SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RPO pyta o zmiany w strukturze Polskiego Radia i odsunięcie dziennikarzy od anteny

Na początku lipca br. Polskie Radio zmieniło strukturę wewnętrzną w związku z czym część dziennikarzy nie otrzymało przydziału do anteny. O tę sprawę zapytał prezesa Polskiego Radia Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar.

fot. polskie radio Article

Od lipca br. nastąpiła likwidacja naczelnych redakcji Polskiego Radia: sportowej, gospodarczej oraz publicystyki międzynarodowej. W ramach zmian w strukturze Programu 1 Polskiego Radia została utworzona redakcja aktualności oraz redakcja sportowa, a redakcja polityczno-społeczna zmieniła się w redakcję publicystyki. Natomiast w strukturze Programu 3 w redakcji programowej zostały utworzone działy: publicystyki międzynarodowej, sportowy i gospodarczy.

Po zmianie struktury dziennikarz radiowej Trójki Ernest Zozuń został oddelegowany do archiwum Informacyjnej Agencji Radiowej, natomiast dziennikarka gospodarcza Sylwia Zadrożna zniknęła z anteny Jedynki (nadal przygotowuje jednak materiały do Polskiego Radia 24). Związki zawodowe zostały zapytane o prawa pracownicze Zozunia, Zadrożnej i Agaty Kasprolewicz, co – według naszych rozmówców - zwykle oznacza przygotowanie spółki do zwolnienia pracownika.

RPO: Decyzje powinny być podejmowane na  podstawie przejrzystych zasad

Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar, który zapytał prezesa Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego, zy zmiany struktury Polskiego Radia będą się wiązały ze zwolnieniami dziennikarzy. RPO ocenił także, że zapytanie przez dział kadr o prawa pracownicze wskazanych dziennikarzy „może podważać deklarację władz spółki, że zmiany struktury Polskiego Radia nie będą się wiązały z ich zwolnieniami”.

Adam Bodnar zaznaczył, że Polskie Radio jest źródłem informacji dla znacznej części obywateli. - Pełni istotną rolę w zakresie realizacji zadań mediów publicznych wynikających z Konstytucji. Odsuwanie od anteny oraz zwalnianie z pracy zatrudnionych w mediach publicznych dziennikarzy, o dużym dorobku zawodowym i wieloletnim doświadczeniu, może budzić w tym kontekście wątpliwości – napisał w piśmie do prezesa Polskiego Radia.

Według niego decyzje w tej sprawie powinny być podejmowane na  podstawie przejrzystych zasad, z poszanowaniem niezależności redakcyjnej dziennikarzy i redaktora naczelnego. - Media publiczne powinny wykazywać się szczególną troską o zapewnienia pluralizmu przekazywanych treści i swobody pracy dziennikarzom - podkreślił RPO.

Adam Bodnar poprosił o zajęcie stanowiska w tej sprawie i podanie przyczyn decyzji kadrowych dotyczących trójki dziennikarzy. Poprosił również o wskazanie podstawy prawnej  wystąpienia do związków zawodowych.

Poprosiliśmy o komentarz Polskie Radio - Ewelina Steczkowska p.o. rzecznika prasowego spółki odpowiedziała, że "w mediach sprawy nie komentują".

Dziennikarze z kilkunastoletnim stażem

Ernest Zozuń jest związany z Polskim Radiem od ponad 20 lat. W latach 2003-2005 był korespondentem nadawcy w Iraku, a w latach 2006-2007 - w Moskwie. W Trójce prowadził m.in. audycje „Wieczór reportażu”, „Radioaktywny magazyn reporterów”, „Z definicji Europa” oraz „Żyjemy w Europie”. Był też wydawcą pasma „Zapraszamy do Trójki”, a do wiosny ub.r. prowadził zdjęte wtedy z anteny „3 strony świata”.

Z kolei dziennikarka gospodarcza Sylwia Zadrożna od czerwca nie jest już obecna w Jedynce, gdzie przeprowadzała wywiady i przygotowywała krótkie materiały, emitowane m.in. w porannych pasmach. Nadal tworzy natomiast materiał do Polskiego Radia 24. Zadrożna jest związana z Polskim Radiem od 12 lat, do tej pory była zatrudniona w naczelnej redakcji gospodarczej.

Agata Kasprolewicz w kwietniu br. została bez podania powodów odsunięta od prowadzenia w Jedynce audycji „Więcej świata”. Tłumaczono, że jest to autonomiczna decyzja dyrektor PR I – Agnieszki Kamińskiej. Przeciw tej decyzji zaprotestowało 77 pracowników Jedynki. Żądali merytorycznego uzasadnienia i przywrócenia Agaty Kasprolewicz na antenę stacji. Natomiast pod koniec czerwca sprawę omawiano na posiedzeniu rady programowej Polskiego Radia. Potem Kasprolewicz pracowała przy „Raporcie o stanie świata” emitowanym w Trójce.

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: RPO pyta o zmiany w strukturze Polskiego Radia i odsunięcie dziennikarzy od anteny

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
B. Krzyk
Brawo RPO. Rogoyski i Kamińska - jak wam nie wstyd.
8 2
odpowiedź
User
PiSarro
Brawo RPO. Rogoyski i Kamińska - jak wam nie wstyd.


Rewolucja nie zna pojęcia wstydu Jeden PiS, jeden prezes, jeden przekaz.
5 4
odpowiedź
User
Dr Morszczuk
Mnie też zwolnili i żaden rzecznik o to nie pytał.
3 3
odpowiedź