SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2007 pod lupą branży telewizyjnej

Jaki był mijający rok dla branży telewizyjnej? Specjalnie dlaWirtualnemedia.pl wydarzenia komentują m.in.: Dominik Libicki,Danuta Waniek, Aleksander Kutela, Maciej Maciejowski.





libickiDominik Libicki, prezesCyfrowego Polsatu SA


Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Z pełnym przekonaniem wskazałbym na dynamiczny wzrost liczbykanałów tematycznych. Polska, obok Niemiec, Wielkiej Brytanii iWłoch, jest w europejskiej czołówce pod względem liczby dostępnychkanałów tematycznych. Są to kanały zarówno dla bardzo szerokiejpubliczności, np. sportowe czy rozrywkowe, jak i dla wąskiejwidowni, np. poświęcone ślubom. Cieszy to, że wśród kilkunastunowych na naszym rynku kanałów znajdują się najsłynniejsze markitelewizyjne świata - jak kanały BBC, które wyłącznie widzowieCyfrowego Polsatu mogą oglądać w polskiej wersji językowej już odgrudnia br.
Godne wskazania jest także tempo rozwoju rynku płatnej telewizji,które m.in. przełożyło się na dynamiczny przyrost abonentówCyfrowego Polsatu. Szacujemy, że cały rynek płatnych platformsatelitarnych to już ponad 3 miliony gospodarstw domowych.

Co było największym zaskoczeniem?
Dla mnie osobiście awans polskich piłkarzy do finałów MistrzostwEuropy. Bardzo się cieszę, że Cyfrowy Polsat wspólnie z widzamibędzie brał udział w tym wydarzeniu, transmitując na żywo wkanałach sportowych Polsatu wszystkie mecze rozgrywane w ramachEuro 2008.

Kto w mijającym roku wywarł największy wpływ na rynek telewizjii internetu w Polsce - dlaczego?
Internet królował w zeszłorocznych podsumowaniach i nadal bardzodynamicznie się rozwija. Widzę ogromny wpływ naszych rodzimychtwórców na rozwój tego rynku. Tegoroczna sprzedaż portaluNasza-klasa.pl funduszowi braci Samwer to z pewnością jedna znajbardziej obiecujących inwestycji w polskim Internecie.

Nie możemy jednak zapominać o telewizji. W mojej pamięcizapisali się m.in.: Marek Sowa, którego wybór na stanowisko prezesaAgory pokazał rynkowi bardzo wyraźnie, że inwestycje będą szły wkierunku usług zintegrowanych oraz Nina Terentiew, która swojąosobowością i wyczuciem rynku przyczyniła się do wzrostuoglądalności Telewizji Polsat i tegorocznego sukcesu stacji.


simonSimon Boyd, prezes i dyrektor generalny UPCPolska

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Zjawiskiem bez precedensu było zaangażowanie siępolityków w strategię personalną i działalność biznesową nadawcówprywatnych. Atakowanie mediów komercyjnych, a także naruszenieobiektywizmu telewizji publicznej, co dostrzegli choćbyobserwatorzy OBWE podczas tegorocznych wyborów, nie mieści się wstandardach demokracji i pluralizmu. Pozostaje wyrazić nadzieję, żenic takiego nie powtórzy się w przyszłości.

Co było największym zaskoczeniem?
Największymzaskoczeniem tego roku było porozumienie w sprawie wprowadzeniatelewizji cyfrowej zawarte między Polkomtelem, TVP i PR, wbrewstrategii przyjętej przez KRRiT i UKE oraz przy jawnym wsparciupolityków. Niejasne zasady projektu i warunki powstania kolejnejplatformy cyfrowej w Polsce budzą uzasadnione obawy nie tylkonadawców komercyjnych, ale również podatników, których pieniądze(abonament) mają być w ten projekt zaangażowane.

Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2007roku?
Według prognoz polski rynek reklam wzrośnie w tymroku o 11%, lecz największe wzrosty będą widoczne w Internecie.Jestem przekonany, że internetowy rynek reklam będzie rósł wraz zupowszechnieniem szerokopasmowego dostępu do sieci.

Ponadto, firmy nadal najchętniej reklamują się w telewizji,rośnie znaczenie kanałów tematycznych, które pozwalają docierać zprzekazem do wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Warto jednakzauważyć, że dotarcie do grupy docelowej oznaczać będziekonieczność tworzenia nowych, coraz bardziej wyrafinowanych formreklamy.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek?
Niewątpliwie największy wpływ na rynekmają działania UKE i zaangażowanie Anny Streżyńskiej w jegouwolnienie. Przy czym chciałbym podkreślić, że regulator powiniennie tylko myśleć o tym, jak zmuszać firmy do obniżania cen zausługi, ale również jak ułatwiać operatorom inwestycje w rozwójsieci i usług, choćby poprzez redukcję barier w postaci nadmiernychuregulowań prawnych, obciążeń podatkowych, para-podatkowych, etc.Jest to związane z perspektywicznym myśleniem o rynku, tworzeniemjak najlepszego środowiska biznesowego dla branży, w tym równychwarunków gry dla wszystkich podmiotów oraz docenienie roliinwestycji jako kluczowego elementu rozwoju gospodarki. Od dawnapostulowaliśmy likwidację KRRiT i przekazanie jej kompetencji UKE.Jeden kompetentny regulator (na wzór brytyjskiego Ofcom czyamerykańskiego FCC) znakomicie pomógłby w rozwiązywaniuwielowątkowych problemów rynkowych związanych nie tylko z prawemtelekomunikacyjnym, ale również z prawem autorskim, prawembudowlanym, ustawą o RTV, etc.

W tym kontekście cieszą zapowiedzi przedstawicieli MinisterstwaInfrastruktury oraz ustawodawców o zniesieniu barier regulacyjnychw zakresie inwestycji w telekomunikację i wprowadzeniu zmiansystemowych. Jest to coś na co branża czekała od wielu lat i mamynadzieję, że zgodnie z zapowiedziami zmiany zostaną wprowadzone wprzyszłym roku.

waniekdanutaDanuta Waniek, była przewodniczącaKRRiT
Rok 2007 był dla mnie dalszym ciągiem "wojnyPiSu z mediami": nieszczęsna ustawa lustracyjna ujawniła razjeszcze ostre podziały polityczne wewnątrz środowiskadziennikarskiego, a poszukiwanie wpływów służb w mediach zdołałwystraszyć nawet najsilniejszych. Do niedawna byliśmy wprawdzieprzyzwyczajeni do tego, że media publiczne (jako spółki skarbupaństwa) ulegają różnym formom kolonizacji politycznej. Nikt sięnie spodziewał jednakże tego, że w płaszczyźnie medialnej zaczniestraszyć termin "oligarcha", że w Agorze nastąpią zmianypersonalne, a E. Kruk wyszpera w KRRiT "stare notatki" UOP-u iprawdopodobnie w ślad za tym Solorz usunie z Zarządu Polsatu T.Lisa. Mimo to, nie doczekałam się w TVN 24 np. okazjonalnej sondy zpytaniem "czy KRRiT pracuje dobrze, czy źle". A więc możnaprzestraszyć również tych najsilniejszych "niezależnych" (aleprzecież nie od własnego, zainwestowanego kapitału). To było dlamnie nowe i znaczące doświadczenie.

Zaskoczeniem był dla mnie słaby start odnowionej telewizji Puls.Po Murdochu spodziewano się niemalże inwazji na polski rynek(pamiętamy publikacje z kolorowych tygodnikach), a tu ?- cicho,niszowo, bez gwiazd i rewelacji. Z ostatnich informacji wynikarównież, że Solorz przechytrzył Axela Springera (który na potęgę wPolsce koncentruje): do transakcji między nimi nie doszło (palecboży w postaci decyzji UOKiK?), a cena Polsatu systematyczniewzrastała. Zresztą, obie telewizje komercyjne korzystają rynkowo na"upolitycznieniu" TVP. Moim zdaniem jednakże, największe "piętno"programowe wywiera na rynku TVN i to się w najbliższym czasie niezmieni.

multimediaAleksander Kutela, wiceprezesHBO Central Europe i prezes HBO Polska

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Jest, co najmniej kilka wydarzeń, które warto odnotować:
1) rewelacyjny wzrost ilości abonentów DTH (łącznie, wszystkieplatformy DTH przekroczą w tym roku liczbę 3 000 000 abonentów). Toimponujący wynik nie tylko w skali naszego regionu - ale całejEuropy;
2) kilkadziesiąt nowych, polskojęzycznych kanałów tematycznych - wtym kilka kanałów w standardzie HD;
3) oraz ostateczny brak porozumienia między Axel Springer aPolsatem.
Dla mojej córki, największym wydarzeniem było oczywiście pojawieniesię w Polsce Disney Channel&.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek?
Dominik Libicki, Jacques Aymar deRoquefeuild i Maciej Sojka - czyli szefowie platform DTH.Konkurencja między platformami przyczyniła się do rewelacyjnegowzrostu ilości abonentów DTH, pojawienia się atrakcyjnych ofert iwielu nowych serwisów.

Marek Sowa - odkąd kilka miesięcy temu objął stanowisko PrezesaAgory, wiele osób znowu zaczęło przyglądać się z uwagą tej spółce.Jego pojawienie się w Agorze, może mieć duży wpływ na cały rynekmediów w 2008.

Maciej Maciejowski, szef TVN Turbo

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Trudno mówić o jednym wydarzeniu przy tak, już dużej branży.Niewątpliwie dla rynku znaczące były zawieruchy wokół TVP.

Dla mnie jako osoby związanej z rynkiem telewizji tematycznej,kluczowe znaczenie miały nowe wejścia i zapowiedzi wejść na tenrynek, start TVN CNBC Biznes, oraz uruchomienie portaluTVN24.pl.

Co było największym zaskoczeniem da rynku medialnego?
Relaunch Telewizji Puls.

Kto wywarł w mijającym roku największy wpływ na rynek medialny wPolsce?
Telewizja nowej generacji N - zmuszając konkurentów do poważnegopotraktowania abonentów. To co N zrobiła dla widzów trudnoprzeceniać: dostaliśmy HD, nagrywarki w rozsądnych cenach i VOD.Zapewne długo jeszcze byli byśmy w tyle za światem. Dla nadawców toprzede wszystkim rozwój rynku i zasięgu nie ograniczonego analogowądystrybucją.

Na rynku tematycznym: po raz kolejny TVN24 udowodniła, że jestnajważniejszym medium informacyjnym w tym kraju.

Jakie były największe sukcesy TVN Turbo w 2007 roku?
Utrzymujemy wzrost udziałów w rynku pomimo rosnącej konkurencji -dotyczy to zarówno widowni jak i rynku reklamowego. Jest to równieżpierwszy rok w którym polskie (własne) produkcje są lepiej oglądaneniż programy licencyjne.

jacekJacek Ściobłowski, specjalista ds. analiz programowychw ATM Grupa SA

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Ciężko powiedzieć, co tak naprawdę było wydarzeniemnumer jeden w branży w ostatnim roku. Przełomu w każdym razie niebyło. Były natomiast wydarzenia ważne. W kategorii 'z dużej chmurymały deszcz' można wymienić wejście na polski rynek News Corp. iinwestycję w TV Puls. Być może jeszcze z tej chmury popada, aleraczej nie tak szybko. "Hitem transferowym 2007" było przejścieNiny Terentiew z TVP do Polsatu. Chociaż samo przejście miałomiejsce w ubiegłym roku, to jego skutki dla tej stacji byłyzauważalne od początku sezonu wiosennego. Jego efektem był nagłyskok udziałów w rynku Polsatu w praktycznie wszystkich grupachdocelowych. 'Powrotem roku' można uznać czwartą emisję programu"Big Brother" w Czwórce, którego wynik na skalę TV4 jest więcej niżdobry. Życzę każdej stacji takiego programu, który dzień w dzieńbędzie uzyskiwał udziały w rynku o 40-45% wyższe niż średni SHRstacji. To ewidentny sukces. 'Premierą roku' nazwałbym emisjęserialu "Ekipa" w reżyserii Agnieszki Holland i z doskonałą obsadą.Wybitny serial, którego emisja trafiła - niestety - na bardzogorący okres w polskiej polityce. Chapeau bas dla Polsatu.

Co było największym zaskoczeniem?
Nie byłozaskoczeń, tym bardziej, że w Polsce Polaka niewiele jest w staniezaskoczyć. Polski rynek mediów natomiast jest dość przewidywalny,więc tutaj też niewiele jest niespodzianek.

Na ile Pan szacuje wartość rynku w 2007roku?
Szacuję wartość rynku w 2007 roku na 600 do 800milionów złotych. Ale to czysta spekulacja, gdyż przy takrozdrobnionym rynku producentów telewizyjnych i nieprzejrzystychprocedurach można właściwie szacować jedynie wielkość rynku napodstawie bardzo ogólnych cen za produkcję programów telewizyjnychoraz danych branżowych spółek giełdowych. A w tej branży są tylkotakie dwie: TVN i ATM Grupa SA. Reszta to wróżenie z fusów.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Ludzie, którzy w mijającym rokuwywarli największy - niekoniecznie pozytywny - wpływ na rynek topolscy politycy i duża część polskich dziennikarzy. Ale z szacunkudla Czytelników i dla samego siebie nie będę tego uzasadniał. Apozytywnie? Tylko dwa nazwiska, które od lat wywierają olbrzymiwpływ na rynek polskich mediów, więc ich wymienianie akurat w tymroku być może nie ma sensu. Ale jednak: Terentiew i Walter.

Grzegorz Piekarski, dyrektor zarządzający Mastiff MediaPolska

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Takich wydarzeń było co najmniej kilka. Nie mniejjednak z całą pewnością największym wydarzeniem był start kolejnychkanałów telewizyjnych, które budując swoją ofertę programowąkorzystają coraz silniej ze wsparcia niezależnych producentówtelewizyjnych.
To niezwykle ważne, pozwala to niezależnym producentom telewizyjnyminwestować w ciekawe formaty TV i planować dalszy rozwój.

Co było największym zaskoczeniem da rynkumedialnego?
Dla mnie największym zaskoczeniem byłoodejście Pana Tomasza Lisa z Polsatu.

Kto wywarł w mijającym roku największy wpływ na rynekmedialny w Polsce?
Niestety największy wpływ na media wtym roku mieli politycy - wszystko krążyło albo wokół zbliżającychsię wyborów, albo wokół ich efektów. To co ważne w tej sytuacji toniezwykle konsekwentna postawa TVN, która pokazywała jak należyrozumieć niezależność poglądów i wolność mediów.

Kolejnym ważnym wydarzeniem branżowym był start nowego Pulsu.Ważnym z tego powodu, że na rynku pojawił się nowy bardzo silnygracz, który w perspektywie czasu będzie miał coraz więcej dopowiedzenia na rynku nadawców TV.

Jakie były największe sukcesy Mastiff Media Polska w 2007roku?
Bezsprzecznie największym sukcesem Mastiff MediaPolska w tym roku, było otrzymanie kredytu zaufania od TVN i dziękitemu wyprodukowanie "You Can Dance - Po Prostu Tańcz!". Programstał się przebojem w swojej grupie celowej i zbudował nową jakośćna rynku programów rozrywkowych.

Cały rok był dla nas bardzo dobry. Produkujemy dla TVN i Pulsunajwiększe formaty TV. Zyskaliśmy duże zaufanie u naszych klientówi to jest najważniejsze.

Kazimierz Piekarz, dyrektor ds. marketingu i rozwojubiznesu w Biurze Reklamy TVP

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Wejście na rynek dziennika "Polska" i uruchomieniekanału informacyjnego TVP Info.

Co było największym zaskoczeniem dla rynku?
Nie było większych niespodzianek.

Kto wywarł w mijającym roku największy wpływ na rynek wPolsce?
Platformy cyfrowe, kanały tematyczne i multimedialne serwisyinternetowe rozwijające się w tak szybkim tempie, że możemy mówić ofaktycznej rewolucji cyfrowej. Przemiany są wyrazem procesówkonwergencji telewizji i internetu wprowadzających telewizję wzupełnie nową fazę, interaktywną. A to doskonała wiadomość iwiększe możliwości zarówno dla konsumentów (VoD, HD, itd.), jak idla reklamodawców (formaty interaktywne, branded content,itd.)

Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2007roku?
Około 6 mld zł netto.

Jaki to był rok dla Biura Reklamy TVP?
2007 był najlepszym rokiem w historii Biura Reklamy TVP. Zmianastrategii sprzedaży zaowocowała zwiększeniem przychodów reklamowychgłównych anten do rekordowego poziomu. Skokowo wzrosły przychodyreklamowe naszych kanałów tematycznych, a przychody z działalnościinteraktywnej uległy podwojeniu.

alicjaAlicja Czarnecka- Suls, Rochstar

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Pojawienie się nowego gracza na rynku telewizyjnym R.Murdocha. Nowaodsłona Telewizji Puls to projekt długofalowy. Moim zdaniem jeszczewiele może zmienić na rynku.

Co było największym zaskoczeniem dla rynkumedialnego?
Sukces szóstej edycji "Tańca z gwiazdami" oraz sukces programu"Gwiazdy tańczą na lodzie", w kraju w którym jest zaledwie 10krytych lodowisk.

Kto wywarł w mijającym roku największy wpływ na rynekmedialny w Polsce?
Politycy, którzy zdominowali wszystkie kategorie medialne w tymrozrywkę.

Jakie były największe sukcesy Rochstara w 2007 roku?
Trzy najlepiej oglądane programy w Polsce, w trzech największychstacjach telewizyjnych: "Szymon Majewski Show" w TVN-ie, "Jak Oniśpiewają" w Polsacie i "Gwiazdy tańczą na lodzie" w TVP2, któryzakończył swój pierwszy sezon prawie 42% udziałem w rynku.

cybulskiMarek Cybulski, dyrektor sprzedaży i prokurent ChelloZone

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2007roku?
Za najważniejsze wydarzenie roku uważam objęcie stanowiska prezesaAgory SA przez Marka Sowę. Z pewnością oznacza to zmiany na rynkumediów.

Dla nas najważniejszym wydarzeniem było podpisanie przez nas jointventure z Hit Entertainment i wprowadzenie na rynek dziecięcegokanału JimJam, dzięki któremu rozszerzona zostanie ofertatelewizyjna dla najmłodszych widzów.

Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnymzaskoczeniem w tym roku jest postępująca dynamicznie cyfryzacjarynku. To stwarza dodatkowe szanse i otwiera przed kanałamitematycznymi nowe możliwości.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek?
Moim zdaniem największy wpływ na rynek miała platforma N, któraożywiła rynek DTH oraz przyśpieszyła rozwój telewizyjnych usługHD.

Dołącz do dyskusji: Rok 2007 pod lupą branży telewizyjnej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl