SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Telewizja w 2004 roku

Rok 2004 przyniósł w telewizji kontynuację trendów rozpoczętych w 2003 roku

Zaostrzoną konkurencję wśród głównych stacji potęgowała m.in. "wojna"  programów informacyjnych, a także zmiany w strukturach organizacyjnych jak również ważne roszady personalne - wynika z raportu AGB Polska.

W związku z przepełnieniem reklamami czasu emisyjnego oraz wprowadzeniem nowych ograniczeń przez UE, wzrosło zainteresowanie kanałami tematycznymi, które z roku na rok zwiększają swój udział zarówno w oglądalności, jak i pod względem wpływów z reklam.

W 2004 roku powstały dwa nowe kanały dla kobiet: TVN Style i Polsat - Zdrowie i Uroda. Grupa ITI uruchomiła także kanał TVN International dla Polaków mieszkających za granicą. Dotychczasowy właściciel MTV, koncern Viacom, przejął konkurencyjną Vivę. Canal Plus Cyfrowy uruchomił stację Zig Zap (zamiast Minimaksa) oraz zmienił nazwy swoich kanałów: z Canal Plus Niebieski na Canal Plus Sport i z Canal Plus Żółty na Canal Plus Film {C+ sport 2). KRRiT wydała koncesję na nowy kanał TVP S.A. - Kultura, który ma ruszyć w 2005 r. We wrześniu firma Media Biznes uruchomiła nowy kanał biznesowy - TV Biznes.

W 2004 roku, w porównaniu z 2003 rokiem, wzrosły udziały w oglądalności: TVN, TVP2, TV PULS, Tele 5, TVN7, natomiast spadek oglądalności odnotowały: TVP 1, Polsat, TV 4, TVP 3.

TVP 1 utrzymała pozycję lidera pomimo spadku udziałów w porównaniu do 2003 r. Największy średni miesięczny udział (w grupie docelowej: wszyscy powyżej 4 roku życia) odnotowała w styczniu - 27,55%. Niewątpliwie wpływ na ten wynik mają wydarzenia sportowe, a szczególnie sporty zimowe, które bardzo chętnie oglądane są przez widownię . Najchętniej oglądanym programem stacji TVP 1  był Puchar Świata w Skokach Narciarskich (transmisja z 17 stycznia 2004 r.), który oglądało  11 mln 109 tysięcy widzów. Najsłabszym miesiącem stacji był październik (udział stacji wyniósł 23,21%), kiedy to na dobre rozgorzała wojna na programy informacyjne w stacjach komercyjnych.
Najchętniej oglądanymi programami na stacji TVP 2 były tradycyjnie seriale i telenowele: "M jak miłość", "Na dobre i na złe". Jednak w rankingu najlepiej notowanych programów tej stacji na kolejnych miejscach znalazły się: Eliminacje do Mistrzostw Świata w piłce nożnej i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2004.
 
Ważnym wydarzeniem w telewizji publicznej był wybór Jana Dworaka na prezesa TVP S.A.. W lutym 2004 r. dokonano zmian w Zarządzie TVP.
Polsat na początku roku odnotował niewielki spadek (w styczniu miał najniższy udział w oglądalności w porównaniu do innych miesięcy 2004 r.). Udziały gwałtownie podskoczyły  we wrześniu do 17,74% i do końca roku zatrzymały się na poziomie 16,00%. Właśnie we wrześniu Tomasz Lis został członkiem zarządu Polsatu, a w październiku uruchomił nowy program informacyjny "Wydarzenia" w miejsce "Informacji dnia", ponadto zaproponował widzom autorski program publicystyczny "Co z tą Polską" (od 30 września).

TVN utrzymał swoją pozycję miedzy innymi dzięki wprowadzeniu do swojej ramówki transmisji programów sportowych. Wśród najchętniej oglądanych programów tej stacji w 2004 roku na pierwszym miejscu znalazł się mecz piłki nożnej Liga Mistrzów - Eliminacje Real Madryt - Wisła Kraków (11 sierpnia 2004 r.), który oglądało 5 mln 793 tysiące widzów.. Najwyższą oglądalność TVN odnotował w kwietniu - 15,67%. Na dobrą pozycję tej stacji niewątpliwie miały wpływ takie programy jak: "Fakty", druga edycja programu rozrywkowego "Jestem jaki jestem". W grudniu 2004 r. TVN udanie zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Wśród mniejszych stacji na najlepszej pozycji lokuje się stacja TV 4, aczkolwiek udziały tej stacji były niższe o 0,87 punktu procentowego w porównaniu do ubiegłego roku. Wahały się w przedziale 2,5 - 3%. Najlepszymi miesiącami dla tej stacji były: luty (2,94%), lipiec (2,91%), wrzesień (3%).

Nieznacznie wzrosły udziały TVN 7. Średni roczny udział tej stacji wyniósł 2,03%. Najlepszy wynik - 2,25% stacja odnotowała w kwietniu.

W 2004 roku wzrosły także udziały Tele 5 o 0,13 punktu procentowego (osiągnęły pułap 0,48%) i TV Puls, która osiągnęła podobny poziom oglądalności 0,47% (wzrost o 0,27 punktu procentowego). Spadek w udziale odnotowała stacja TVP 3 o 0,28 punktu procentowego, osiągając średni udział roczny na poziomie 5,07%.

Najmniejszy odsetek gospodarstw telewizyjnych znajduje się na wsi (94,84%), i w dużych miastach (tabela 1).
Do województw posiadających najmniejszy odsetek gospodarstw telewizyjnych należą Świętokrzyskie (95,21) oraz Małopolskie (95,36%). Województwa z największym procentem gospodarstw telewizyjnych to Podlaskie (98,78%) oraz Zachodnio-pomorskie (99,04%).
 
Tabela 1. Penetracja telewizji w podziale na klasy miejscowości

Klasa miejscowości Proc. gospodarstw telewizyjnych
obszar wiejski 94,84%
miasto do 10 tys. 95,83%
miasto 10-20 tys. 96,76%
miasto 20-50 tys. 96,74%
miasto 50-100 tys. 97,41%
miasto 100-200 tys. 95,20%
miasto 200-500 tys. 97,02%
miasto ponad 500 tys. 95,55%


Liczba odbiorników w gospodarstwie telewizyjnym waha się w przedziale od 1 do 6 przy średniej  1,35 odbiornika.

Tabela 2. Ilość odbiorników w gospodarstwie telewizyjnym

Ilość odbiorników Proc.  gospodarstw telewizyjnych
1 69,65%
2 26,09%
3 3,79%
4 i więcej 0,47%
Razem 100,00%

 
Do najpopularniejszych marek telewizorów należą Philips (12,17%  wszystkich telewizorów), Sony (8,49%), Samsung (7,30%) oraz Thompson, Panasonic, Grundig, Daewoo, Elemis, Curtis i LG. Telewizory tych 10 marek stanowią prawie 59% wszystkich telewizorów znajdujących się w gospodarstwach domowych. Większość telewizorów ma od 3 do 10 lat (tabela 3.). Ponad 98% stanowią telewizory kolorowe (99% gospodarstw telewizyjnych posiada przynajmniej jeden telewizor kolorowy) a niecałe 94% to telewizory z pilotem. Ponad 2/3 wszystkich telewizorów (68,4%) posiada telegazetę. Telewizory cyfrowe i panoramiczne należą do rzadkości (6,5% telewizorów należy do każdego z typów). Telewizory właściwie nie są przenoszone z miejsca, w którym stoją (ma to miejsce jedynie w 2,15% przypadków).

Tabela 3. Wiek odbiorników w gospodarstwie

Wiek odbiorników Proc. gospodarstw telewizyjnych
do 2 lat 14,23%
3 do 10 lat 56,27%
11 do 20 lat 27,30%
Powyżej 20 lat 2,20%
Razem 100,00%

Tabela 4. Miejsce ustawienia telewizora

Miejsce ustawienia telewizora Proc.  gospodarstw telewizyjnych
Pokój dzienny 69,38%
kuchnia 3,80%
sypialnia dorosłych 10,07%
pokój dziecięcy 10,24%
inne pomieszczenie 6,51%
Razem 100,00%

Prawie połowa gospodarstw telewizyjnych jest wyposażonych w magnetowid lub odtwarzacz wideo a w niecałych 15 procentach znajduje się odtwarzacz DVD , co stanowi 3 krotny wzrost udziału tych gospodarstw w porównani z rokiem poprzednim.

Najwięcej gospodarstw odbiera sygnał telewizyjny za pomocą anteny eterowej, a najmniej za pomocą indywidualnych odbiorników satelitarnych.

Tabela 5. Rodzaj odbiornika telewizyjnego

Rodzaj anteny Proc. gospodarstw telewizyjnych
satelita 19,17%
kabel 34,38%
eter 46,45%
Razem 100,00%
 
Do gospodarstw kablowych telewizję doprowadza kilkuset różnych operatorów. Jednak 50% rynku kablowego należy do 5 operatorów kablowych, z których największym jest UPC.
Większości gospodarstw telewizja kablowa umożliwia dostęp do ponad 30 kanałów (tabela 6). Prawie 13% gospodarstw kablowych odbiera HBO a ponad 9% gospodarstw Canal+.

Tabela 6. Liczba kanałów dostępnych przez telewizję kablową w gospodarstwie
Ilość kanałów odbieranych przez kablówkę Proc.  gospodarstw kablowych
Do 10 kanałów 19,27%
11 - 20 kanałów 15,43%
21-30 kanałów 21,79%
Ponad 30 kanałów 43,52%
Razem 100,00%

Przeciętne gospodarstwo telewizyjne deklaruje dostęp do 16,25 kanałów . Jednak w ponad połowie gospodarstw deklarowano posiadanie nie więcej niż 9 kanałów telewizyjnych.
 
W przeciętnym gospodarstwie mieszka 2,85 osoby. Występuje wśród nich niewielka przewaga kobiet (51,6%). Średni wiek mieszkańca takiego gospodarstwa to 37 lat (szczegółowy rozkład wieku zawiera wykres 2.). Prawie 43% wszystkich osób posiada wykształcenie średnie lub wyższe (wykres 3.). Osoby mające stałe zatrudnienie stanowią 31,8% badanej grupy, 6% pracuje dorywczo, 4,5% opiekuje się gospodarstwem rolnym, 22% uczy się, 31,8% otrzymuje rentę lub emeryturę, 12,8% opiekuje się domem lub jest na urlopie wychowawczym a 7,9% osób jest zarejestrowanych jako bezrobotne.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Telewizja w 2004 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl