najwięcej z rządowych reklam szczepień na covid. Bez wydatków w RASP, Agorze i TVN

Na przełomie ub. i br. rząd przeprowadził dwuetapową, płatną kampanię promująca szczepienia na Covid-19. Za emisję reklam Grupa RMF  zarobiła 3 mln zł, a Telewizja Polska ponad 2,4 mln zł - wynika z dokumentów opublikowanych przez Watchdog Polska. Bartosz Węglarczyk zauważył, że w tym samym czasie kierowany przez niego Onet zamieszczał informacje o szczepieniach zupełnie za darmo.

Plakat z rządowej kampanii o szczepieniach przeciw koronawirusowi, fot. Adam Guz / KPRM Article

Kampania #SzczepimySię ruszyła w grudniu 2020 roku, kolejne jej etapy realizowano od stycznia do marca br. W lutym członkowie stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska wysłali wniosek do Ministerstwa Zdrowia, by - w trybie informacji publicznej - ujawniło ono, z kim rząd pracował przy kampanii.

- Chcieliśmy wiedzieć, z kim podpisano umowy na emisję spotów i publikację reklam, a także komu zlecono druk ulotek - czytamy w udostępnionych materiałach. Wniosek trafił do Kancelarii Premiera, a ta odpowiedziała pod koniec kwietnia br. (materiały ujawniono we wtorek).

Pierwsza odsłona: najwięcej dla RMF

Z odpowiedzi KPRM wynika, że w grudniu 2020 r. i styczniu 2021 rząd wykupił czas antenowy i przestrzeń reklamową w Grupie RMF (za 3 mln zł), a także w Polsacie (ponad 2,5 mln zł.), Telewizji Polskiej (za ponad 1,7 mln zł), Polskim Radiu (kwota 1,5 mln zł) a także w mediach spółki Time (Grupa ZPR Media, czyli m.in. „Super Express”, „Murator” i Radio Eska) - za kwotę 1,3 mln zł.

W tej pierwszej transzy pieniądze trafiły także do Fundacji Lux Veritatis (Telewizja Trwam i Radio Maryja; 400 tys. zł), Fratrii (wPolityce.pl, „Sieci”, wPolsce.pl  - 400 tys. zł) i Telewizji Republika (tam wykupiono reklamy za 200 tys. zł). Tyle samo, co TV Republika, otrzymali za reklamy szczepień także: Wirtualna Polska i Niezależne Wydawnictwo Polskie (wydawca „Gazety Polskiej”, „Nowego Państwa”), zaś Fundacja Instytut Nowych Mediów (wydawca portalu WszystkoCoNajważniejsze.pl) dostała za reklamy 100 tys. zł.

Poczta zarabia na ulotkach - 3,1 mln zł

W lutym i w marcu 2021 r. ponownie zapłacono mediom za promocję akcji szczepień. W tej transzy TVP otrzymała 708 tys. zł, Polsat  - 200 tys. zł, Time  - 127 tys. zł, Polskie Radio - 100 tys. zł, tyle samo Eurozet i Fundacja Lux Veritatis (po 100 tys. zł). Umowy ze spółką Forum opiewały na 38,9 tys. zł, z katolickim wydawnictwem Spes - na 28 tys. zł, a z Gremi Media (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej”) – na ponad 27 tys. zł. W tej puli uwzględniono także Instytut Gość Media (wydawca „Gościa Niedzielnego”; umowa na ponad 14 tys. zł) oraz „Tygodnik Niedziela” (ponad 11 tys. zł.).

- Z odpowiedzi KPRM dowiedzieliśmy się również, że firmie Prografix Sp. z o.o. zlecono usługę przygotowania i przekazania Poczcie Polskiej do nadania pakietów z drukami adresowymi w formie 14 812 000 sztuk ulotek (kwota umowy - 1 767 366 zł). A Poczcie Polskiej powierzono wykonanie usługi pocztowej niepowszechnej druku bezadresowego w obrocie krajowym - kwota umowy - 3 112 318 zł - czytamy w informacji Watchdog Polska.

Węglarczyk: sfrajerzyliśmy się

Dlaczego jedne media publikowały informacje o szczepieniach w ramach płatnych reklam, zaś inne robiły to za darmo? Z facebookowego wpisu Bartosza Węglarczyka, szefa portalu Onet.pl, wynika, że było to kwestią porozumienia pomiędzy rządem, a mediami. - Pod koniec ub.r. Kancelaria Premiera zwróciła się do mnie z prośbą: czy Onet mógłby opublikować serię informacji pochodzących z rządu na temat przygotowywanej wówczas kampanii szczepień. Oczywiście zgodziłem się, publikowaliśmy te informacje za darmo - pisze Węglarczyk.- Teraz okazuje się, że podobnie jak wiele innych mediów, sfrajerzyliśmy się.  

Szef Onetu stawia sprawę jasno: w jego ocenie rząd publikował informacje o szczepieniach za pieniądze w różnych mediach, ale tylko „media zaprzyjaźnione z władzą lub kontrolowane przez władzę” mogły na tym zarabiać.  - Oczywiście użycie wyrażenia "sfrajerzyć się" jest nie do końca trafne, bo gdybym dziś miał podjąć taką decyzję, to też bym ją podjął - naszym obowiązkiem jest walka z epidemią, bo media mają obowiązek wspierania dobra publicznego, a takim jest m.in. zdrowie publiczne – precyzuje Bartosz Węglarczyk. Dodając, że zachowanie władzy jest w tym przypadku „wysoce niemoralne”. - Obrzydliwe niszczenie etosu pracy dla państwa postępuję. A im bardziej system gnije, tym chętniej szuka wrogów wewnętrznych, bo na czymś skupić uwagę opinii publicznej. Ten sam TVN, który sfrajerzył się oczywiście razem z nami, teraz trzeba zabić. Bardzo, bardzo logiczne – podsumował.

Ze styczniowego badania ARC Rynek i Opinia wynikało, że wówczas o 13 proc. wzrósł odsetek Polaków, którzy zamierzali się zaszczepić na COVID-19. Co trzeci Polak przyznawał, że nie zamierzał i nie zamierza się szczepić - takie deklaracje słychać było najczęściej od kobiet (41 proc.) i ludzi młodych (44 proc.)

Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że na dzień 14 lipca wykonano ponad 31,8 mln szczepień, z czego jedną dawką zaszczepiono 17,5 mln osób. W pełni zaszczepionych jest 15,4 mln Polaków.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: RMF FM i Polsat zarobiły najwięcej z rządowych reklam szczepień na covid. Bez wydatków w RASP, Agorze i TVN

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
KicK66
Czy prawdą jest że za kampanią stoi agencja z Wołoskiej?
0 2
odpowiedź
User
PK
Ojojoj, nie dostali pieniędzy, bo ujadają tak, że strach wyciągnąć rękę.
15 13
odpowiedź
User
Yfyduvu
Na szczęście użytkownicy RASP (Onet.pl) TVN czy Wyborczej są na tyle inteligentni, że szczepią się bez specjalnych kampanii. Szkoda jednak, że interes partyjny i sympatię polityczne stoją ponad dobrem społecznym
17 16
odpowiedź