SOS Wioski Dziecięce zwraca się z apelem do rodziców: nie przeciążajcie dzieci własnymi problemami

Ruszyła nowa kampania społeczna organizacji SOS Wioski Dziecięce, w której podejmowany jest temat relacji z dzieckiem w czasie trudnych sytuacji życiowych rodziny (np. rozwód, ciężka choroba, utrata pracy). Hasło akcji brzmi "Problemy dorosłych to ciężar dla dzieci".

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce kojarzone jest w Polsce głównie z opieką zastępczą nad porzuconymi i osieroconymi dziećmi, jednak oprócz niej prowadzi także programy profilaktyczne „SOS Rodzinie”. Zostały one stworzone, by pomagać dzieciom z rodzin biologicznych, w których zdarzył się kryzys, ciężka choroba, śmierć któregoś z rodziców, utrata pracy, czy inne wydarzenie losowe.

W nowej kampanii społecznej SOS Wioski Dziecięce pokazuje, jakim ciężarem dla dziecka jest sytuacja, w której rodzic obarcza go swoimi problemami.

- Niebezpieczeństwem, jakie pojawia się przy okazji wprowadzania dziecka w szczegóły własnych problemów i włączania go w ich rozwiązywanie jest odwracanie się ról w rodzinie, przejęcie przez dziecko odpowiedzialności za spokój, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie rodzica. To zjawisko nazywamy parentyfikacją. Jest to forma zaniedbania dziecka – jego potrzeby nie są zaspokajane przez opiekuna, a ono samo jest „używane” do zaspokajania potrzeb rodzica. W przypadku krótkotrwałej sytuacji (np. mama złamała nogę) możemy oczywiście aktywnie włączyć dziecko, stosownie do jego możliwości, w przejęcie części obowiązków domowych i pomoc dorosłemu. Ważne jest wtedy, by otwarcie przedstawić problem, nasze oczekiwania wobec dziecka, a następnie zauważyć i docenić jego wysiłki i pomoc. Jeśli jednak sytuacja problemowa jest przewlekła (np. rodzic zmaga się z depresją), to inni dorośli muszą włączyć się w rozwiązanie problemu, nie dziecko.

W spocie widzimy dziecko dźwigające wszędzie plecak - symbol ciężaru emocjonalnego przekazywanego od rodzica lub opiekuna.Oprócz filmu, fundacja przygotowała także plakaty.

grafika

Ogólnopolska kampania prowadzona będzie do końca lipca 2019 roku i obejmie telewizję, prasę, internet, a także reklamy na nośnikach w przestrzeni miejskiej.

Za przygotowanie koncepcji kreatywnej odpowiada agencja VMLY&R Poland. Spot w reżyserii Arka Żyłki zrealizowała firma Papaya Films.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?