SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Robert Lewandowski jest dobrym ambasadorem Polski

Eksperci od marketingu uważają, że nikt lepiej niż Robert Lewandowski nie promuje Polski na świecie. Jakub Bierzyński z OMD podkreśla, że polski piłkarz "jest lepiej znany na świecie niż Polska". - Nie rozumiem, dlaczego Lewandowski nie jest zapraszany do kampanii promujących Polskę na świecie, to duże niedopatrzenie - mówi Wirtualnemedia.pl Adam Pawlukiewicz z Pentagon24.

fot: Łukasz Grochala/PZPNArticle

To najlepszy sezon w karierze Roberta Lewandowskiego. Polak zdobył mistrzostwo i Puchar Niemiec, został też królem strzelców obu rozgrywek. Polski piłkarz może być też pewny korony króla strzelców Ligi Mistrzów. W środę Bayern Monachium pokonał  Olympique Lyon 3:0 i dostał się do finału Ligi Mistrzów, gdzie dzisiaj jego drużyna zmierzy się z Paris Saint-Germain.

Polak strzelił dziewiątą bramkę w dziewiątym meczu z rzędu w Lidze Mistrzów  bijąc tym kolejne rekordy w tych rozgrywkach.

Niezależnie od końcowego rozstrzygnięcia Polak zostanie najlepszym strzelcem rozgrywek. Do tej pory uzyskał 15 goli w dziewięciu występach i brakuje mu dwóch do rekordu sezonu Portugalczyka Cristiano Ronaldo sprzed sześciu lat.

Niedzielny mecz przyniesie szósty triumf w Pucharze Europy-Lidze Mistrzów mającego 120-letnią historię Bayernu albo pierwszy świętującego w tym roku jubileusz 50-lecia PSG. Spotkanie zakończy najdłuższy i bezprecedensowy sezon piłkarski na kontynencie - minie 425 dni od inauguracji edycji 2019/20, która w marcu została przerwana z powodu pandemii koronawirusa, a wróciła po czterech miesiącach w zmienionej tymczasowo formule turniejowej i z inną niż pierwotnie zakładano lokalizacją finału.

Na trybunach Estadio da Luz zasiądzie tylko kilkaset osób, w tym piłkarze rezerwowi, przedstawiciele obu zespołów i oficjele. Wszyscy wcześniej przejdą testy na koronawirusa. Kibiców zabraknie nie tylko na stadionie, ale na ulicach miasta-gospodarza finału, który zazwyczaj ściągał tysiące sympatyków obu grających zespołów. To wszystko sprawia, że będzie to pierwszy taki finał w sięgającej 1956 roku historii tych rozgrywek.

Z kolei po raz pierwszy od 1998 roku zakwalifikowały się do niego drużyny, które nie tylko przystąpiły do rywalizacji jako mistrzowie swoich krajów, ale i potwierdziły swój prymat w tym roku.

W przypadku walczącego o pierwszy triumf PSG będzie to także ukoronowanie dziewięciu lat, od kiedy w klub zainwestowali katarscy szejkowie, którzy według niektórych szacunków wpompowali w niego kilka miliardów euro. Ponad miliard euro właściciele wydali na transfery piłkarzy, w tym 222 miliony na Neymara, który od 2017 roku jest najdroższy w historii. To właśnie pojedynek Brazylijczyka z Lewandowskim ma rozpalić miliony kibiców przed telewizorami na całym świecie.

"To będzie najważniejsze 90 albo więcej minut w historii klubu i naszych występów w jego barwach" - przyznał włoski pomocnik paryżan Marco Verratti.

Mimo bezwzględnej dominacji w kraju w ostatnich latach aż do tego sezonu PSG nie potrafiło przebić się do półfinału Champions League.

Bayern na sukces w LM czeka siedem lat, podczas których także nie zeszedł z mistrzowskiego tronu w Niemczech. Inna jest filozofia klubu, w którym to jego członkowie wybierają prezesa, a tylko niezbyt duża część udziałów należy do sponsorów instytucjonalnych. Klub ma stabilne podstawy, nie przepłaca za transfery, a drużyna wyraźnie odżyła po przejęciu jej przez hołdujacego partnerskim zasadom relacji z piłkarzami trenera Hansiego Flicka.

PSG rozkręcało się powoli, w drodze do finału nie zachwycało ekspertów jak Bayern, który zdobył aż 42 gole w 11 spotkaniach i zdobył powszechne uznania po "hokejowej" wygranej 8:2 z Barceloną w ćwierćfinale.

Pierwszy gwizdek włoskiego sędziego Daniele Orsato - o godz. 21.

Rocznie ma zarabiać nawet 29 mln euro

W piątek Robert Lewandowski świętował swoje 32. urodziny. Od dziecka chciał zostać piłkarzem, a pierwsze kroki stawiał w Varsovii. W 2006 r. trafił do Znicza Pruszków, z którym zdobył tytuł najlepszego strzelca trzeciej i drugiej ligi. W 2008 przeniósł się do Lecha Poznań, z którym zdobył mistrzostwo, puchar i superpuchar Polski, a także tytuł najlepszego strzelca Ekstraklasy.

W 2008 r. Lewandowski zadebiutował w reprezentacji Polski w meczu eliminacji mistrzostw świata z San Marino (2:0), strzelając jednocześnie swojego pierwszego gola. Od tamtego czasu w kadrze narodowej rozegrał 112 meczów, strzelając w nich 61 goli, co czyni go najlepszym strzelcem reprezentacji w historii. 9 grudnia 2014 został kapitanem reprezentacji Polski. Wystąpił z nią na mistrzostwach Europy w 2012, 2016 oraz na mistrzostwach świata w 2018 r.

Wcześniej, W 2010 r. polski piłkarz rozpoczął swoją zagraniczną karierę zostając zawodnikiem Borussii Dortmund. Transfer kosztował 4,75 mln euro, a Polak został wtedy najdroższym piłkarzem w historii Ekstraklasy.

Cztery lata później Lewandowski przeniósł się do Bayernu Monachium, gdzie gra do dzisiaj, a z dorobkiem 246 goli jest najskuteczniejszym zagranicznym piłkarzem w historii klubu.

Według dziennikarzy tygodnika "France Football" Robert Lewandowski jest na dziewiątym miejscu w dziesiątce najlepiej zarabiających piłkarzy świata. Polski piłkarz rocznie ma zarabiać aż 29 milionów euro dzięki kontraktowi z Bayernem oraz licznym umowom sponsorskim.

"Jest bardziej znany niż Polska"

- Świetni piłkarze to najlepsza promocja kraju wśród tak zwanych zwykłych ludzi. Każdy, kto jechał gdzieś taksówką, nawet daleko, na innym kontynencie, wie, że na Wientian w Laosie czy na Borneo typowa rozmowa przebiega tak: "Skąd jesteś?". "Z Polski". "Lewandowski!!!". Piłka nożna jest najpopularniejszym sportem na świecie i narodowość jednego z najlepszych graczy bardzo popularyzuje kraj, z którego pochodzi. Lewandowski jest bardziej znany niż Polska. Najczęściej stanowi jedyne obok papieża skojarzenie z nazwą kraju - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD.

Podobnego zdania jest Adam Pawlukiewicz, dyrektor badań i rozwoju w Pentagon24.

- Robert Lewandowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych piłkarzy na świecie. Zawodnik, który jest ceniony za swoją dobrą grę i brak jakichkolwiek skandali. Wzór do naśladowania dla młodzieży, globalnie. Jest także jednym z najcenniejszych sportowców dla reklamodawców na świecie, obok Mohameda Salaha i Kyliana Mbappé. Pod kątem naśladowania i wzoru pracowitości dla dzieci i młodzieży może z nim konkurować Cristiano Ronaldo i może jeszcze trochę Lionel Messi - mówi nam Pawlukiewicz.

"Bardziej niemiecki od Niemców"

- Powszechnie jest uznawany za "bardziej niemieckiego od Niemców", co powoduje, że jest bardzo popularny u naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy podkreślają, że wielu piłkarzy, którzy zdobyli MŚ w 2014 roku podupadło z formą, kończąc przedwcześnie swoje kariery (jak Andre Schurrle) twierdząc, że powinni wzorować się na Lewandowskim, którego kariera to pasmo ciągłych sukcesów poprzedzonych solidną i uczciwą pracą - uważa ekspert od marketingu sportowego.

Dodaje, że Lewandowski jest synonimem i pierwszym skojarzeniem z Polską dla mieszkańca praktycznie każdego kraju na świecie.

- W moich wielu sportowych podróżach po świecie, zawsze gdy pytałem o skojarzenia z Polską - wspominano Jana Pawła II, Lewandowskiego i Lecha Wałęsę. Dokładnie w takiej kolejności - podkreśla.

Adam Pawlukiewicz uważa, że Lewandowski oprócz kształcenia sportowego, "rozwinął się intelektualnie i nawet w Bayernie Monachium można go zaliczać, do najmądrzej prowadzonych karier, o czym świadczy m.in. płynne porozumiewanie się w kilku językach czy brak jakichkolwiek skandali".

"Lewandowski promuje Polskę dzięki wielu golom"

- Lewandowskiego można porównywać do Zinedine'a Zidane'a naszych czasów - lidera na boisku, skutecznego w grze i z brakiem jakichkolwiek chociażby dziwnych sytuacji przez całą karierę. Zastanawiam się jedynie, dlaczego Lewandowski nie jest zapraszany do kampanii promujących Polskę na świecie, osobiście uważam to za duże niedopatrzenie - dodaje ekspert.

Jego zdaniem, polski piłkarz jest też sprawdzonym i dobrym ambasadorem dla polskich marek, które działają globalnie. Wśród polskich sportowców, którzy są dobrymi promotorami kraju na świeci Adam Pawlukiewicz wymienia też "trójkę z Dortmundu" (Jakub Błaszczykowski, Łukasz Piszczek, Robert Lewandowski), Justynę Kowalczyk (kraje skandynawskie i alpejskie) oraz skoczkowie narciarscy, a szczególnie Dawid Kubacki i Kamil Stoch.

- Jak najbardziej Robert Lewandowski jest ambasadorem Polski, jednak nie patrzyłbym na to przez finał Ligi Mistrzów. To jest wielki sukces w karierze Roberta i coś do czego dążył od lat, natomiast jest naszym ambasadorem przez pryzmat wielu lat najwyższej formy, setek meczów, dziesiątek goli i wielu zdobytych trofeów. Kiedy pojedziemy za granicę i ktoś nas zapyta "skąd jesteście", często okazuje się, że wiele osób Polskę kojarzy właśnie z polskim piłkarzem. Robert promuje Polskę na co dzień, nie w tym jednym meczu. Zresztą w zespole Paris Saint-Germain też jest Polak, Marcin Bułka, który jest rezerwowym bramkarzem. Jest na początku swojej kariery piłkarskiej i za wcześnie mówić, że jest ambasadorem Polski - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jędrzej Hugo-Bader, ekspert od marketingu sportowego z VMLY&R.

Dla Hugo-Badera ambasadorką Polski jest również Joanna Jędrzejczak, polska zawodniczka boksu, muay thai, kick-boxingu i mieszanych sztuk walki (MMA).

- Jędrzejczak przez długi czas dzierżyła pas mistrzyni świata w UFC, w Stanach Zjednoczonych była szalenie popularna. Myślę, że nawet był moment, kiedy za granicą była bardziej popularna niż w Polsce. To gwiazda, która mocno nas promowała poza Polską - dodaje Hugo-Bader.

Robert Lewandowski z kilkoma kontraktami reklamowymi

Od kilku lat Robert Lewandowski jest międzynarodowym ambasadorem chińskiego Huawei. Piłkarz promuje flagowe smartfony tej marki. W tym roku promował  także sklep z aplikacjami Huawei AppGallery.

Pod koniec ub.r. Lewandowski pojawił się w dwóch kampaniach Huawei: wizerunkowej pod hasłem „To, co ważne, nie zawsze przychodzi łatwo” (razem z Kubą Wojewódzkim i Marcinem Tyszką) oraz bożonarodzeniowej (wspólnie z Anną Lewandowską). Ponadto został ambasadorem akcji społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj!”.

W sierpniu po dwóch latach piłkarz ponownie pojawił się w kampanii reklamowej maszynek do golenia Gillette (produkowanych przez Procter&Gamble). Lewandowski od wielu lat promuje też inną marką tego koncernu - szampon do włosów head&shoulders. Wiosną ub.r. zaczęto emitować spot, w którym piłkarz trenuje młodego zawodnika i piłkarkę.

Ponadto Lewandowski jest ambasadorem marketingowym Oshee, a także rozwija też własne brandy. Na początku tego roku w sklepach pojawiła się kawa RL9.

W pierwszych dniach sierpnia wydawca gier komputerowych Movie Games podpisał z Lewandowskim umowę inwestycyjną, na mocy której spółka rozpocznie wydawanie gier o tematyce sportowej. - Współpraca z Movie Games to dodatkowo możliwość pokazania piłki nożnej od kuchni i będziemy to robić jako pierwsi - skomentował to Robert Lewandowski.

W piątek ruszyła pierwsza kampania T-Mobile - w ramach nowej umowy - z udziałem Roberta Lewandowskiego. Piłkarz w ramach współpracy z telekomem będzie reklamował działania strategiczne marki oraz kluczowe usługi z jego portfolio.

- Robert Lewandowski jest niezwykle utalentowanym i pracowitym zawodnikiem. Wierzę, że razem zbudujemy solidną drużynę i wzmocnimy markę, którą Polacy pokochają nie tylko za jakość, lecz także za pozytywne emocje - powiedział podczas prezentacji ambasadora Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.

Czytaj także: T-Mobile Polska uruchamia sieć 5G, w zasięgu 6 mln osób

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Robert Lewandowski jest dobrym ambasadorem Polski

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rafał p
Robert jest świetny. Ale żeby to piłkarz był NAJLEPSZYM ambasadorem Polsk, to mega słabe.
odpowiedź
User
Bawół
Czy znasz lepszą propozycję na świecie, oprócz sportowca? Prosze o przykład. (Papież, Wałęsa????)
Zeby zostać celebrytą, nie trzeba mieć żadnych kwalifikacji.
Sport to najbardziej wymierzalna dziedzina, tylko dzięki talentowi i ciężkiej pracy można coś osiągnąć. Najczęsciej za tym idzie rozwój psychiczny.
Ludzie to cenią i dlatego gwiazdy sportu są najbardziej popularne i wzbudzają tyle emocji.

Robert jest świetny. Ale żeby to piłkarz był NAJLEPSZYM ambasadorem Polsk, to mega słabe.
odpowiedź
User
Bawół
Czy znasz lepszą propozycję na świecie, oprócz sportowca? Prosze o przykład. (Papież, Wałęsa????)
Zeby zostać celebrytą, nie trzeba mieć żadnych kwalifikacji.
Sport to najbardziej wymierzalna dziedzina, tylko dzięki talentowi i ciężkiej pracy można coś osiągnąć. Najczęsciej za tym idzie rozwój psychiczny.
Ludzie to cenią i dlatego gwiazdy sportu są najbardziej popularne i wzbudzają tyle emocji.

Robert jest świetny. Ale żeby to piłkarz był NAJLEPSZYM ambasadorem Polsk, to mega słabe.

Proszę o propozycję 5 najlepszych, wg. Ciebie ambasadorów Polski.
odpowiedź