Część stacji regionalnych Polskiego Radia dała więcej czasu politykom opozycji niż Zjednoczonej Prawicy

Osiem z 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia w ostatnim kwartale ub. roku poświęciło więcej czasu na prezentację stanowisk partii opozycyjnych niż na koalicję rządzącą - wynika z raportu, przygotowanego przez członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, prof. Tadeusza Kowalskiego. Ale to nie oznacza przełomu: - Dane pokazują, że nadal występują dysproporcje w prezentacji stanowisk koalicji rządzącej, a prezentacją stanowisk opozycji - komentuje prof. Kowalski.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

W trzech ostatnich miesiącach 2022 roku dziewięć publicznych rozgłośni więcej czasu poświęciło prezentacji stanowisk partii wchodzących w skład koalicji rządzącej niż partiom opozycyjnym.

I tak: Polskie Radio Katowice poświęciło koalicji rządzącej 61 proc. czasu, zaś partiom opozycyjnym – 39 proc. Co ciekawe: Prawu i Sprawiedliwości poświęcono całość czasu przeznaczonego partiom rządzącym. Regionalna rozgłośnia w Szczecinie przeznaczyła dla koalicji 60 proc. czasu antenowego, partiom opozycyjnym zostawiając 40 proc. Polskie Radio Olsztyn dało koalicji 57 proc. czasu, a partiom opozycyjnym – 43 proc.

Pozostałe rozgłośnie, w których koalicja rządząca zajęła więcej antenowego czasu to Radio Gdańsk (56 proc. dla rządzących, partiom opozycyjnym zostało 44 proc.), Radio Białystok (54 proc. dla rządu, 46 proc. opozycji), Polskie Radio PiK (55 proc. kontra 45 proc.), Radio Lublin (proporcje 51 proc. czasu dla rządu, 49 proc. dla pozostałych).

W Polskim Radiu Rzeszów proporcje zamieniły się w porównaniu z III kwartałem ub. roku. I tak pomiędzy październikiem a grudniem koalicja rządząca zajmowała 64 proc. czasu antenowego, podczas gdy opozycja miała go 36 proc. W trzecim kwartale jednak wyglądało to inaczej: rząd i partie rządzące miały 38 proc. czasu w tej rozgłośni, a opozycja – 62 proc.

Podobnie Polskie Radio Zachód: w trzecim kwartale poświęciło koalicji rządzącej 59 proc. czasu, a partiom opozycyjnym 41 proc., przy czym Prawu i Sprawiedliwości 58 proc., a Solidarnej Polsce 1 proc. W III kwartale ub.r. odpowiednio było to: 25 proc czasu dla rządzących i 75 proc. dla opozycji.

Daleko do przełomu, wciąż są dysproporcje

W końcówce 2022 roku osiem publicznych rozgłośni więcej czasu poświęciło prezentacji stanowisk partii opozycyjnych niż partii wchodzących w skład koalicji rządzącej. Radio Opole poświęciło koalicji rządzącej 49 proc. czasu, a partiom opozycyjnym 51 proc., zaś Polskie Radio Poznań odpowiednio: 49 proc. czasu dla koalicji i 51 proc. dla opozycji. Radio Łódź poświęciło koalicji rządzącej 45 proc. czasu, a partiom opozycyjnym 55 proc., przy czym stanowiska Platformy Obywatelskiej w IV kwartale 2022 r. nie były prezentowane w antenie tej rozgłośni w ogóle – zauważa w swoim raporcie prof. Tadeusz Kowalski.

Radio Kielce poświęciło koalicji rządzącej 47 proc. - 53 proc. opozycji, Radio Koszalin dało politykom rządzącym zaledwie 39 proc. antenowego czasu (reszta dla partii opozycyjnych), a Polskie Radio Kraków poświęciło koalicji rządzącej 38 proc. czasu, zaś partiom opozycyjnym – 62 proc.

Podobnie było w Polskim Radiu Wrocław, które przeznaczyło 40 proc. antenowego czasu rządowi i w Polskim Radiu dla Ciebie (45 proc. czasu dla rządzącej partii, 55 proc. dla opozycji).

- Dane dotyczące podziału czasu na prezentację stanowisk partii politycznych pokazują, że nadal występują dysproporcje w prezentacji stanowisk koalicji rządzącej i partii ją popierających, a prezentacją stanowisk partii opozycyjnych - komentuje prof. Tadeusz Kowalski.

W stacjach ogólnopolskich dominuje Zjednoczona Prawica

Jesienią ub. roku wybrany przez senat do KRRiT prof. Kowalski alarmował, że lwią część czasu antenowego przeznaczonego w Polskim Radiu dla polityków oddaje się aktualnie rządzącym, a o opozycji mówi się znacznie rzadziej. - Sytuacja wymaga podjęcia zdecydowanych działań KRRiT w stosunku do nadawcy publicznego, bo dysproporcje w prezentowaniu stanowisk partii politycznych są zbyt duże – komentował w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Z danych wynikało, że w pierwszych trzech kwartałach br. (styczeń-wrzesień 2022 r.) aż 81 proc. czasu przeznaczonego dla wszystkich polityków poświęcono w publicznej rozgłośni na prezentację stanowisk urzędu Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, przedstawicieli rządu oraz wszystkich partii wchodzących w skład koalicji rządzącej i ugrupowań popierających rząd.

Polskie Radio w 2021 r. zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka - spadek o 30 proc.

Publiczny nadawca otrzymał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 159,95 mln zł z opłat abonamentowych i 125,92 mln zł z rekompensaty. Stanowiło to 80,58 proc. jego budżetu, wobec 80,49 proc. w 2020 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce