Do 2026 roku liczba subskrybentów SVOD ma w Polsce wzrosnąć o 6 mln

Zdaniem ekspertów, prognozowany przez Digital TV Research wzrost liczby subskrybentów usług SVOD w Polsce o 6 mln do 2026 roku jest bardzo realny. Pandemia przyspieszyła zmiany, ale liczba subskrypcji będzie rosła niezależnie od sytuacji związanej z COVID-19.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Digital TV Research, w Polsce do 2026 roku rynek SVOD (subskrypcje wideo na żądnie) ma wzrosnąć o 6 mln subskrybentów. W Rosji ta liczba zwiększy się o 10 mln, a w całej wschodniej Europie – o 40 mln.

Według raportu, który cytuje serwis Mediaplaynews.com, sam Netflix ma do 2026 roku mieć niemal 12,3 mln subskrybentów (prawie dwukrotnie więcej niż w 2020 roku). Na koniec marca br. na całym świecie serwis miał 207,64 mln płacących użytkowników.

Zdaniem ekspertów, prognozy Digital TV Research są realne. - Jeśli chodzi o unikalne gospodarstwa, jest to możliwe, ale będzie to wyzwanie - przyznaje Michał Kozicki, były prezes HBO Polska. - W Polsce jest około 13,5 miliona gospodarstw domowych, jeśli subskrypcje ma mieć połowa, to bardzo ambitne założenie. Ale jeśli zsumujemy nieunikalnych abonentów [osoba, która ma dwa konta np. Netflix i HBO Go liczona jest jako dwóch abonentów - przyp. red.], to jest to bardzo realne, nastąpi nawet szybciej - dodaje.

Podobnie uważa dyrektor zarządzający Player.pl Maciej Gozdowski. - Przed nami pięć lat. Obserwując tymczasową dynamikę wzrostu największych graczy na tym rynku - w tym Playera - ta liczba jest bardzo realna. Patrzę na to także przez pryzmat liczby gospodarstw domowych. Skoro 60-70 procent będzie miało dostęp do jakiegokolwiek VOD, a niektórzy będą mieli po dwie czy trzy subskrypcje, to wydaje mi się to bardzo prawdopodobne - mówi Gozdowski.

Demografia ważniejsza od pandemii

Czy znoszenie obostrzeń związanych z pandemią może spowolnić zwiększanie liczby użytkowników SVOD? - Ten wzrost już zwalnia, bo ci, którzy mieli przekonać się do tej usługi, już się przekonali, w lockdownie jesteśmy ponad rok - uważa Kozicki. Jak jednak dodaje, ważniejsza od sytuacji pandemicznej jest demografia. - Z każdym rokiem abonentów przybywa. W przypadku VOD kluczowe jest przekonanie się do samej technologii i sposobu oglądanie telewizji. Jeśli całe życie oglądaliśmy telewizję liniową i planujemy, co będziemy oglądać z tv guidem, musimy przestawić się na nowy sposób konsumpcji, w którym nie trzeba wyczekiwać premier. Absorpcja tego sposobu konsumpcji już się dzieje, na pewno zwalnia, ale tego się już nie zatrzyma - dodaje ekspert.

Wtóruje mu Gozdowski. - Pandemia spowodowała przyspieszenie zmian, ale nie wywołała efektu, który zaniknie - zaznacza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski