SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Szef Dentsu Aegis Network Polska: koronawirus może na stałe zmienić nawyki konsumpcyjne

Wiemy, że koronawirus już powoduje spadki w produkcji i konsumpcji niektórych dóbr. Najbardziej jednak ucierpi branża usługowa - szczególnie turystyka i transport. Ograniczenie realizacji potrzeb konsumenckich w fizycznym świecie sprowokuje poszukiwanie alternatyw. To z kolei może zmienić nasze zwyczaje na stałe - analizuje Sławomir Stępniewski, CEO w Dentsu Aegis Network Polska.

Życie lubi równowagę i każdy kryzys dla jednych jest zagrożeniem, a dla innych szansą. Ograniczenie realizacji potrzeb konsumenckich w fizycznym świecie sprowokuje poszukiwanie alternatyw. To z kolei może zmienić nasze zwyczaje na stałe. Przykładowo - osoba która dotąd fizycznie robiła zakupy w dużym markecie, w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego będzie skłonna spróbować zakupów przez internet. Jeśli będzie miała pozytywne doświadczenia z tej zmiany - pozostanie przy tej usłudze na dłużej. Czy market z tego powodu upadnie? Raczej nie, ale wzmocni swój model dystrybucji wysyłkowej i zmieni sposób komunikacji.

Obecna sytuacja to również szansa na rozwój współpracy między firmami i skorzystanie z systemów dystrybucji stworzonych w otwartych modelach. Przykładowo - czy zagrożone są restauracje? Są. Czy mogą zminimalizować straty? Mogą - dzięki sprawnej organizacji dowozu potraw lub poprzez skorzystanie z otwartych, „parasolowych” rozwiązań typu Pyszne.pl.

Kolejne ograniczenia w przemieszczaniu się, zamykanie galerii (w których często mieszczą się BOKi) spowodują dwie rzeczy. Po pierwsze zwiększy się popularność zdalnych kanałów kontaktu (eBOKi - telefon, internet). Marki muszą być na nie gotowe. Po drugie wyzwaniem stanie się grupa 50+, która dziś korzysta głównie z klasycznych punktów obsługi klienta.

Zagrożenie dla marek jest znane - zmniejszą się obroty, pojawią się opóźnienia w płatnościach, trudniej będzie przedłużyć czy zawrzeć nowe umowy itp. Wprowadzając odpowiednie działania już teraz (zmiana dystrybucji, uelastycznienie płatności, automatyzacja i otwarcie kanałów e-obsługi, proaktywna komunikacja) można wygrać lojalność konsumenta i wówczas możemy już mówić o dobrej inwestycji.

Z punktu widzenia pracodawców zagrożenie epidemiologiczne jest momentem poważnej próby. Szczególnie w branżach takich jak nasza. W ostatnich latach inwestowaliśmy mocno w rozwiązania umożliwiające naszym pracownikom i klientom zdalne realizowanie projektów - czas sprawdzić czy nauczyliśmy się tego dobrze. Od kilku lat część naszych pracowników może pracować zdalnie w ograniczonym zakresie godzinowym, ale jesteśmy gotowi do przeniesienia większości naszych ekspertów w tryb pracy domowej. Oczywiście całkowite zamknięcie naszych biur stworzyłoby komplikacje dla naszego biznesu, ale nie zagroziłoby realizowaniu usług dla naszych klientów.

Wiemy, że koronawirus już powoduje spadki w produkcji i konsumpcji niektórych dóbr. Najbardziej jednak ucierpi branża usługowa - szczególnie turystyka i transport. Większość z tych ograniczeń będzie czasowa, inne mogą spowodować rewizje planów naszych klientów zarówno w obszarze eventów jak i budżetów reklamowych. Negatywne skutki kryzysu odczuje branża eventowa. Szczególnie mniejsze agencje, które „żyją od projektu do projektu” i dla których wycofanie się przez klienta z organizacji projektu może oznaczać „być albo nie być”.

Jeśli jednak popatrzeć na aktualny kryzys jako szansę to jest to moment gdy dotychczasowe niszowe na rynku konsumenckim rozwiązania mają szansę na zdobycie naszej uwagi. Wirtualna rzeczywistość, rozwiązania chmurowe, komunikatory, praca zdalna – te rozwiązania z których do tej pory korzystał głównie biznes teraz są w sferze zainteresować konsumentów, którzy obawiają się kontaktu z osobami zarażonymi.

Jak wynika z naszego raportu AdSpend wzrost rynku reklamowego bazuje głównie na wzroście obszaru digital. Myślę, że odnotujemy pewne spadki w reklamie drukowanej, OOH, eventach i kinach. Wzrośnie natomiast odsetek budżetów lokowanych w rozwiązania digital.

Sławomir Stępniewski, CEO w Dentsu Aegis Network Polska

Dołącz do dyskusji: Szef Dentsu Aegis Network Polska: koronawirus może na stałe zmienić nawyki konsumpcyjne

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mbumbanga
Restauracje to głównie miejsce spotkań. Zakupy to również rytuały i pretekst do wyjścia z domu. Według tego Pana ludzie jak swinie powinni siedzieć w kojcach do których dowożona będzie karma i ściółka. Ostatnia posługa też pewnie digital
odpowiedź
User
Mbumbanga
Zamieściłem merytoryczny wpis poddający delikatnej krytyce zamieszczone powyżej poglądy. Wpis zniknął. Mam wrażenie, że portal zamieszcza treści ewidentnie pod wybrańców. Porażka
odpowiedź
User
affa
Pitu-pitu, bullshit bingo - reklama i PR pana Sławka, niczym większość opowieści o społecznym zaangażowaniu marek.
odpowiedź