SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tomasz Lis: szanuję opinię Komisji Etyki. TVP: czekamy na jej doprecyzowanie

- Opinię Komisji Etyki TVP przyjmuję z szacunkiem - tak Tomasz Lis skomentował orzeczenie Komisji, zgodnie z którym jego wpis blogowy zawierający marki Powerade i Hyatt „nosił znamiona kryptoreklamy”. Dyrektor TVP2 poprosił Komisję, by doprecyzowała tę opinię.

Tomasz Lis, fot. akpaArticle

W piątek Komisja Etyki TVP oceniła, że wpis na blogu Tomasza Lisa, w którym na zasadzie lokowania produktu prezentowane były napój Powerade i siłownia w hotelu Hyatt „nosił znamiona kryptoreklamy”. Nie przesądziła przy tym, czy tekst stanowił przykład naruszenia etyki dziennikarskiej obowiązującej w Telewizji Polskiej. - Komisja Etyki przypomina, że dziennikarze związani z Telewizją Polską mają obowiązek szczególnej staranności w przestrzeganiu Zasad etyki dziennikarskiej, gdyż każdy przypadek ich naruszenia obniża poziom zawodowych standardów - napisano w komunikacie.

Na wcześniejszym posiedzeniu Komisji Etyki TVP Tomasz Lis bronił się, twierdząc, że jego wpis nie był reklamą. Natomiast piątkową opinię Komisji - jak stwierdził w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” - przyjął z szacunkiem. - Wynika z niej, jak rozumiem, że nie ma w tym wypadku mowy ani o reklamie, ani o kryptoreklamie, lecz o „znamionach kryptoreklamy” - zauważył Lis. - Odbieram te słowa jako bardzo sensowną i uzasadnioną sugestię, że należy za wszelką cenę unikać jakichkolwiek sytuacji mogących rodzić rozmaite wątpliwości interpretacyjne - dodał.

Halina Marszałek-Mrozowska, przewodnicząca Komisji Etyki TVP, zaznaczyła jednak, że w świetle prawa „noszący znamiona kryptoreklamy” to to samo co „będący kryptoreklamą”. Przy czym kierownictwo TVP2, gdzie Tomasz Lis prowadzi swój cotygodniowy program publicystyczny, nie wyciąga na razie konsekwencji wobec dziennikarza. - Dyrektor TVP2 zamierza się zwrócić z pytaniem do Komisji Etyki o doprecyzowanie i objaśnienie jej werdyktu, dlatego, że jego opublikowana treść nie pozwala na jasną i zrozumiałą interpretację. Dopiero po tym fakcie mogą nastąpić jakiekolwiek inne kroki - wyjaśnił portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Rakowiecki, rzecznik TVP.

>>> Kodeks jak sito. „Dziennikarz TVP nie może czerpać korzyści z reklamy”

Półtora tygodnia temu w efekcie opinii Komisji z anteny TVP zniknął Maciej Kurzajewski, który od połowy września wspólnie z Szymonem Majewskim reklamuje płatności mobilne w PKO BP (przeczytaj więcej i zobacz spot). Wcześniej Telewizja Polska twierdziła, że reklama to element akcji społecznej promującej bieganie, jednak Komisja orzekła, że udział Kurzajewskiego w reklamie PKO BP jest sprzeczny z zasadami etyki dziennikarskiej TVP (więcej na ten temat). Dopiero po zakończeniu kampanii Kurzajewski podpisze nowy kontrakt z TVP (poprzedni właśnie wygasł) i wróci na wizję.

Z kolei prezenterka Marzena Rogalska zniknęła z programu „Pytanie na śniadanie” w TVP2 równo ze startem kampanii reklamowej Biedronki, której jest twarzą (przeczytaj więcej na ten temat).

>>> Łączenie dziennikarstwa z reklamą to droga bez powrotu? Komentują Bańkowicz, Mokrosińska, Czaja i Prokop

Zamieszczony na początku października przez Tomasza Lisa w serwisie NaTemat.pl wpis promujący Powerade i Hyatt wywołał sporą dyskusję w środowisku dziennikarskim - większość komentatorów skrytykowała Lisa (przeczytaj szczegóły), a na swoim wideoblogu wyśmiał go Szymon Majewski (zobacz to). W połowie października wpis praktycznie zniknął z bloga - nie jest ujęty w spisie notek i nie można go wyszukać w Google.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tomasz Lis: szanuję opinię Komisji Etyki. TVP: czekamy na jej doprecyzowanie

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
haha
Intelektualna uczta…
odpowiedź
User
tom
Cóż, z szacunkiem przyjmuję informację, że Tomasz Lis nosi znamiona dziennikarza
odpowiedź
User
haha
Wirtualne media muszą istnieć, więc błagają o kliki, efekt zawsze ten sam, info o Lisie, Co za żałosny portalik.
odpowiedź