SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 700 skarg do Rady Reklamy, głównie na wprowadzanie w błąd, dyskryminację i przemoc

W ub.r. do Rady Reklamy wpłynęło 707 skarg, na podstawie których rozpatrzono 169 spraw. Najwięcej dotyczyło odpowiedzialności społecznej, wśród nich 19 odnosiło się do dyskryminacji, 14 niedostosowania przekazów do wieku odbiorców, a w 10 przypadkach - posługiwania się strachem bądź przemocą.

Article

W 2016 roku do Rady Reklamy wpłynęło 707 skarg na reklamy, które przełożyły się na 169 spraw rozpatrzonych przez Komisję Etyki Reklamy (część skarg dotyczyła tego samego przekazu reklamowego, więc były rozpatrywane w ramach jednej sprawy). Dla porównania w 2015 roku spraw było 201, a w 2014 roku - 216.

- Liczba rozpatrywanych przez Komisję Etyki Reklamy spraw i wydawanych opinii pozwala na ocenę dojrzałości sektora reklamowego oraz poziomu standardów jakimi się kieruje. Z zadowoleniem możemy stwierdzić, że z roku na rok jest coraz lepiej. Bez wątpienia na poprawę tej sytuacji miało wpływ wprowadzenie w 2015 roku samoregulacji dotyczącej reklamy żywności skierowanej do dzieci. Pozwoliło to na całkowite wyeliminowanie z pasm reklamowych przy programach skierowanych do dzieci reklam dotyczących artykułów spożywczych i napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana - komentuje Jacek Barankiewicz, prezes zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Najwięcej spraw - 72 - dotyczyło odpowiedzialności społecznej. Wśród nich 19 odnosiło się do dyskryminacji (m.in. ze względu na wiek, płeć, wiarę etc.), 14 - niedostosowania przekazów do wieku odbiorców (reklama nieodpowiednia dla dzieci), a w 10 przypadkach, przekazom zostało zarzucone posługiwanie się strachem bądź przemocą.

Kolejną kategorią najczęściej zgłaszanych naruszeń były sprawy związane z wprowadzaniem w błąd (71 spraw). Spośród nich konsumenci najczęściej zwracali uwagę na przekazy zawierające ich zdaniem nieprawdziwe twierdzenia odnoszące się do kwestii zdrowotnych (26 spraw) oraz kwestii ceny (10 spraw).

Z kolei w obszarze dobrych obyczajów KER podjęła się rozpatrzenia 17 spraw, z których 8 dotyczyło sposobu prezentacji płci w reklamie. Mimo stosunkowo niewielkiej liczby spraw, w tej kategorii konsumenci zgłosili największą liczę skarg - 437, ponad połowa wszystkich nadesłanych w ub.r.

KER stwierdziła naruszenie kodeksu branżowego w przypadku 34 skarg. W 64 sprawach nie stwierdzono jego złamania, a 39 spraw nie rozpatrzono ze względu na dostarczenie niewystarczających informacji bądź niedopełnienie formalności przez skarżących. W 27 przypadkach uznano, że sprawa jest poza zasięgiem Kodeksu Etyki Reklamy. W jednym przypadku sprawę przekazano do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, a w pozostałych czterech sprawy zostały wycofane przez skarżących przed posiedzeniem KER.

- Choć liczba spraw rozpatrywanych przez Komisję Etyki Reklamy systematycznie maleje, nadal mamy wiele do zrobienia w obszarze poprawy standardów etycznych na rynku reklamy. Zwłaszcza w kontekście przekazów marketingowych, które niechlubnie bazują na stereotypizacji czy dyskryminacji płci. Mam jednak nadzieję, że nasza dalsza działalność oraz podejmowane przez Radę Reklamy inicjatywy takie jak Forum Samoregulacji, pozwolą na szybką poprawę również w tym obszarze - komentuje Magdalena Czaja, arbiter oraz zastępca przewodniczącego prezydium Komisji Etyki Reklamy.

Z inicjatywy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w listopadzie zostało powołane forum samoregulacji, które dąży do wypracowania wspólnych standardów samoregulacji w obszarze reklamy i komunikacji. Udział w pracach forum zadeklarowało kilkadziesiąt, największych organizacji branżowych, których członkowie stanowią ponad 70 proc.rynku reklamowego w Polsce. Swoje wsparcie i pomoc w stworzeniu tych standardów zadeklarowali również przedstawiciele regulatorów rynku: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ponad 700 skarg do Rady Reklamy, głównie na wprowadzanie w błąd, dyskryminację i przemoc

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl