SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wydawca „Rzeczpospolitej” z dekalogiem stosowania AI w redakcjach

Gremi Media, wydawca „Rzeczpospolitej”, „Parkietu” oraz serwisów rp.pl i parkiet.com, wprowadza w redakcjach dekalog stosowania sztucznej inteligencji (AI). Ma on na celu promowanie etycznego i świadomego wykorzystania narzędzi AI przez dziennikarzy oraz uregulowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem i prywatnością.

Dostarczony dziennikarzom dekalog stanowi fundamenty postępowania redakcyjnego w sytuacji wykorzystania sztucznej inteligencji. Każdy z dziesięciu punktów podkreśla kluczowe zasady, którymi kierują się redakcje „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” w implementacji i stosowaniu AI w procesie redakcyjnym.

Dokument podkreśla, że AI jest wsparciem dziennikarza, a nie jego zastępstwem, wymagając jednocześnie świadomego podejścia do korzyści i ryzyka związanego z technologią. Obejmuje także odpowiedzialność za stosowanie AI zgodnie z prawem, przeciwdziałanie dezinformacji, zachowanie zasad etycznych i neutralności, weryfikację generowanych treści oraz ochronę prywatności i własności intelektualnej. Poprzez te działania Gremi Media, jak przekonuje, chce być na czele w odpowiedzialnym stosowaniu sztucznej inteligencji, jednocześnie zachowując najwyższe standardy i wiarygodność informacyjną wydawanych tytułów.

„Liczne narzędzia redakcyjne, z których korzystamy, zawierają oparte na AI sugestie dla dziennikarzy i redaktorów, dostarczają rozwiązań do obróbki dużej ilości danych czy konwersji mowy na tekst” – mówi cytowany w komunikacie Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny rp.pl, który odpowiada za transformację cyfrową zespołu „Rzeczpospolitej”.

„Chcemy z jednej strony zachęcić naszych autorów i redaktorów do poszukiwania i wykorzystywania nowych technologii, bo to pobudza zespół do kreatywności. Po drugie zaś chcemy uczulić wszystkich na kwestie etyczne i prawne, które się z tym wiążą. Wierzymy, że AI może wspomóc pracę dziennikarzy, uprościć czy przyspieszyć pewne procesy w newsroomie. Ale dziennikarzy zastąpić nie powinna” – dodaje Szułdrzyński.

Gremi Media SA wydaje dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, a także serwisy internetowe (z których korzysta ponad 7 mln realnych użytkowników, Gemius Mediapanel, styczeń 2024), tj. rp.pl, parkiet.com, historia.uwazamrze.pl, oraz serwisy branżowe, m.in. regiony.rp.pl, zdrowie.rp.pl, edukacja.rp.pl, pieniadze.rp.pl, logistyka.rp.pl, kobieta.rp.pl czy klimat.rp.pl. Ponadto Gremi Media posiada pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.

Średnia sprzedaż „Rzeczpospolitej” w czwartym kwartale ub.r. wyniosła 30 181 egz. (spadek o 11,73 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2022 roku), a „Parkietu” - 3 280 egz. (spadek o 6,98 proc.) (dane PBC).

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Rzeczpospolitej” z dekalogiem stosowania AI w redakcjach

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
olo
Podła gadzinówka chce wprowadzać standardy etyczne. Dobre.
2 1
odpowiedź
User
Okopowa
My tam z panem Ryszardem nie patrzymy na etykę jeżeli chodzi o AI. Jak można to czemu mamy płacić ludziom, jak może coś wykonać maszyna :), tak samo było z "łopata vs koparka".
1 0
odpowiedź
User
Krasawica
Sztuczna inteligencja występuje wtedy, gdy brakuje prawdziwej.
4 0
odpowiedź