Telewizja Polska coraz bliżej cyfry

Pierwsza filmowa premiera w internecie, cyfryzacja emisji oraz działalność handlowa Telewizji Polskiej to kluczowe tematy, jakimi żyje publiczny nadawca.

Łukasz Kłosowski
Łukasz Kłosowski
Udostępnij artykuł:

Piotr Gaweł, wiceprezes ds. marketingu i reklamy Telewizji Polskiej podkreśla, że stacja mocno rozwija projekt telewizji interaktywnej iTVP i inwestuje w cyfrowe systemy emisji przekazu.

„Wypracowane w ciągu ostatnich dwóch lat innowacyjne metody dystrybucji treści audiowizualnych w internecie sprawiają, że iTVP pretenduje do tytułu pierwszej telewizji interaktywnej w Polsce. Choć prace nad projektem trwają cały czas, iTVP już teraz ma na koncie kilka spektakularnych dokonań” – mówi Piotr Gaweł.

19 kwietnia iTVP przy współpracy z Gutek Film i Akson Studio dokonało pionierskiego przedsięwzięcia – pierwszy raz w historii światowej kinematografii odbyła się podwójna premiera filmu. „Oda do radości” w tym samym momencie trafiła na kinowe ekrany i do internetu. Za pośrednictwem strony itvp.pl internauci z całego świata już w dniu premiery mogli odpłatnie oglądać i co więcej ściągać ten film. To wydarzenie bez precedensu, które być może rozpoczyna nowy sposób dystrybucji filmów, a z pewnością stanowi alternatywę dla filmów nielegalnie upowszechnianych w sieci.

„Oda do radości to również pierwszy format tzw. telewizji na życzenie (Video On Demand). W nowym kontrakcie dotyczącym transmisji meczy Ligi Mistrzów jest zapis, że Telewizja Polska ma prawo udostępniać mecze w przekazie internetowym” - chwali się Leszek Bogdanowicz, kierownik projektu iTVP. Z większych projektów iTVP, jakie miały miejsce do tej pory, należy wymienić transmisję dwóch ostatnich finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz transmisję Igrzysk Olimpijskich w Turynie.

„W trakcie 2 tygodni bezpośredniego przekazu Igrzysk zanotowaliśmy w naszym serwisie ponad pół miliona użytkowników oraz ponad milion przekazów indywidualnych, dostępnych z pięciu źródeł emisji jednocześnie” – mówi Leszek Bogdanowicz.

Dostępnych było 600 godzin transmisji oraz 279 przekazów na żywo.

Cyfryzacja emisjiDo 2012 r. przekaz telewizyjny w Polsce ma ulec zmianie z analogowego na cyfrowy.

„Właśnie oddano do użytku trzeci cyfrowy zespół emisyjny, który pozwoli na zakończenie pierwszego etapu cyfryzacji emisji” – dowiadujemy się od Grzegorza Labisia, dyrektora Ośrodka Emisji TVP.

Dzięki tym zmianom emisja programów TVP S.A. odbywa się automatycznie ze specjalnych serwerów, a nad bezpieczeństwem przekazu czuwa system firmy HARRIS. Nastąpiła znaczna poprawa jakości emitowanych audycji. Tym samym TVP S.A. zrobiła kolejny krok w dziedzinie cyfryzacji.

Działalność handlowa TVP

Prężnie działa odpowiedzialne za sprzedaż i kupno programów w TVP Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu. Od 1 maja br. nowym dyrektorem Biura będzie Marek Drabik. Obejmie to stanowisko po Piotrze Fajksie, który z dniem 30 kwietnia br. odchodzi z Telewizji Polskiej.

„Na kwietniowych targach MIPTV w Cannes Biuro sprzedało m.in.: film przyrodniczy „Saga prastarej puszczy”, filmy dla dzieci: „Bajki i baśnie polskie”, „Miś Uszatek”. Format TVP – „M jak Miłość” - sprzedany niedawno do Rosji, na targach w Cannes znalazł zainteresowanie nadawców z Francji, Włoch, Czech i Irlandii” – mówi nam Marek Drabik.

„Jeszcze nie udało nam się sprzedać, ale cały czas trwają negocjacje nad nabycia przez Rosjan praw do innych formatów TVP, seriali „Na dobre i na złe” oraz „Gliny” – dodaje.

Koprodukcję TVP „Jan Paweł II” w reż. Johna Kenta Harrisona z Jonem Voightem w roli Papieża, już w trzy tygodnie od premiery, obejrzało 1 339 406 widzów.

„Dochód ze sprzedaży biletów, oraz przypuszczalny dochód ze sprzedaży filmu na DVD sprawił, że finansowy wkład TVP już teraz się zwrócił” – podkreśla sukces swojego biura Drabik.

Trwa zaciekła walka z TVN o inny filmu o Papieżu, drugą część filmu „Karol – człowiek, który został papieżem” z Piotrem Adamczykiem w roli głównej, dystrybuowany przez ITI, czyli właściciela TVN. Jak dowiedzieliśmy się TVP jest bliższa kupienia praw do drugiej części filmu.

Łukasz Kłosowski
Autor artykułu:
Łukasz Kłosowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu