SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

T-Mobile ma zwrócić klientom ofert prepaid niewykorzystane środki

T-Mobile Polska w ramach postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Zwrot mogą uzyskać klienci korzystający z usług T-Mobile od minimum 6 miesięcy.

Article

Postępowanie w sprawie niezwracania przez cztery największe telekomu niewykorzystanych środków klientom ofert na kartę zostało rozpoczęte przez prezesa UOKiK we wrześniu 2016 roku.

W środę regulator poinformował, że w ramach tego postępowania T-Mobile Polska zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych.

Kto może uzyskać zwrot niewykorzystanych środków z T-Mobile?

Do takiego zwrotu uprawnione będą osoby, które w chwili złożenia stosownego wniosku będą korzystać z usług firmy od przynajmniej 6 miesięcy. Taki wniosek będzie można złożyć (pisemnie, e-mailem lub poprzez telefoniczny kontakt z biurem obsługi abonenta) w ciągu 30 dni od wygaśnięcia ważności konta lub zmiany operatora. Telekom zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej może pobrać opłatę manipulacyjną w wysokości maksymalnie 20 zł.

- W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Klient może także zdecydować o przekazaniu środków na jego inne konto w T-Mobile - zapowiedziano w komunikacie UOKiK-u.

Rozpoczęcie przez T-Mobile Polska procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy ma nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK-u w tej sprawie. Do tego czasu spółka musi także poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach SMS-owo lub telefonicznie.

UOKiK zwraca uwagę, że w regulaminie usług prepaidowych w T-Mobile Polska napisano, że „w przypadku utraty Ważności Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane po upływie 14 dni”. - Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, jest kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobi, bo np. zapomniał, a chce zmienić operatora, traci niewykorzystane środki. Może go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli ma ona lepszą ofertę - skomentowano w komunikacie UOKiK-u.

- Konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

 

Regulator przypomina, że w grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków od dawna jest już regułą.

W pierwszym kwartale br. T-Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów o 4,1 proc. do 1,557 mld zł oraz zysku EBITDA AL o 4 proc. do 414 mln zł. Na koniec marca operator miał 10,98 mln klientów: 7,53 mln abonentów i 3,45 mln klientów ofert prepaidowych.

UOKiK ukarał operatora Plusa

W ramach postęowania podjętego we wrześniu 2016 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma ma zapłacić 20,43 mln zł kary.

- Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków - dodano w komunikacie UOKiK-u.

- Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu.

- Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie - np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.) - dodał Majewski.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: T-Mobile ma zwrócić klientom ofert prepaid niewykorzystane środki

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
.
0 3
odpowiedź