Piotr Skwieciński wśród polskich dyplomatów wydalonych z Rosji

W gronie 45 pracowników polskiego korpusu dyplomatycznych, którzy muszą opuścić Rosję po decyzji władz tego kraju jest Piotr Skwieciński, od trzech lat dyrektor Instytutu Polskiego w Moskwie, a wcześniej przez wiele lat dziennikarz, związany m.in. z „Sieciami”, „Rzeczpospolitą” i PAP.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:

- A więc wracam (nie wiem, jaki tu dać emoticon, narzucają się dwa sprzeczne...). Opuścić granice Federacji Rosyjskiej muszę do godziny 23:59 w najbliższą środę - poinformował Piotr Skwieciński na swoim profilu facebookowym.

- Żal rozstawać się z miejscowymi przyjaciółmi, których w tych okolicznościach publicznie nie wymienię - przyznał.

We wpisie Piotr Skwieciński zamieścił swoje zdjęcie w polskiej ambasadzie w Moskwie. - Na tym zdjęciu, w hallu sal recepcyjnych ambasady, dumam pod relikwią. Pod dokładnie tą flagą Rzeczpospolitej, którą 17 września '39 zdjął z gmachu Ambasady ambasador Grzybowski. Jej dalsze losy są skomplikowane i niepewne, w każdym razie w końcu znalazła się pod opieką Polonii południowoafrykańskiej, a ta po '89 roku przekazała ją naszemu MSZ. Na razie zostaje w Moskwie, a co dalej...? - spytał.

 

Rosja wydala 45 polskich dyplomatów

W piątek polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało, że ambasador Krzysztof Krajewski otrzymał do rosyjskiego resortu spraw zagranicznych notę z listą 45 nazwisk polskich dyplomatów i pracowników konsularnych, których Rosja wydala ze swojego terytorium.

To reakcja Rosji na wydalenie z Polski w drugiej połowie marca 45 przedstawicieli rosyjskiego korpusu dyplomatycznego. Jak informował wtedy rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn o wydalenie 45 osób, które pod tzw. przykryciem dyplomatycznym, prowadziły działalność wywiadowczą w Polsce do MSZ wniosła ABW. Jak wyjaśnił Żaryn, to funkcjonariusze rosyjskich służb i ich współpracownicy, którzy oficjalnie mieli status dyplomatyczny.

- Kiedy my wydaliliśmy 45 dyplomatów rosyjskich, dlatego że oddawali się działalności niegodnej dyplomatów, doskonale zdawaliśmy sobie sprawę, że w stosunkach między państwami dominuje zasada wzajemności - skomentował w piątek minister spraw zagranicznych Zbigniew Rau.

- Więc ten krok nie stanowi dla nas żadnego zaskoczenia. Będziemy postępować zgodnie z naszym ustalonym planem wynikającym z naszych oczywistych oczekiwań - dodał Rau.

Piotr Skwieciński przez trzy dekady w mediach

Piotr Skwieciński dyrektorem Instytutu Polskiego w Moskwie został w marcu 2019 roku. Wcześniej przez prawie 30 lat pracował w mediach.

Był związany m.in. z „Życiem Warszawy” (w latach 1990-1994), „Wiadomościami” TVP (w latach 1994-1996 był ich wiceszefem) i „Życiem”. W latach 1999-2002 był zastępcą redaktora naczelnego Polskiej Agencji Prasowej, w latach 2003-2006 - kierownikiem publicystyki politycznej w Telewizji Puls, a w latach 2006-2009 - prezesem PAP.

Potem współpracował z „Rzeczpospolitą”, w 2011 roku był jej korespondentem w Moskwie. Publikował też w „Uważam Rze”, „Gazecie Polskiej”, „Dzienniku” i „Nowym Państwie”.

W latach 2013-2019 pracował w tygodniku „Sieci” (do połowy 2017 roku ukazującym się jako „W Sieci”), od marca 2015 roku pełnił tam funkcję zastępcy redaktora naczelnego.

W latach 2009-2010 Skwieciński był doradcą prezesa Narodowego Banku Polskiego Sławomira Skrzypka. W 2010 roku został odznaczony przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

HBO Max pokazało zwiastun nowego serialu o sekcie

HBO Max pokazało zwiastun nowego serialu o sekcie

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC