16 mln widzów streamingu na ekranie telewizorów w naszym kraju

Telewizor jest obecnie drugim po smartfonie urządzeniem do oglądania streamingu - wynika z prezentacji Nielsena. W zeszłym miesiącu 16 mln widzów oglądało chociaż przez chwilę streaming na ekranie telewizora, ale cały czas dwa razy tyle osób wykorzystywało telewizor do śledzenia tradycyjnych programów telewizyjnych.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
16 mln widzów streamingu na ekranie telewizorów w naszym kraju

- Telewizor stanowi główny ekran, będący w centrum naszego życia rodzinnego i społecznego w ramach rodziny. Już od dawna na ekranie telewizora nie oglądamy tylko telewizji linearnej. Oglądamy tam również różne nielinearne treści – mówi Lucyna Koba, client service director w firmie Nielsen, która podczas konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie zaprezentowała najnowsze trendy dotyczące konsumpcji treści wideo w Polsce.

grafika

Średnia liczba ekranów w polskich domach to 4,5 - włączając w to telewizory, komputery czy smartfony. - Bardzo często liczba smartfonów przekracza liczbę osób mieszkających w gospodarstwie domowym - ocenia Koba.

Każdego dnia Polacy oglądają przeciętnie osiem kanałów telewizyjnych i włączają pięć aplikacji z ofertą wideo. - Spędzamy na konsumpcji wideo, telewizji i streamingu średnio około cztery i pół godziny dziennie – mówi Koba.

W grupie wiekowej 4-15 lat kanały telewizyjne (nadawane na żywo i z opóźnieniem) odpowiadają za 47 proc. czasu oglądania treści wideo. 28 proc. udziału w oglądalności ma social wideo, a po 7 proc. udziału mają serwisy VoD i inny streaming (np. wideo na portalach horyzontalnych czy gaming).

Jednak w kolejnej grupie jest już inaczej. Lucyna Koba podkreśla, że tzw. grupa Z-etek, czyli widzów od 16 do 24 lat, mocno się wyróżnia pod względem tego, jak i gdzie korzysta z treści wideo. Wśród nich kanały TV mają "tylko" 35 proc. udziału, a o 2 pkt. proc. więcej ma social video.

grafika

Wraz ze wzrostem wieku użytkowników następuje wzrost udziału tradycyjnej telewizji w oglądalności. W grupie 25-34 wynosi on 59 proc, a wśród widzów mających 65 lat i więcej aż 91 proc.  - Również najstarsza grupa, czyli osoby 65+, oglądają treści streamingowe. Stanowią one 5 proc. czasu oglądania treści wideo - mówi Koba.

Streaming najchętniej oglądany na smartfonach

Telewizor stał się drugim po smartfonie ekranem przeznaczanym do oglądania treści z serwisów streamingowych. - Biorąc pod uwagę liczbę tych smartfonów w Polsce i multiscreening trudno się dziwić, że to urządzenie zajmuje pierwsze miejsce – mówi Koba.

W kwietniu 2022 r. telewizor miał 21 proc. udziału w czasie oglądania streamingu wideo, a rok później udział ten wzrósł o 10 pkt. proc. Wynik smartfona spadł z 48 proc. do 45 proc. Trzeci jest komputer PC/laptop z udziałem na poziomie 22 proc.

grafika

90 proc. oglądalności social video (Facebook, Instagram, TikTok, bez YouTube) ma miejsce na smartfonach. Z kolei w przypadku dłuższych form z serwisów VoD/OTT 71 proc. użytkowników wybiera ekran telewizora.

Jaki jest zasięg Netfliksa i YouTube?

Aż 91 proc. widzów obejrzało w kwietniu br. przynajmniej minutę tradycyjnego programu telewizyjnego na telewizorze. Jak na tym tle wypadają popularne serwisy streamingowe? 28 proc. widzów obejrzało na TV choć minutę produkcji z oferty Netfliksa, a 27 proc. sięgnęło po wideo z YouTube'a. Na kolejnych miejscach znalazły się serwisy Disney+ i Canal+ Online z zasięgiem na poziomie 9 proc. użytkowników. 7 proc. widzów przynajmniej przez minutę oglądało kontent w HBO Max, a 6 proc. - w Playerze.

grafika

Średni czas oglądania telewizji wśród jej widzów wynosi niemal 6 godz. Pod tym względem streaming od telewizji dzieli przepaść. Najwyższy średni czas oglądania na telewizorach ma Netflix - 1 godz. 20 minut dziennie. Dalej znajduje się Pilot WP (1 godz. 14 min.) i Disney+ (1 odz. 7 min.). Podsumowując, w kwietniu tego roku ponad 16 mln widzów oglądało chociaż przez chwilę jakiś serwis streamingowy na ekranie telewizora.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day