SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2010 w branży telewizyjnej; prognozy na 2011 r.

Jaki był mijający rok dla nadawców i producentów telewizyjnych? Oceniają m.in.: Dorota Żurkowska-Bytner, Carlos Ortega, Piotr Reisch, Maciej Bral, Maria Wajda, Maciej Grzywaczewski i Grzegorz Piekarski.

Rok 2010 w branży telewizyjnej; prognozy na 2011 r.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych nadawców telewizyjnych oraz producentów.

- Raport: Badacze rynku o 2010 r. - prognozy na 2011 r.
- Rok 2010 pod lupą branży PR - prognozy na 2011
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (reklama/hosting)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (portale/org. branżowe)
- Polska reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (agencje)
- Reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (domy mediowe)
- Rok 2010 pod lupą branży radiowej; prognozy na 2011 r.

 
Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011? Co osiągnęły i planują poszczególne firmy? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdą Państwo w poniższym tekście.
 



Dorota Żurkowka-Bytner, country manager CE w Discovery Networks Central Europe
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Rok 2010 okazał się być rokiem dużych zmian w branży, do których zaliczyłabym niewątpliwie dwa przejęcia: przejęcie Polsatu przez Cyfrowy Polsat oraz ostatnio ogłoszone przejęcie sieci Aster przez UPC. Z perspektywy rynkowej takie ruchy to najlepsze potwierdzenie kierunku zmian w branży oraz intensyfikacji działań dużych konkurencyjnych graczy, zaś z punktu widzenia klienta – wzrost konkurencyjności ofert. 

Walka o klienta odbywa się nie tylko na arenie operatorów kablowo-satelitarnych, ale oczywiście również dostawców kontentu. Tutaj zaś za wydarzenie roku można uznać pierwsze telewizyjne transmisje 3D w Polsce. Są to na razie pojedyncze emisje i dotyczą największych imprez sportowych, lecz pokazują możliwości, jakie stoją przed Polską. Nie mogłabym nie wspomnieć przy okazji o tym, że spółka joint venture stworzona przez Discovery Communications, SONY i IMAX zapowiedziała wprowadzenie w przyszłym roku pierwszego na świecie całodobowego kanału 3D i to jest z całą pewnością najważniejsze wydarzenie z perspektywy globalnej w 2010 roku. W styczniu 2011 roku kanał zostanie uruchomiony w Stanach Zjednoczonych.

Za sukces uważam ciągły wzrost popularności kanałów tematycznych, wyraźne przechodzenie widzów od stacji naziemnych do kanałów stacji kablowo-satelitarnych. Badania AMR 2010 wg Nielsen pokazują, że w grupie 16-49, cab-sat – kanały z portfolio Discovery zanotowały bardzo dobre dwucyfrowe wzrosty oglądalności. Śmiało pniemy się w górę, mamy własne sukcesy, takie jak TLC (przed 1 października br. Discovery Travel&Living). Autentyczna, inspirująca telewizja dla kobiet uzupełniła polską ofertę Discovery Networks, tworząc w pewnym sensie damski odpowiednik Discovery Channel.

Warto też podkreślić, że poszerzamy zarówno ofertę programową – w portfolio Discovery jest już 9 kanałów – jak i ofertę dla partnerów biznesowych. Ciągle też pracujemy nad tym, by widz, który jest naszym najważniejszym recenzentem, decydował się na kanały z naszego portfolio, szukając najlepszej jakościowo, najciekawszej oferty programowej.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Z naszej wewnętrznej perspektywy największym transferem był awans Katarzyny Kieli na stanowisko Executive Vice President & Managing Director Discovery Networks Eastern Europe. Promocja jest jednym z elementów zmian w strukturze operacyjnej regionu EMEA, obejmujących m.in. powołanie do życia struktury Discovery Networks Eastern Europe, odpowiadającej za zarządzanie całością działań w regionie obejmującym 98 rynków, w tym między innymi Polskę, Rumunię, Węgry, Czechy, Rosję, kraje Bliskiego Wschodu i Afrykę.

Kryzys w 2010 roku
W tej kwestii cały czas trzeba być ostrożnym. Można jednak wysunąć tezę, że ubiegłoroczny kryzys nie dotknął w tak dużym stopniu kanałów tematycznych, jak pozostałych nadawców. Tegoroczne ożywienie na rynku, po zeszłorocznej stagnacji, zaowocowało większymi wpływami z reklam, inwestycjami w branży i odważniejszym podejściem do kampanii niestandardowych. Każda złotówka jest teraz wydawana ostrożniej i zawsze z oczekiwaniem wymiernego zwrotu, co z naszej, jako nadawcy i biura sprzedaży czasu reklamowego, perspektywy jest olbrzymią szansą. Discovery rozumie i wykorzystuje potencjał, jaki tkwi w precyzyjnym targetowaniu. Mamy atuty niezbędne do osiągnięcia optymalnych rezultatów komunikacyjnych, czyli wiedzę na temat grup docelowych, doskonały, dopasowany do konkretnych potrzeb i aspiracji kontent z ofertą sprofilowaną zarówno do mężczyzn jak i kobiet oraz szereg standardowych i niestandardowych narzędzi i rozwiązań reklamowych idealnie dopasowanych zarówno do programingu jak i charakteru promowanej marki, czy produktu. A najlepszym potwierdzeniem, że umiejętnie przekuwamy te atuty w sukcesy naszych partnerów jest choćby fakt, że właśnie reklamodawcy wybrali dom sprzedaży Discovery Media najbardziej kreatywnym biurem reklamy telewizyjnej i zwycięzcą w najnowszym rankingu opublikowanym przez miesięcznik Media&Marketing Polska.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Rok 2010 był dla Discovery rokiem jubileuszowym. Discovery Communications obchodzi 25. rocznicę powstania, a polskie biuro - 10 lat istnienia. W związku z tym był to czas wielkich podsumowań i kreślenia planów na najbliższe lata. Discovery Networks Central Europe wyrasta na jednego z europejskich liderów, czego najlepszym przykładem są tegoroczne zmiany w strukturach firmy i awanse oraz zapowiedź utworzenia w Warszawie centrali operacyjnej dla regionu obejmującego kilkadziesiąt rynków.
 
Podjęliśmy szereg nowych inicjatyw, od odświeżenia wizerunków wybranych kanałów (jak zmiana Discovery HD w Discovery HD Showcase, czy nowa oprawa kanału Discovery World) po ewolucję kanału Discovery Travel&Living w TLC. Stawiamy na rozwój kanału TLC, bo wiemy, że komunikacja do kobiet jest obecnie jedną z najważniejszych dróg rozwoju dla telewizji i tym samym dla nas jako Discovery Networks CE. Od lat pokazujemy Polakom fascynujący męski świat, teraz chcemy wykorzystać nasze doświadczenie i wiedzę na temat potrzeb i aspiracji kobiet, by i im stworzyć świat inspiracji, akceptacji i relaksu, czyli świat TLC.
 
Sukcesem dla nas jest każdy nowy widz zasiadający przed odbiornikiem po to, by śledzić losy ulubionego bohatera któregokolwiek z naszych programów. Pracujemy nad uatrakcyjnianiem naszej oferty, szukamy nowych narzędzi i form komunikacji z widownią.
 
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Na pewno niezmiennie tematem numer jeden będzie postępująca cyfryzacja. Wspomniane przeze mnie dwa przejęcia – Polsatu i Aster wskazują też na pewien rynkowy trend – budowy medialnej platformy maksymalnie zintegrowanej. Łączenie się grup medialnych z organizacjami telekomunikacyjnymi oraz konwergencja zarówno treści jak i sposobu jej przesyłu, włączając w to internet i telewizję to trend wyraźnie zauważalny na polskim rynku. Myślę, że to dopiero początek. Zresztą uważam, że wszystko co wielofunkcyjne, interaktywne i kompatybilne będzie na topie.
 
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Discovery Networks Central Europe nieustannie inwestuje w rozwój portfolio tak, by w jak największym stopniu odpowiadać na potrzeby widzów oraz partnerów biznesowych. To jest nieustannie motto i kierunek rozwoju naszej firmy. Dodatkowo mogę zdradzić, że w przyszłym roku rozpoczniemy też lokalną produkcję dla kanału TLC.



Carlos Ortega, vice president i regional director CEE w FOX International Channels
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Patrząc z perspektywy branży płatnej telewizji należy podkreślić fakt, że graczom na rynku udało się utrzymać pozycje na stosunkowo stabilnym poziomie. Dynamika samej branży jest wynikiem przede wszystkim zwiększenia oferty kanałów HD, a także nowych usług takich jak VOD. Z ogólnej perspektywy rynku telewizyjnego, uruchomienie cyfrowej telewizji naziemnej (DTT) także świadczy o początku ewolucji telewizji naziemnej (FTA), jakkolwiek niezbędne są dalsze dopracowania aspektów prawnych i technicznych.

Dla Fox International Channels Poland, 2010 był rokiem ciężkiej pracy i wielu bardzo istotnych ulepszeń we wszystkich obszarach. Szczególnie podkreśliłbym włączenie do oferty kanału Fox Life w wersji HD, oraz wprowadzenie kanału FOX do Polski.
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Nie wskazywałbym konkretnej osoby, a raczej wspólną pracę większości firm z branży płatnej telewizji, zarówno kanałów tematycznych jak i dystrybutorów. Większość operatorów płatnej telewizji, wykonało w tym roku niezwykłą pracę, której efekty widać w dużej konkurencyjności naszego rynku i poziomie jego dojrzałości.
 
Kryzys w 2010 roku
Kryzys zazwyczaj nie dotyka istotnie rynku płatnej telewizji. Doceniam trudności, przez które musiało przebrnąć wiele firm, ale tak jak już wspominałem ostateczne wyniki są dosyć dobre, nawet pomimo pewnych niepewności w ciągu roku.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Z naszego punktu widzenia, rok 2010 należy do bardzo udanych. Złożyło się na to kilka ważnych wydarzeń takich jak uruchomienie w listopadzie kanału FOX - znanej, międzynarodowej marki cieszącej się znakomitą reputacją na całym świecie, której celem jest dostarczanie widzom rozrywki na najwyższym poziomie. Polscy widzowie długo  czekali na światowe hity serialowe, które tworzą ramówkę kanału.

Dystrybucja kanału FOX Life dynamicznie wzrosła w porównaniu z zeszłym rokiem. W tym momencie prawie wszyscy dystrybutorzy w Polsce mają ten kanał w swojej ofercie. Zasięg FOX Life rok do roku zwiększył się o prawie 80%, a jego wyniki oglądalności rosną z miesiąca na miesiąc.

Kanały z portfolio National Geographic też przeszły istotne ulepszenia, które będą kontynuowane w 2011 roku. National Geographic Channel otrzymał Telekamerę Tele Tygodnia i został ponownie nominowany w kolejnej edycji plebiscytu.
 
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Rynek telewizyjny będzie rozwijał ofertę, wraz ze wzrostem ilości  kanałów oferowanych w DTT. Widzowie kanałów  ogólnodostępnych rozproszą się, co spowoduje wzmocnienie pozycji kanałów płatnej telewizji, z wyspecjalizowanym i wartościowym kontentem. Konsekwencją tego będzie wzrost widowni, a szczególnie zwiększenie przychodów z reklam, których udział automatycznie wzrośnie na kanałach tematycznych.

Od strony dystrybutorów, operatorzy DTH silniej będą rozwijali ofertę poczwórnych pakietów (quadruple play), zaś operatorzy kablowi będą dalej rozwijali usługi cyfrowe. Zarówno DTH i operatorzy kablowi w coraz większym stopniu będą koncentrować się na dodatkowych ofertach dla swoich abonentów poprzez ofertę telewizyjną, więc silna marka i wyniki będą coraz istotniejsze dla płatnych kanałów telewizyjnych.
 
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Będziemy kontynuować wdrażanie planów, które rozpoczęliśmy pod koniec 2010 roku. Chcemy dalej wzmacniać wyniki naszych kanałów poprzez większe inwestycje w zakup kontentu, akcje marketingowe i działania operacyjne w Polsce. To spowoduje wzrost wyników kanałów i siły naszych marek.

Od strony oferty programowej na kanałach FOX i FOX Life, zobaczymy więcej specjalnych produkcji Fox International Channels, jak to miało miejsce w listopadzie w przypadku premiery serialu “The Walking Dead”. Zaplanowaliśmy również premierę serialu amerykańskiego przed jego premierą w USA. Silne marketingowe inwestycje są przewidziane zarówno dla kanału FOX jak i Fox Life od pierwszych miesięcy przyszłego roku.

W przypadku kanałów z portfolio National Geographic rozszerzymy ich dystrybucję, zwiększając równocześnie ilość nowych godzin i udostępniając wszystkie w jakości HD. Wzmocnienie inwestycji marketingowych będzie widoczne od pierwszego kwartału przyszłego roku.

Ponadto National Geographic Channel po raz pierwszy udostępni w Polsce programy w jakości 3D.

Z ogólnej perspektywy wzrost wartości będzie z pewnością widoczny w nowym roku, dla naszych dystrybutorów i reklamodawców, jak  również dla naszych widzów.



Maciej Bral, vice president i general manager Disney Channels CEE
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Za sukces należałoby uznać to, że Polska pozostaje wiodącym rynkiem TV Europy, ze względu na otwartość rynku i dynamikę, a co za tym idzie konkurencyjność.

Jeśli mówimy o porażce, to jest nią konsekwentne i nieuzasadnione posługiwanie się słowem „kryzys” zarówno w branży, jak i w szerszym społecznie kontekście.

Kryzys w 2010 roku
Trudno mówić o braku ożywienia w 2010 roku, albo prorokować nowe trendy przy tak dużej dynamice rynku. W samym roku 2010 wystartowało wiele kanałów tematycznych, w tym nasz Playhouse Disney, dedykowany najmłodszej widowni; rośnie liczba użytkowników VOD oraz HD. Z mozołem, ale wystartowało DTT, a główni gracze konsolidują siły i technologie. Na rynku kablowym widzimy długo oczekiwaną, ale mimo wszystko następującą we właściwym czasie konsolidację. Firmy światowe, takie jak Disney, coraz więcej inwestują w rodzime produkcje telewizyjne. Zdecydowanie rok 2011 będzie odbiciem tej dynamiki.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Dla nas rok 2010 obfitował w wiele sukcesów. Przede wszystkim udało nam się utrzymać pozycję lidera w portfolio kanałów dziecięcych, z Disney Channel jako kanał numer 1 dla dzieci i młodzieży i Disney XD na pozycji 2.

W Disney Channel pokazaliśmy naszą pierwszą lokalną produkcję „Do dzwonka”, która od momentu swojej premiery ma najlepszą oglądalność w ramówce. Udało nam się również odkryć wiele młodych talentów, zarówno aktorów z „Do dzwonka”, jak również talenty muzyczne w programie „My Camp Rock”. Do tego wszystkiego dochodzi sukces filmów Disney Channel, „Camp Rock 2: Wielki Finał”, czy też animacji „Dzwoneczek i uczynne wróżki”. Udało nam się również otworzyć Disney Channel na reklamę.

Disney XD w tym roku obchodził swoje pierwsze urodziny w Polsce. Popularność kanału wśród naszych widzów, z pewnością zawdzięczamy cieszącym się ogromną popularnością programom, takim jak „Fineasz i Ferb”, czy „Nie ma to jak statek”.

Poza tym, z sukcesem udało nam się wprowadzić nowy kanał Playhouse Disney, skierowany do przedszkolaków i ich rodziców, dzięki czemu mogą oglądać dobrze już znane im postaci 24 godziny na dobę.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Obecnie, będąc liderem wśród kanałów skierowanych do dzieci i młodzieży możemy rozpocząć kolejny etap naszej strategii - pogłębiać naszą więź z widownią, promować polskie produkcje i rodzimy talent. Pozwala na to pozycja kanałów Disneya. Tylko w tym, kończącym się roku, na ekranie kanałów Disneya gościły takie produkcje jak: „My Camp Rock”, muzyczny konkurs talentów, wyprodukowany w całości w Polsce, w którym zwyciężyła Julia Miesiączek, ekologiczny projekt „Friends for Change”, którego twarzą lokalną została Ewa Farna, aż wreszcie bijący rekordy oglądalności serial „Do dzwonka”. Na rok 2011 mamy już gotowych kilka doskonałych propozycji, a wśród nich serial „Taniec rządzi”, animacja „Akwalans” czy kolejna lokalna produkcja „Mierz wysoko”.


Piotr Reisch, prezes SPI International
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Nie był to rok, który w jakiś szczególny sposób by się wyróżnił. Telewizje
naziemne powoli tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych, TVP cały czas w rozsypce, kultura popularna nokautuje kulturę wyższą, polityka w mediach dominuje na zdrowym rozsądkiem – czyli bez zmian…Z ciekawych wydarzeń to niewątpliwie sprzedaż Aster, umowa TP z n i konsekwentna gra Polsatu mająca zakończyć się debiutem giełdowym.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Tomasz Lis – “Wprost”, Zygmunt Solorz-Żak, Dominik Libicki – Polsat, Cyfrowy Polsat

Kryzys w 2010 roku
Zakończenie, może nie tyle kryzysu, co spowolnienia gospodarczego. W ciekawy sposób nastąpiła weryfikacja modeli biznesowych, która wymusiła zwrócenie większej uwagi na koszty i dokładniejszą selekcję programmingu
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
2010 rok był dla Kino Polska i SPI udany pod wieloma względami. Udało nam się wprowadzić na europejski rynek nowe marki. Na Węgrzech uruchomiliśmy nowe kanały z rodziny FilmBox. W tej chwili na rynku węgierskim obecne są FilmBox i FilmBox Plus. Latem podpisaliśmy dwie bardzo ważne umowy dotyczące dystrybucji i produkcji naszych kanałów w Rumunii (z Romtelecom) i Hiszpanii (z Vertice 360).

Kino Polska SA w 2010 roku zostało właścicielem najstarszego polskiego portalu internetowego o tematyce filmowej Stopklatka.pl, która z sukcesem zadebiutowała na giełdzie New Connect.

Telewizja Kino Polska została nagrodzona telewizyjnym Oscarem – Hot Bird TV Award. Jest to tym większe wyróżnienie dla nas, że pokonaliśmy tak znakomitych konkurentów jak niemieckie KinoVelt TV i brytyjską stację Star Gold.

Film wyprodukowany przez Telewizję Kino Polska, debiutancki krótki metraż Katarzyny Klimkiewicz „Hanoi- Warszawa” zdobył wiele ważnych i prestiżowych nagród, a przede wszystkim nagrodę Europejskiej Akademi Filmowej dla najlepszego filmu krótkometrażowego.
 
Film, który powstał przy udziale Telewizji Kino Polska „Prosta historia o miłości” Arkadiusza Jakubika został nagrodzony na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w Konkursie Kina Niezależnego. Spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno widzów, jak i krytyków. Tak pozytywnych opinii i recenzji dawno nie miał żaden polski film.
 
Z wielkim powodzeniem odbyła się reaktywacja SPInki. SPInka zajmuje się dystrybucją filmów kinowych, zapewniając polskim widzom dostęp do kina na najwyższym poziomie artystycznym, do kina inteligentnego i pasjonującego.

Bardzo intensywny okazał się dla nas koniec roku. W listopadzie uruchomiliśmy projekt pod nazwą Intercity Kino Polska. Razem z PKP Intercity przygotowaliśmy niespodziankę dla podróżujących pociągami TLK – wagony kinowe, w których pokazywane są doskonałe, polskie komedie znane widzom m.in. z anteny Telewizji Kino Polska.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Zauważalny jest rozwój kanałów tematycznych z kontentem w jakości HD. Ta droga rozwoju będzie silnie rozwijana. Nie sposób nie wspomnieć o produkcjach kinowych w jakości 3D, które już dzisiaj cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem.

Wzrasta także zainteresowanie rynkiem VOD, szczególnie wśród tej części konsumentów mediów, dla których liczy się szybkość dostępu do nowego kontentu. Technologicznie Polska jest bardziej zaawansowana niż kilka dużych rynków Europy. Za kilka lat dostęp do TV za pośrednictwem sieci może być powszechny.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
2011 rok będzie kolejnym rokiem naszego dynamicznego rozwoju. Kino Polska uruchomi kolejne kanały rozrywkowe. W ramach Filmboxu planujemy wprowadzenie nowych kanałów na rynek polski oraz inne rynki Europy. Będą to kolejne kanały tematyczne: FightBox, FashionBox, DocuBox. Planujemy poszerzać zasięg  techniczny naszych kanałów. Przyspieszeniu ulegną również nasze inwestycje w internecie.


Ewa Bolesta-Zielińska, marketing communications manager w Univeral Networks International
 Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
 Sukces: przenikanie zjawisk z portali społecznościowych typu Facebook czy Twitter do rzeczywistości biznesowej czy marketingowej.
Porażka: nie pamiętam żadnych spektakularnych porażek. Nastawiamy się na sukcesy, których życzymy także innym.
Wydarzenie: zakup Aster przez UPC

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Mark Zuckerberg ze względu na sukces Facebooka.

Kryzys w 2010 roku
Ożywienie, ale nie ma wątpliwości, że rynek stawia nam poprzeczkę coraz wyżej. Kontynuujemy inwestycje w nasze marki i rozwój współpracy z partnerami biznesowymi, aby poszerzać dystrybucję naszych kanałów. Chcemy, aby te działania były jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb.

Dzięki zmianie nazwy kanału Hallmark na 13th Street udało nam się znaleźć dopasowane i oryginalne  rozwiązania, dzięki którym utrzymaliśmy wartości marki. Udowodniliśmy wszystkim, że jesteśmy w stanie podnieść dystrybucję i dochody. Nasza strategia opierała się również na inwestycjach w oryginalne, po raz pierwszy pokazywane w Polsce programy jak “Nowe gliny” na kanale 13th Street, “Haven” na kanale Scifi czy “Tożsamość śledztwa” na kanale Universal.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Bez wątpienia zmiana kanału Hallmark na 13th Street. Dzięki niej kanałowi udało się osiągnąć najwyższą w swojej historii oglądalność, a Hallmark był w Polsce obecny 11 lat! I 13th Street wciąż pozostaje w pierwszej piątce kanałów filmowych. Otrzymaliśmy nominację do nagrody Telekamery Tele Tygodnia 2011. Nasze nowe, współprodukowane przez UNI programy są lubiane przez widzów - “Nowe gliny” były jednym z najlepiej oglądanych seriali 13th Street. Dlatego zdecydowaliśmy się na produkcję drugiego sezonu, który pokażemy widzom w 2011 roku.

Odświeżyliśmy również kanały Universal i Scifi (pozostawiliśmy nazwę Scifi tylko w Polsce i Rumunii, podczas gdy na całym świecie kanał zmienił nazwę na Syfy). Wiemy już, że widzom spodobała się nowa oprawa kanałów. W tym przypadku również bardzo blisko współpracowaliśmy z operatorami kablowymi i platformami cyfrowymi, aby przygotować działania dopasowane do oczekiwań ich abonentów – zauważyliśmy, jakie to ważne i owocne dla obu stron. Sponsorowaliśmy na przykład główną nagrodę w konkursie lojalnościowym 3x3 UPC, zabieramy zwycięzcę i 3 osoby towarzyszące do Studia Universal w Hollywood. Podczas miasteczka n w maju również byliśmy sponsorem nagrody głównej – wycieczki do Studia Universal w Hollywood dla 2 osób. Obydwa konkursy okazały się ogromnymi sukcesami.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Kanały tematyczne będą się wciąż rozwijać, HD stanie się standardem, a niektóre kanały tematyczne (na początek pewnie sportowe) zaczną inwestować w 3D.
 
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Najważniejsze jest dla nas dalsze budowanie sukcesu naszych kanałów i utrzymanie ich na jak najwyższych pozycjach w rankingach oglądalności, poprzez rozszerzanie dystrybucji, ciągłe podnoszenie znajomości marek i przyciąganie widzów do ekranu. Wprowadzenie kanału HD również jest dla nas priorytetem.

Cały czas inwestujemy w kontent, promując nasze produkcje i współpracując z naszymi partnerami biznesowymi, aby przygotować kampanie, które będą dopasowane do potrzeb wszystkich. W przyszłym roku planujemy emisje nowych sezonów seriali, które współprodukowaliśmy, mamy w planach również premiery nowych np. “Paragraf Kate”. Planujemy również pokazać naszym widzom nowe, premierowe sezony seriali, które już polubili takich jak: “Żona idealna”, “Podkomisarz Brenda Johnson” czy “Prawo i porządek”.
 


Maria Wajda, dyrektor zarządzająca At Media
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
2010 rok był rokiem przełomowym, ponieważ pokazał, jak zmienia się rynek telewizyjny. W zapomnienie odeszła rzeczywistość, w której liczą się tylko cztery duże stacje. Teraz sytuacja na rynku telewizyjnym wygląda następująco: mamy cztery duże stacje i mamy kanały kablowo-satelitarne, a wśród nich stacje, które reprezentuje At Media – stanowią one dla marketerów konkurencyjną ofertę.
 
Rok 2010 pokazał tym samym kto zyskał, a kto stracił na kryzysie. At Media obronną ręką wyszła z kryzysu. Nasza pozycja umocniła się, mamy w swoim portfolio więcej stacji – obecnie 53 – a na kryzys odpowiedzieliśmy większą elastycznością. Sukcesem roku jest sukces stacji tematycznych. Zauważyli to też reklamodawcy – ich liczba w At Media znacznie wzrosła w porównaniu z 2009 rokiem.
 
Jako porażkę możemy wskazać dalszy spadek oglądalności stacji ogólnopolskich oraz niskie oceny ich biur reklamy (według Raportu Biur Reklamy 2010 „Media i Marketing”), które będą skutkować trudnościami w pozyskiwaniu budżetów reklamowych w przyszłym roku i kolejnych latach. Oczywiście stacje naziemne starają się bronić swojego status quo, ale borykają się z problemami na miarę swoich gabarytów. Dodatkowo, proces fragmentaryzacji mediów, który mogliśmy obserwować na zachodnich rynkach kilka lat temu, teraz dotkliwie dotyka cztery duże stacje ogólnopolskie.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
W 2010 roku rynek ustabilizował się pod względem roszad kadrowych. W At Media poszerzyła się grupa ekspercka – doszły do nas kolejne osoby, które swoją wiedzą i doświadczeniem umocniły nasz zespół. Są to Monika Reszka, która przeszła do nas z biura reklamy RMF FM i Katarzyna Wasiluk, która zasiliła nasz zespół z Optimum Media OMD.
 
Kryzys w 2010 roku
2010 rok to był pierwszy TAKI rok w At Media – odnotowaliśmy dynamiczny wzrost liczby reklamodawców i silny napływ nowych budżetów. Nasi klienci myślą o kolejnych inwestycjach, wzrosła liczba stacji w naszym portfolio i zauważyliśmy wzrost apetytu na stacje tematyczne. To był pierwszy tak udany rok dla At Media i to pokazuje, jak poradziliśmy sobie z kryzysem: kryzys nas umocnił, ale dlatego, że zainwestowaliśmy w ludzi, badania i szkolenia. Kluczowa była także ścisła praca ze stacjami – przy promocji ich marek, przy budowaniu oferty. At Media stanowi obecnie najbardziej dynamicznie rosnącą siłę na rynku telewizyjnym. Na przełomie ostatnich dwóch lat odnotowaliśmy dwukrotny wzrost udziału w czasie oglądania, osiągając 14,7% SHR oraz 70% zasięg*.
* - grupa komercyjna wszyscy w wieku 16-49, 1-11.2010, Nielsen Audience Measurement

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Zostaliśmy docenieni przez branżę, przez klientów oraz – co chyba najważniejsze – przez własnych pracowników. At Media zdobyło Tytuł Pracodawcy Roku 2010, jest po raz drugi Laureatem Konkursu PNSA i zajmuje drugie miejsce w Raporcie Biur Reklamy „Media i Marketing”. At Media jest wysoko cenione za jakość obsługi klienta i umiejętność wyjścia mu naprzeciw.
 
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
W 2011 roku na rynku telewizyjnym rewolucyjne zmiany nie będą widoczne, ale to, co będzie widoczne to proponowanie widzom nowych technik – PVR i VOD. Zmian nie odczuje widz, ale już teraz widzi je reklamodawca. Już dziś widzimy też efektywne, skuteczne kampanie reklamowe, które coraz częściej zamiast stacji ogólnopolskich używają dużej grupy stacji tematycznych. „Starzejący się” widz stacji ogólnopolskich jest coraz mniej pożądany przez reklamodawców.
 
Plany Państwa firmy na 2011 rok
At Media w 2011 roku nie wprowadza zmian rewolucyjnych – zmierzamy w kierunku pozycji lidera. Zapewniamy naszym klientom najwyższej jakości serwis, co zostało zauważone w raporcie Media&Marketing. Właśnie serwis jest tym, na co stawiamy nacisk mówiąc co roku o naszej strategii. Koncentrujemy także nasze wysiłki wokół budowy świadomości stacji tematycznych. Jako ekspert na rynku mediów tematycznych wspomagamy rynek badaniami wychodzącymi poza standardowe badania Nielsen AM (dawne AGB). To unikalna jakość, którą oferujemy naszym stacjom. Dążymy też do rozbudowy portoflio, by móc dostarczać reklamodawcom jeszcze lepsze rozwiązania. Już w tej chwili możemy pochwalić się idealnie sprofilowaną ofertą pod potrzeby reklamodawców.
 


Producenci

Maciej Grzywaczewski, wiceprezes ATM Grupy
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem, a zarazem sukcesem, 2010 roku była nowelizacja ustawy medialnej wraz z powołaniem Jana Dworaka na szefa KRRiT.

Największą porażką okazał się opóźniony start multipleksów telewizji cyfrowej, który praktycznie przekreślił sens tego projektu.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Zygmunt Solorz-Żak - za pracę nad internetem 4 generacji LTE.

Kryzys - w 2010 roku
W 2010 roku w branży można było zaobserwować ożywienie, ale obecna sytuacja jest daleka od stanu z 2007. Rynek telewizyjny drgnął po kryzysie i nadawcy chętniej inwestują w ofertę programową, także z powodu poprawy na rynku reklamy, która zaowocowała wzrostem cen czasu reklamowego. Szczególnie szybko rosną ceny reklam w kanałach tematycznych, które z roku na rok stają się coraz popularniejsze i zachęcają producentów do inwestycji we własne produkcje.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
W mijającym roku ATM Grupa zanotowała - w porównaniu z 2009 - kilkunastoprocentowy wzrost dochodów. Ponadto, rozpoczęliśmy budowę Centrum Produkcyjno-Filmowego ATM Studio w Warszawie oraz zakupiliśmy 50% udziałów firmy Aidem Media - największego obecnie na polskim rynku producenta komputerowych programów dla dzieci.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
W 2011 roku wystartuje szybki internet IV generacji. Istotną zmianą na rynku będzie także wybór nowego zarządu TVP, co przyczyni się do ustabilizowania sytuacji w spółce.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Oczywiście liczymy na dalszy wzrost przychodów oraz planujemy uruchomienie nowych produkcji serialowych i fabularnych, m.in. filmu na temat Powstania Warszawskiego, który będziemy realizować we współpracy ze spółkami TVN i Akson. W 2011 roku ukończymy budowę ATM Studio i zaczniemy pierwsze realizacje w nowym obiekcie.


Grzegorz Piekarski, prezes Mastiff Media Polska
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Trudno mówić o spektakularnych wydarzeniach na polskim rynku w mijającym roku. Do ważnych można zaliczyć wprowadzenie Polsatu na giełdę papierów wartościowych. Z punktu widzenia biznesowego był to majstersztyk. Jeśli skupimy się na programach, to poza kontynuacjami wielkich formatów – „You Can Dance – Po prostu tańcz!” czy „Mam talent!”, z sukcesem udało się wprowadzić na dużą antenę format kulinarny „Kuchenne rewolucje”, emitowane przez stację TVN.  Bardzo dobrą pozycję posiadają również wysokobudżetowe seriale, takie jak „Czas honoru” i „Hotel 52”, które są żywym dowodem na to, że na rynku jest miejsce na tego typu produkcje. Do porażek możemy zaliczyć ogólną stagnację i wyczekiwanie mediów.
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Największy wpływ na media wywarli politycy, których było dużo więcej niż zwykle, z powodu przyspieszonych wyborów prezydenckich oraz kampanii samorządowych. Jeśli chodzi o transfery personalne, to przejście Tomasza Kammela do Polsatu oraz Wojciecha Jagielskiego do TVP2.

Kryzys w 2010 roku
Widać było powolne ożywienie, ale raczej o charakterze asekuracyjnym. Wyraźną aktywność można było natomiast zauważyć na rynku kanałów tematycznych, które zaczęły interesować się produkcjami o wyższych budżetach.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Największe wydarzeniem było stworzenie jednej z największych firm produkcyjnych na świecie – Zodiak Media Group. Powstała ona po połączeniu Zodiak Entertainment i RDF Media Group. Dla Mastiff Media Polska oznacza to dostęp do jeszcze większej liczby wielkich światowych formatów, przy zachowaniu lokalnej autonomii firm produkcyjnych. Jeśli chodzi o sukcesy na polskim rynku, to należy do niech zaliczyć kolejne, bardzo udane sezony programu „Tak to leciało!” oraz „You Can Dance – Po prostu tańcz!”. Produkcja następnej edycji tanecznego show właśnie ruszyła. W grudniu odbywają się pierwsze castingi.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Szykuje się walka na duże rozrywkowe formaty telewizyjne pomiędzy największymi stacjami. Widoczna będzie eksploatacja nowych pasm, czego przykładem jest popołudniowe pasmo w TVN. Kanały tematyczne będą rozwijać swoją ofertę i coraz częściej zaczną stawiać na lokalne produkcje. Należy pamiętać również o przygotowaniu do cyfryzacji.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Będziemy produkować dwa bardzo duże formaty telewizyjne oraz kontynuować dotychczasowe programy, takie jak „Tak to leciało!” i „Gilotyna”. Szykujemy się również do wejścia w nowe segmenty rynku telewizyjnego.
 


Reklama

Marcin Bogłowski, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju Produktu Reklamowego w Biurze Reklamy Grupy TVN
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Strategiczne porozumienie Grupy TVN i Grupy TP – pierwsza tego typu umowa, która wyznacza nowy kierunek rozwoju rynku.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Markus Tellenbach i Maciej Witucki

Kryzys w 2010 roku
Rynek reklamy odnotował wzrost, a Grupa TVN jako lider w segmencie telewizyjnym i online, była jego beneficjentem.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
- Zawarcie strategicznego porozumienia o współpracy z Grupą TP, które istotnie wzmacnia potencjał wzrostu platformy n.
- Sukces programowy, dzięki któremu Grupa TVN okazała sie najbardziej odporna na fragmentację rynku, utrzymując udziały w oglądalności.
- Uruchomienie TVN HD+1.
- Nagrody:
Nagrodę Grand Press 2010 w kategorii „Reportaż telewizyjny” otrzymał Wojciech Szumowski, dziennikarz programu Superwizjer.
MediaTory 2010 - TVN triumfował w 5 z 9 kategorii
Najmocniejsze Polskie Marki - W opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita rankingu mocy marek, telewizja TVN została uznana za najmocniejszą markę w kategorii media.
People's Choice Award 2010 - TVN Warszawa zdobył największą liczbę głosów od widzów i został uznany za najpopularniejszy satelitarny kanał tematyczny w Europie.
BrandAsset Valuator 2010 - TVN to jedna z najsilniejszych marek w Polsce jak wynika z badania BrandAsset Valuator 2010.
BAZAR - program TVN "Uwaga!" został nagrodzony podczas XV Ogólnopolskiego Przeglądu Form Dokumentalnych BAZAR.
Wiktory 2010 - Dziennikarka TVN24 i TVN Anita Werner, dziennikarka Ewa Ewart oraz Kuba Wojewódzki prowadzący swój autorski program w TVN, znaleźli się wśród laureatów jubileuszowej, 25. edycji Wiktorów.
SuperWiktor Specjalny 2010 - Jan Wejchert, współzałożyciel Grupy ITI, został pośmiertnie uhonorowany specjalnym SuperWiktorem
Idealny Pracodawca 2010 - TVN został ponownie uznany za Idealnego Pracodawcę w Polsce. Tym razem wyboru dokonali studenci, którzy uznali telewizję TVN za swoje wymarzone miejsce pracy.
New York Festivals International Television & Film Awards - oprawa graficzna TVN Warszawa została uznana za najlepszą na świecie zdobywajac złoty medal (Gold World Medal) w kategorii News Program Opener & Titles przyznany podczas międzynarodowego konkursu New York Festivals
Media Trendy 2010 - Jan Wejchert, został uhonorowany nagrodą specjalną "Człowiek Roku" w 10 edycji konkursu Media Trendy organizowanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Media Trendy 2010 - TVN Warszawa została laureatem dwóch nagród oraz wyróżnienia w tegorocznej edycji konkursu Media Trendy. Stację TVN Warszawa jury konkursu nagrodziło za innowacje w mediach w kategoriach: "Debiut roku", a także "Najlepsze wykorzystanie kontentu" za akcję "TVN Warszawa pomaga kierowcom".
Promax/BDA Europe - Spot promujący wiosenną ramówkę TVN z 2009 roku znalazł się w gronie najlepszych filmów autopromocyjnych w Europie. Klip zdobył drugie miejsce w jednej z najbardziej prestiżowych kategorii "The Most Outstanding Promo of the Year".
Kryształowe Anteny - Jan Wejchert został pośmiertnie uhonorowany Specjalną Kryształową Anteną Świata Mediów, za całokształt dokonań na polskim rynku. Telewizja nowej generacji n nagrodzona została w kategorii "Rozwiązanie satelitarne" za wprowadzenie najnowocześniejszego w Polsce dekodera cyfrowej telewizji satelitarnej- Turbodekodera HD.
Melchiory 2009 - dziennikarz redakcji Superwizjera TVN, Przemysław Wojciechowski został nagrodzony podczas VI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Reportażystów "Melchiory". Przemysław Wojciechowski otrzymał nagrodę w kategorii "Inspiracja roku 2009" za reportaż "Kto prowadzi grę wokół Aleksandra Guzowatego".
Nagroda św. Kamila - Fundacja TVN "nie jesteś sam" znalazła się, wśród tegorocznych laureatów Nagrody św. Kamila - patrona chorych.
Idealny Pracodawca 2009 - Grupa TVN została uznana za Idealnego Pracodawcę 2009 roku. Podczas II edycji badania wśród polskich profesjonalistów (Universum Professional Survey), najwięcej głosów zdobyła Grupa TVN otrzymując tytuł Idealnego Pracodawcy w dwóch kategoriach: "Biznes" i "Nauki Humanistyczne".
Telekamery 2010 - 8 z 16 Telekamer 2010 zdobyły gwiazdy, seriale i programy związane z TVN.
Wektory 2009 - Śp. Jan Wejchert, założyciel i Prezydent Grupy ITI został pośmiertnie uhonorowany statuetką Wektora 2009 przyznawaną przez Konfederację Pracodawców Polskich.
Red Dot 2009 - TVN Warszawa została nagrodzona prestiżową nagrodą "red dot 2009" za swoją oprawę graficzną. TVN Warszawa otrzymała nagrodę w kategorii "komunikacja" w dziedzinie "kino i telewizja".

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rok 2010 w branży telewizyjnej; prognozy na 2011 r.

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
TFM
Co jakiś czas pojawiają się obraźliwe posty na temat GDA. Zadałem sobie trud i sprawdziłem co GDA pisał na forum platformy n i nie zauważyłem nic co byłoby psychopatyczne itp. Dość dziwne natomiast jest obrażanie go ciągle na innych portalach.
odpowiedź
User
babas
Branża telewizyjna będzie coraz mniej samodzielna, będzie się pojawiać w pakietach różnych usług telekomunikacyjnych coraz częściej. na przykład w Cyfrowym Polsacie, który planuje przyspieszenie internetu, coraz więcej ludzi będzie wybierać multipakiety, więc i inne firmy będą musiały je przygotować, jeśli tego nie zrobią, wykruszą się. Nie wystarczy już zapatrzenie tylko w jedną rzecz, jeden produkt.
odpowiedź
User
Gites jest ...?
Czytając wszystkie wypowiedzi tych geniuszy od telewizorni nie trudno im przyznać rację i .....no właśnie i co ?
Skupili się głównie na końcu własnego nosa i pojechali wyświechtanym szablonem ...bla bla bla o sukcesach własnych "produkcji"..nagroda ..dyplomik ..wyrużnionko.. :P
Szanowni "specjaliści" może jesteście bystrzachami ale od ....piaru :P
Prawda z oglądactwem telewizyjnym jest taka że znaczna część tych którzy decydują się na oglądactwo telewizorni ...szukają programów bez szokowych i normalnych w których coś się co prawda dzieje ale nie koniecznie chodzi o prostackie przekazy ...NICZEGO ..."z twarzy to podobny do nikogo"__ takimi programami już widza nie "skusicie" :P Oczywiście zawsze znajdzie się publika na rubaszne-prostactwo telewizyjne ale z tego typu widza "chleba" raczej nie będzie :P Telewizji generalnie potrzebne są głownie zmiany personalno-myślowe a następnie SŁUCHANIE widza!!!
odpowiedź
User
malus
koles z tvn jak zwykle tylko o sobie
zenada trochę.
odpowiedź
User
Ola
No przecież tvn to jest żenada dziesięciolecia .
odpowiedź