Rośnie rynek e-handlu. 43 proc. Polaków chce wydać na zakupy online więcej niż w ubiegłym roku

Między 2019 i 2020 rokiem sprzedaż dóbr online w Polsce zwiększyła się o 1/3. W 2020 roku zakupy online stanowiły 14 proc. wartości sprzedaży detalicznej, a średnio rocznie e-handel powinien rosnąć o 12 proc. Natomiast 43 proc. Polaków zamierza wydać w 2021 roku na zakupy online więcej niż w poprzednim roku - wynika z raportu PwC i Digital Experts Club.

NB
NB
Udostępnij artykuł:

W raporcie „Strategie, które wygrywają”. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego” przeprowadzonym w I kwartale tego roku zawarto kluczowe wnioski na temat e-handlu. Wynika z niego, że niemal 85 proc. Polaków po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów, a 82 proc. wyda w tym roku w internecie tyle samo lub więcej w porównaniu do 2020 roku.

grafika

Co to oznacza dla firm? Konieczność dostosowania się do klienta i skupienie się na budowaniu jego doświadczeń.

- Pandemia i przyspieszona digitalizacja zupełnie zmieniły obraz konsumenta oraz handlu. Ostatnie miesiące to przede wszystkim tysiące testów i innowacji firm walczących o klientów. Liderzy rynku przedefiniowali zarówno działania komercyjne, jak i przebieg kluczowych procesów, w efekcie zdobywając cenną wiedzę o tym, jak na nowo planować biznes. Przed nami nowa era e-handlu, gdzie liczą się zupełnie inne niż dotychczas wartości. Firmy, aby utrzymać bądź zdobyć przewagę konkurencyjną, będą musiały wykazać się dużą elastycznością i redefinicją starych przyzwyczajeń - komentuje Maciej Kroenke, partner PwC, lider zespołu Revenue Management w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Między 2019 a 2020 rokiem sprzedaż dóbr online w Polsce zwiększyła się o 35 proc. W 2020 roku sprzedaż przez kanały online osiągnęła 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Eksperci PwC przewidują, że rynku e-commerce średnio rocznie będzie rósł na poziomie 12 proc.

Klient na miarę czasów

Badanie wykazało także, że 85 proc. klientów nawet po zakończeniu pandemii nie chce zmniejszyć częstotliwości e-zakupów, a ponad 74 proc. ankietowanych odpowiedziało, że po zakończeniu pandemii zamierza utrzymać podobny poziom zakupów przez internet. Z kolei 10 proc. deklaruje, że zamierza je dalej zwiększać.

grafika

Większa częstotliwość e-zakupów ma również łączyć się z deklarowanym zwiększeniem wydatków online. Niemal 82 proc. Polaków twierdzi, że wyda tyle samo lub więcej na e-zakupy w 2021 roku, w porównaniu do 2020 roku.

Co ważne, ponad 23 proc. zamierza nieznacznie podnieść te wydatki, a 20 proc. zamierza je zwiększyć o ponad 1/5 w porównaniu do poprzedniego roku.

Z badania wynika także, że wielkość miejscowości nie wpływa na częstotliwość zakupów w internecie - Polacy najczęściej kupują online dwa lub trzy razy w miesiącu – odpowiedziało tak 36 proc. badanych - niezależnie od miejsca zamieszkania.

Kluczowym czynnikiem, sprawiającym o wyborze dostawcy jest cena (68 proc. odpowiedzi). Dla młodych klientów (18-24 lata) kluczowy jest również czas dostawy i liczba oferowanych opcji dostarczenia przesyłki. Młodzi znacznie częściej kierują się też ocenami sprzedawcy przez innych kupujących - to ważne dla 49 proc. badanych w wieku 18-24 lata i dla 32 proc. badanych w grupie 55+.- Na przestrzeni ostatniego roku przyzwyczailiśmy się do kwestionowania statusu quo. Wiele branż musiało przebudować swoją strategię i dostosować ją do nowych warunków. Cały rynek wszedł w fazę zwinnego uczenia się, w fazę testowania i szybkiej ewaluacji. Jesteśmy świadkami przyspieszonych decyzji chociażby o strategicznych inwestycjach w technologie, o wejściu w model D2C, o testowaniu nowych modeli biznesowych. Wbrew pozorom, wyzwania są bodźcem do poszukiwania nowych rozwiązań, a to przyczynia się do rozwoju – uważa Tomasz Lis, współzałożyciel Digital Experts Club.

Firmy za najważniejsze czynniki, które mają decydować o sukcesie w e-handlu wskazują:- doświadczenia klienta (sposób komunikacji, kanały dotarcia itd.)- długoterminowe relacje z klientami- elastyczność i testowanie

grafika

Raport został przygotowany przez zespół Strategy & Operations PwC Polska we współpracy z ekspertami z Digital Experts Club. Zostało przeprowadzonych 26 wywiadów z liderami e-commerce z czterech sektorów: handel detaliczny, produkcja towarów konsumpcyjnych, bankowość oraz usługi.

Digital Experts Club to społeczność zrzeszająca ponad 100 ekspertów z różnych branż.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu