SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Szybkie pożyczki: UOKiK apeluje do klientów

Potrzebujesz pieniędzy na nową pralkę, lodówkę, wyjeżdżasz nawakacje i potrzebne ci pieniądze? - przed podpisaniem umowydokładnie zapoznaj się z jej treścią. Urząd Ochrony Konkurencji iKonsumentów ostrzega przed nierozważnymi decyzjami.

Ponad 70 proc. pożyczających pieniądze po kredyt udaje się dobanku. Coraz częściej jednak konsumenci korzystają z usługinstytucji finansowych, które nie są bankami (PBS 2006). Na ichoferty decydujemy się np. w sytuacji, gdy wniosek został odrzuconyprzez bank, bądź też nie mamy zdoln0ści kredytowej. Bardzo częstoczynnikiem decydującym jest czas - chcemy otrzymać pieniądze "odręki" omijając bankowe procedury. Pożyczając pamiętajmy, byszczególnie zwrócić uwagę na warunki pożyczki, często szybciej nieoznacza taniej.

W ostatnich tygodniach Prezes UOKiK wydał dwie decyzje, wktórych uznał za niezgodne z prawem praktyki stosowane przez PKFSkarbiec i Forminx Finance - instytucje niebędące bankami izajmujące się udzielaniem "szybkich" pożyczek. W obu przypadkachUrząd skontrolował wzorce umowne stosowane przez spółki.

Prezes UOKiK zakwestionował postanowienia, w których PKFSkarbiec żądał od konsumentów rażąco wygórowanych odsetek zanieterminową spłatę należności. Zgodnie z prawem jeżeli konsumentspóźnia się ze spłatami, instytucja pożyczająca może żądać odsetekza czas opóźnienia. Nie mogą one jednak stanowić zbyt dużego,nieusprawiedliwionego okolicznościami obciążenia dla konsumentów.Odsetki pobierane przez PKF Skarbiec prawie sześciokrotnieprzekraczały dopuszczalną normę.
Ponadto przedsiębiorca pobierał od konsumentów opłaty dodatkowe wwysokości 50 zł za "przekroczenie terminu zapłaty należności", atakże za "każdorazowe wystawienie upomnienia" w wysokości 40 zł.Zdaniem Prezesa Urzędu pobierane kwoty nie wynikały z żadnychkalkulacji, były ustalane arbitralnie i nie uwzględniały kosztówfaktycznie poniesionych przez PKF Skarbiec.

W umowach stosowanych przez spółkę znajdowały się równieżpostanowienia, zgodnie z którymi konsumenci oświadczali, żezapoznali się z ogólnymi warunkami umów i rezygnują z jakichkolwiekroszczeń w stosunku do firmy PKF Skarbiec i jej pracowników.Zdaniem Prezesa UOKiK tak sformułowane postanowienie wyłączaodpowiedzialność spółki za niewykonanie lub nienależyte wykonanieumowy, a przez to rażąco narusza interesy konsumentów.

Urząd zakwestionował również umowy oferowane przez ForminxFinance. Stwierdzone przez UOKIK nieprawidłowości dotyczyły wszczególności naruszania obowiązku podawania w umowach oferowanychkonsumentom rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Zgodnie zprawem konsument powinien uzyskać jasną informację, co dorzeczywistych kosztów kredytu, tym samym mieć możliwość porównaniadostępnych na rynku ofert.

Spółka nie podawała także informacji o łącznej kwocie wszystkichopłat i prowizji do których zapłaty zobowiązany jest konsument.Jest to bardzo istotna informacja, która pozwala konsumentomświadomie podjąć decyzję o ewentualnym zawarciu umowy.

Nie są to pierwsze postępowania prowadzone przeciwko tymprzedsiębiorcom. Kilka miesięcy temu Prezes UOKiK zakwestionował 13postanowień z wzorców umownych stosowanych przez Forminx Finance,12 z nich zostało uznanych przez Sąd Ochrony Konkurencji iKonsumentów za klauzule niedozwolone. Postępowanie przeciwko PKFSkarbiec jest wynikiem rekontroli wzorców umownych stosowanychprzez spółkę. Wszystkie zakwestionowane przez Urząd postanowieniazostały już wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych.

W przypadku obu przedsiębiorców Prezes UOKiK nakazał zaniechaniestosowania praktyk. Postępowania były prowadzone na podstawie"starej" ustawy antymonopolowej, w związku z tym Prezes Urzędu niemógł nałożyć na przedsiębiorców kar finansowych. Zgodnie z "nową"ustawą mogą one sięgać do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Decyzja w sprawie Forminx Finance nie jest ostateczna.Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania się do Sądu OchronyKonkurencji i Konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje do wszystkichkonsumentów, żeby ze szczególną ostrożnością podchodzili do ofert"szybkich i tanich" pożyczek, proponowanych głównie przezinstytucje niebędące bankami. Decydując się na zawarcie umowyzawsze należy ją dokładnie przeanalizować bądź poprosić o pomocrzecznika konsumentów, który oceni zawarte w niej postanowienia -podano w komunikacie UOKiK.

Dołącz do dyskusji: Szybkie pożyczki: UOKiK apeluje do klientów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
chgdgy
zobacz sobie tu:

http://pozyczke.blogspot.com
odpowiedź
User
chudy
Ja korzystałem z SMS 365. Brałem 100 zł i było ok.
odpowiedź